Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-11 11:53
Oke, dus ik ben helemaal weg van die Clapper.. je weet wel, dat je twee keer moet klappen en je lamp gaat aan.

Nu wil ik voor m'n pc'tje zo'n zelfde systeem bouwen, maar ik ben nogal een leek op dit gebied.
Het idee is eigenlijk heel simpel: ik klap twee keer in m'n handen en floep de pc is aan. Natuurlijk mag je hem zo niet uit kunnen zetten, maar dat kan softwarematig allemaal worden geregeld.

Nu heb ik dit chipje gevonden van Velleman die in staat zou moeten zijn zoiets te doen.
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/r73pth.gif

Stel dat ik de 12V lijn aansluit op een molex connector met evt. een weerstand (Iets te veel Ampere volgens mij?), de knop parallel schakel op mijn moederbord naast de clapper, zou dit dan werken?
Waar ik zelf mee zit is dat de knop even moet worden ingedrukt, daarna weer uit. Dit systeem houdt hem ingedrukt tot ik weer klap, en daar ben ik te lui voor ;)

Nog even een simpele tekening die het wat beter moet uitleggen:
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/hup104.gif

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! :)

Homey — Critics are those without skills to create.

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Zover ik weet staat er geen 12V op je molex connectors als je pc uitstaat (moet je even nameten want ik ben niet 100% zeker)

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-11 15:57

DesertShooter

Afgekickt

BarthezZ schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 13:23:
Zover ik weet staat er geen 12V op je molex connectors als je pc uitstaat (moet je even nameten want ik ben niet 100% zeker)
Er staat inderdaad geen spanning op dan.

Op de ATX stekker van je voeding zit een groen draadje. Als dat draadje verbonden wordt met de ground, gaat de voeding aan. Als de verbinding tussen het groene draadje en zwarte draadje verbroken wordt, gaat de voeding uit.

Wat je dus kunt doen:

Het groene draadje op de ATX stekker in het moederboard doen. Dan kijken welk pinnetje onder het moederboard correspondeert met het groene draadje. Dan vanaf daar een draadje solderen naar het velleman ding, en vanaf het velleman ding weer naar de ground op het moederboard.

Alleen, als je dan klapt, valt de pc in een keer uit, en als je hem via windows wilt uitzetten, gaat dat niet lukken.

[ Voor 55% gewijzigd door DesertShooter op 16-02-2008 13:30 ]

• WeeJeWel
Oeps, geen rekening mee genomen :P Dan hang ik er wel een batterijtje aan ofzo :)

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 13:58
Als de knop aan blijft valt je pc weer uit, je zou hem zo moeten maken dat ie heel even aan gaat.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• WeeJeWel
En dat is dus precies waarom ik jullie hulp vraag :)

Verwijderd

kan je zo'n ding niet op je aan/uit schakelaar maken ?

dus dat die knop vervalt?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 13:30 ]

• WeeJeWel
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 13:30:

Dat kan wel, maar parallel moet toch ook werken? Dus of de knop óf de clapper. Als hij vastloopt heb ik geen zin om achter de kast te duiken en de stekker er uit te halen :P

Verwijderd

misschien aan een relais maken met opkomvertraging? en dan aansluiten op het verbreekcontact, dus als er stroom op staat is het verbreekcontact dicht en na een sec. schakelt de relais en verbreekt het contact.

alleen je zult alsnog moeten klappen om te zorgen de schakeling in de Clapper weer verbreekt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 13:36 ]

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:50
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 13:30:

Dan heb je toch ook dat hij de schakelaar ingedrukt houdt? Dat clap ding is denk ik geen moment-switch. maar een on/off switch

Klap je dan nog een keer, issie weer uit, klap je weer dan wordt de schakelaar weer 'ingedrukt', en na 5 sec is je pc dan uit. Ook niet echt handig toch?

Flickr!

• WeeJeWel
Hmm, wacht even.. dat chipje heeft twee standen.. dat je een of twee keer moet klappen. Als hij op een staat, en ik klap twee keer, gaat hij aan-uit! :D Tenminste, als hij zo snel reageert... waar kan ik dat ding halen...

Verwijderd

WeeJeWel schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 13:37:
Hmm, wacht even.. dat chipje heeft twee standen.. dat je een of twee keer moet klappen. Als hij op een staat, en ik klap twee keer, gaat hij aan-uit! :D Tenminste, als hij zo snel reageert... waar kan ik dat ding halen...
daar was je toch te lui voor? :P

• WeeJeWel
Twee keer twee is vier, twee keer een is twee... dat zouden m'n handen nog net aan kunnen :P

Edit: Ik heb hem besteld voor €15 bij een locale winkel. Eind maart komt 'ie pas, dus dan kun je een update verwachten.. ik denk dat dit het begin wordt van een machtige casemod ;)

[ Voor 50% gewijzigd door WeeJeWel op 16-02-2008 13:58 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
eind maart? damn.. das nog ruim een maand.. trage winkel...

Je zou iig eens moeten testen of hij ook op 5V wil werken, de computer heeft namelijk wel een 5V die continue aan is.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DesertShooter schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 13:25:
[...]
Wat je dus kunt doen:

Het groene draadje op de ATX stekker in het moederboard doen. Dan kijken welk pinnetje onder het moederboard correspondeert met het groene draadje. Dan vanaf daar een draadje solderen naar het velleman ding, en vanaf het velleman ding weer naar de ground op het moederboard.
Je kan natuurlijk ook een kleine verleng kabel halen voor de ATX stekker van je voeding zodat je daar de groene draad kan aftappen. Je beschadigt dan iig geen onderdelen van je PC met solderen en/of strippen van draden :)

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:19
ik had dit ook es geprobeerd in mn kamer en ik herinner mij dat er ook een schakelaar is voor een puls-uitgang, die dus even aan gaat voor 1 seconde ofzo.

Het staat ook op de site bij specificaties
uitgangsrelais 'pulse' of 'toggle' selectie
Nadeel is wel als je een houten vloer hebt en je loopt met schoenen erover dat hij ook wel durft reageren. Dit kan je dan oplossen in windows energiebeheer ofzo

[ Voor 15% gewijzigd door Llouizzz op 16-02-2008 15:48 ]

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Volgens mij staat er op de velleman-site:
uitgangsrelais 'pulse' of 'toggle' selectie
lezen anyone? :P

Permanent wintericon!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
Enige suggesties t.o.v. dat kitje:

Als je naar't schema kijkt zie je dat die eingenlijk 5V (digitaal), 9V (analoog) en 12V (relais) nodig heeft. De 5V kun je rechtstreeks van de standby power van je voeding halen, 9V verkrijg je door een spanningsverdubblaar achter de 5V te hangen (charge pump ICtje zoals max660 met enkele condensators of bouwkit of omvormer module van iets minder dan 10EUR bij conrad) en 12V wordt alleen voor het relais gebruikt; die heb je dus niet nodig als je een relais met 5V spoel koopt.

Veronderstellend dat je het kitje in 'pulse' operatie kunt gebruiken kun je bovendien een kleine aanpassing doen om de computer niet te kunnen uitschakelen: door een weerstandje (10k) en transistor (BC547) toe te voegen (weerstandje van 10k tussen de niet-alijd aanwezige 5V en de basis van de nieuwe TOR, collector van de nieuwe TOR aan de basis van T2 en emitter aan de grond) kun je waarschijnlijk zorgen dat de boel niet schakelt als de computer al aanstaat.

Verder: als je een voeding hebt die meer stroom kan leveren, maar dezelfde spanning heeft (zoals wanneer je aftapt van een molex) is het niet nodig een weerstand in serie te zetten; het is wel een goed gedacht om een zekering (van een iets grotere stroom dan dat de schakeling verbruikt natuurlijk) in serie te zetten voor als er iets zou misgaan...

• WeeJeWel
Bedankt voor jullie reacties, dit moet zeker gaan lukken!

Overigens kun je gewoon in windows instellen niet te reageren op de aan/uit knop, dus dat is geen probleem :)

Ik kan niet wachten tot eind maart :D

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-11 20:36
Je kunt gewoon direct aansluiten en dan op toggle functie zetten (heb hem zelf ook) alleen als je soms hard roept of een ander hard geluid maakt (2x hoesten) reageert hij ook.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Verwijderd

Lijkt me leuk als het lukt! :P

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:50
-Je zit hevig in een game, BAM headshot!
Wordt een beetje boos en sla je op je bureau
Computer sluit af :P

Of je kijkt in energiebeheer wat er met de aan/uitschakelaar van de pc moet gebeuren en zet die optie op 'geen actie ondernemen'

[ Voor 37% gewijzigd door Nolani op 16-02-2008 18:12 ]

Flickr!

Verwijderd

Nolani schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 18:11:
-Je zit hevig in een game, BAM headshot!
Wordt een beetje boos en sla je op je bureau
Computer sluit af :P

Of je kijkt in energiebeheer wat er met de aan/uitschakelaar van de pc moet gebeuren en zet die optie op 'geen actie ondernemen'
of als je het geluid hard hebt staan :P

denk dat de computer op die manier ook nogal vaak ongewilt aan zal gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 19:52 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 09:32
Ik heb zelf ook nog ergens een printje van Velleman liggen met een klapsensor. Die kon je ook instellen op aan/uit met klappen of op een 5 seconden puls. De 2e stand zou ideaal zijn (tenzij je moederbord na 4 seconden besluit uit te gaan, maar dat is simpel te testen met de hand).

De powerknop sluit je dan aan op het aansluitblokje. Deze zit namelijk direct aan het relais. Dat relais kan dus max 24V/3A aan. Meer dan genoeg voor de powerknop.
Helaas dat het printje 12 volt nodig heeft. Anders zou je hem nog aan de 5VSB lijn van je voeding (die altijd aan is) kunnen hangen. Voor de 12 volt zul je of een externe adapter moeten nemen of een step-up omzetter moeten gebruiken. Ik denk dat de adapter de simpelste oplossing is.

Een weerstand aan de voeding van het printje is niet wenselijk. De print zorgt zelf dat hij maar 150mA opneemt. Daar hoef jij niets aan te doen hoor :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• WeeJeWel
Heel, heel erg bedankt voor je reactie ShadowLord! :D

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 12:03
ehm, je moet wel erg goed uitkijken dat je dan geen muziek afspeelt tijdens het gebruik van je pc

geluid-> drums == geluid klappen

lijkt me :+

you had me at EHLO

• WeeJeWel
Als hij aan staat gebeurt er dus niks.. :)

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 121% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:28 ]

• WeeJeWel
Zelf gebruik ik nooit WoL, laat staan slaapstand. M'n pc boot binnen 10 seconden, vanuit slaapstand misschien 8. Zoals ik al zei, ik ben lui... kan ik 2 seconden langer in bed blijven :D

Pagina: 1