Rare tekens tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Googolplex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 11:17
Mensen, ik heb sinds laten we zeggen een half jaar een nieuwe computer. Specs komen later aan bod.

Al geruime tijd heb ik een probleem tijdens het opstarten van deze computer. Ik hoop dat de plaatjes voor zich spreken. Zoals je daarop kan zien krijg ik tijdens het booten rare tekens te zien in plaats van wat je normaal gesproken hoort te zien.

Daar komt nog bij dat ik, als ik hem gewoon door laat draaien, hij tijdens het laden van Windows een blauw scherm geeft (hij gaat dan tot 100% tellen en dan reboot ie weer). Ook hier zijn het van die rare letters.

De enige remedie is tijdens het booten een aantal maal op CTRL + ALT + DEL te klikken totdat hij normale letters weergeeft. Pas dan kan ik de pc door laten starten en normaal gebruiken. Vrij frustrerend dus, dat moge duidelijk zijn.

Wat ik wel heb gemerkt, is dat de omgevingstemperatuur invloed heeft op dit fenomeen. Als de temperatuur beneden de 20 graden is dan kan ik zeker vier keer of meer rebooten voor hij normaal opstart. Is het boven de 25 graden dan bestaat er een kans dat hij in één keer normaal opstart.

Goed, ik vind dit dus allemaal maar erg raar en wil jullie daarom vragen of jullie weten welke oorzaak hier aan ten grondslag kan liggen. Ik ben in ieder geval ten einde raad.

Als afsluiter nog een paar foto's van wat er gebeurt. Eveneens zal ik nog de specs van mijn systeem posten.

Dit is zo ongeveer de ergste fase.
[img=http://img135.imageshack.us/img135/7913/img34192kv1.th.jpg]

Daarna komt deze meestal.
[img=http://img408.imageshack.us/img408/5443/img34162oj4.th.jpg]

Een plaatje van een normale boot zet ik er niet bij. Ik neem aan dat duidelijk is dat dit niet klopt ;).

Systeem:
P5B Deluxe mobo
E6600 @ 3.2GHz (356x9)
8800GTS640
4 GB PC-6400 CL4
2x 500GB Samsung HDD
Windows Vista Home Premium NL x64

Ik hoop dat jullie hiermee mij kunnen helpen en dat we samen het probleem op kunnen lossen. Alvast bedankt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lijkt erop dat je videokaart niet helemaal jofel meer is. Kun je er nog wel gewoon games mee spelen (lang achter elkaar)?

Omgevingstemperatuur lijkt me eerlijk gezegd niet de oorzaak als het ding gewoon in een huis staat. Alleen bij extreem lage temperaturen (rond vriespunt) zouden problemen kunnen ontstaan door condens, maar dat lijkt me hier niet het geval (of staat je pc vlakbij een open raam?). Maar ook dan lijkt dit gedrag me niet normaal. Denk eerder dat ws. je videokaart gewoon defect is.

BTW. Wat heb je voor een voeding?

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 16-02-2008 12:01 ]

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-12 13:00

Beercase

So soft!

Is je videokaart overclocked? Lijkt me een probleem hiermee.
Wat is de foutmelding van de BSOD?
Wat gebeurd er als je een video stresstest (3dmark oid) draait als hij het wel goed doet?

Hang loose, KiteSurfing for life!

• Googolplex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 11:17
Ik kan nog normaal games spelen, ook lang achter elkaar. Ik heb deze kaart overclocked, maar gebruik hem eigenlijk alleen in normale settings. Alleen bij de meer veeleisende games zet ik hem een paar tandjes hoger. Het is een Sparkle en heb tijdens gamen eigenlijk geen enkel probleem met deze kaart.

De pc staat gewoon in de kamer, niet dicht bij een open raam oid.

Ik heb een Antec 450W voeding (de standaardvoeding in de Antec Sonata II). Smartpower staat er ook nog op.

Standaard is deze kaart dus niet overclocked (als de pc opstart bijvoorbeeld). De foutmelding heb ik nog niet gefotografeerd. Zal de volgende keer dat dit probleem zich voordoet de pc door laten gaan zodat ik de foutmelding weer te zien krijg. Ga er dan een foto van maken en hier plaatsen.

Ik heb zeker in het begin regelmatig 3dmark gedraaid en ben daar onder normale settings niet tegen problemen aangelopen. Wel een aantal keer een foutmelding als de kaart te hoog geclocked werd. Ik zal nu nog een test laten lopen, maar verwacht hierin eigenlijk geen problemen.

UPDATE:

Met opstarten ging het weer fout, echter kreeg ik dit keer geen blauw scherm maar een eindeloos zwart scherm. Restart dan maar (helaas dus geen screenshot van blauwe scherm).

3DMark06 gedraaid. Stock settings van grafische kaart. Temps komen niet boven 66 graden. Idle staat hij nu op 54 graden. Ik heb verder geen modificaties (koeler oid.) aan deze kaart. 9410 Marks met deze test, vrij redelijk met stock GPU en OC CPU (3.2 GHz).

Heb ook nog een test laten draaien met OC settings van 590 MHz op de core en (2x) 950 MHz op het geheugen. Weer vlekkeloos. 10.386 Marks. Koeler op dezelfde stand gehouden (60%), heeft de 71 graden aangetikt.

Wat ook nog wel eens voorkomt, is dat de kaart soms 'piept'. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens de laadschermen van 3DMark06. Dus NIET tijdens de test zelf, enkel tijdens het laden. Ik heb het vermoeden dat dit gepiep van de graka afkomstig is. Heb dit eerder hier op GoT aangekaart en hier en daar werd geroepen dat dit wel eens een condensator kon zijn (al heb ik hier zelf geen verstand van). Dit behoefde verder geen probleem te vormen is mij hier duidelijk gemaakt. Ik heb ook gemerkt dat er meer mensen zijn die dit 'probleem' hebben.

Ik hoop dat jullie mij hiermee weer iets verder kunnen helpen.

[ Voor 37% gewijzigd door Googolplex op 17-02-2008 13:15 ]