Muis en toetsenbord sterk vertraagd, pc bevriest soms

Pagina: 1
Acties:

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39
Ik heb een nieuw systeem gebouwd en kwam een heel raar probleem tegen. Na de Windows installatie reageerde mijn invoerapparatuur heel traag. Het leek wel alsof volgens een vast patroon (eens per 3 seconden) de muis de eerder ingegeven handeling pas verwerkte, zo ook mijn toetsenbord.

Specs:
  • Antec Performance One P182
  • Corsair CMPSU-520HXEU
  • GigaByte GA-P35-DS3R rev 2.1
  • Intel Core 2 Duo E8400
  • Corsair 4GB DDR2 (2X2GB) PC6400 800Mhz CL5 (TWIN2X4096-6400C5G)
  • Scythe Mugen Infinity SCINF-1000
  • Sparkle Geforce 8800GT 512 MB SF-PX88GT512D3-HP
  • Samsung 500GB SATA II 7200RPM 16MB (HD501LJ)
  • Samsung SHS203PRSMN
  • Logitech diNovo Media Desktop Laser (bluetooth)
Mijn volgorde van installatie was ongeveer:

Windows XP Professional x64
Gigabyte drivers (cd versie 1.04)
nVidia drivers (forceware 169.21 winxp 64bit whql)
Nod32 antivirus
SP2
Logitech SetPoint 4.40
Verdere Windows updates

Ik weet niet vanaf welk punt het probleem optrad; wellicht bij de eerste boot in Windows, ik weet het eerlijk gezegd niet precies. De installatie van SetPoint 4.40 heeft het in ieder geval niet opgelost.
Direct na de installatie kon SetPoint alle randapparatuur (muis, toetsenbord, mediapad) goed detecteren, bij een daaropvolgende herstart bleef het maar vragen om m'n toetsenbord opnieuw aan te melden.

Op een of andere manier had ik geen last van de problemen, dus het héél traag (met 'geheugen') reageren op muis/toetsenbord handelingen, het soms even bevriezen (hoewel dat natuurlijk lastig te detecteren was met falende invoerapparatuur) en het heel traag afspelen van het Windows aanmeldgeluid, wanneer er een willekeurige CD in m'n DVD-station zat...

Als ik de CD er uit haalde, kwam het probleem direct weer terug, als ik de CD er in doet was het probleem na enkele seconden weer verholpen.

Ik heb zojuist de proef op de som genomen door m'n DVD-station op een andere SATA aansluiting aan te sluiten.

Er zitten 8 SATA aansluitingen op mijn moederbord. 2 paarse ("controlled by GIGABYTE SATA2") en 6 oranje ("controlled by ICH9R").
Mijn hardeschijf zat op kanaal 1 van de ICH9R, mijn DVD-station op kanaal 1 van de paarse aansluitingen. De oplossing leek te zijn om het DVD-station op kanaal 2 van de ICH9R aan te sluiten, en zo dus de Gigabyte SATA2 controller niet te gebruiken, maar enkel de Intel controller.

Ik post dit bericht omdat er wellicht meer mensen last van dit of een soortgelijk probleem hebben. Verder ben ik zeer benieuwd of bovenstaand verhaal mensen bekend in de oren klinkt en of ze er bijvoorbeeld ook last van gehad hebben, of van een soortgelijke rariteit.

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Het beste is dat je geen Sata-CD of DVD-rom aansluit op de Gigabyte-controller.
Ik heb toen al ondervonden dat deze op niet veel trekt en voor veel problemen zorgt :(

Mijn pc liep toen ook steeds traag wanneer ik mijn DVD-writer wilde benaderen via verkenner of een cd/dvd in de lade van de DVD-writer plaatste begond mijn muis te stotteren, enz.....
Ik heb toen alles op de ICH9R-controller aan gesloten en weg waren de problemen :)

Ik gebruik dus enkel de Gigabyte-controller voor de (eSata-brakket) externe harde schijf op eSata aan te sluiten.
Alsook de IDE op het moederbord voor mijn IDE-cd-rom (boot-cds).

Let op:
Als je wil kunnen booten (bv Acronis, Hirens BootCD) vanaf cd zonder de ondersteuning van de ICH9R-controller, dan kan je best nog steeds een goedkope CD of DVD-rom op de IDE aansluiten van je moederbord.
Deze controller van Gigabyte wordt standaard steeds herkend door diverse boot-CDs :)

[ Voor 23% gewijzigd door Moris op 16-02-2008 12:15 ]

• zork
Moris schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 12:04:
Het beste is dat je geen Sata-CD of DVD-rom aansluit op de Gigabyte-controller.
Ik heb toen al ondervonden dat deze op niet veel trekt en voor veel problemen zorgt :(

Mijn pc liep toen ook steeds traag wanneer ik mijn DVD-writer wilde benaderen via verkenner of een cd/dvd in de lade van de DVD-writer plaatste begond mijn muis te stotteren, enz.....
Ik heb toen alles op de ICH9R-controller aan gesloten en weg waren de problemen :)

Ik gebruik dus enkel de Gigabyte-controller voor de (eSata-brakket) externe harde schijf op eSata aan te sluiten.
Alsook de IDE op het moederbord voor mijn IDE-cd-rom (boot-cds).

Let op:
Als je wil kunnen booten (bv Acronis, Hirens BootCD) vanaf cd zonder de ondersteuning van de ICH9R-controller, dan kan je best nog steeds een goedkope CD of DVD-rom op de IDE aansluiten van je moederbord.
Deze controller van Gigabyte wordt standaard steeds herkend door diverse boot-CDs :)
Wat vreemd :o Jij had dus precies het tegenovergestelde; de boel was bij jou niet vooruit te branden bij gebruik van het DVD-station of wanneer er een schijf in zat :?

Bizar :)

Wat betreft jouw bootcd tip, denk ik dat;
http://www.gigabyte.eu/Su...Model.aspx?ProductID=2746

Download from ... 2007/09/13 Intel ICH9R Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy)
O.S. : Windows XP,Windows Server 2003 Enterprise Edition 32bit,Windows Vista x86 (32-bit) 7.6.0.1011 0.21 MB

Download from ... 2007/09/13 Intel ICH9R Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy)
O.S. : Windows XP 64Bit,Windows Server 2003 Enterprise Edition 64bit,Windows Vista x64 (64-bit) 7.6.0.1011 0.24 MB
1 van deze 2 drivers op een flashstation uitkomst kan bieden ter ondersteuning van booten vanaf CDROM op de ICH9R, of ben ik te optimistisch?

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
De beste oplossing is inderdaad de ICH9R-controller steeds volledig te benutten, dan is jou probleem ook opgelost of niet :?

Wat betreft de ICH9R-controller, deze geeft steeds problemen voor mijn boot-cd "Acronis True Image Home11".

Ik kan dus alleen maar booten vanaf de Gigabyte-controller :? 8)7
Dus Acronis ondersteund de ICH9R-controller nog niet :(

• zork
Moris schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 13:23:
De beste oplossing is inderdaad de ICH9R-controller steeds volledig te benutten, dan is jou probleem ook opgelost of niet :?
Inderdaad, door m'n hdd en dvdd _enkel_ op de ICH9R aan te sluiten, is het probleem opgelost. Ik heb nog niet geprobeerd te booten van de DVD op de ICH9R.
Wat betreft de ICH9R-controller, deze geeft steeds problemen voor mijn boot-cd "Acronis True Image Home11".

Ik kan dus alleen maar booten vanaf de Gigabyte-controller :? 8)7
Dus Acronis ondersteund de ICH9R-controller nog niet :(
Dan hang je 'm toch even, als tijdelijke oplossing, op de andere controller?