[HD2900GT] "Vreemde" artifacts. Waar komen ze vandaan?

Pagina: 1
Acties:

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 21:30

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Topicstarter
Lang verhaal - Scroll naar beneden voor de samenvatting als je geen zin hebt om te lezen.

Ik heb vorige week vrijdag een nieuwe Sapphire HD2900GT 256 MB GDDR3 gekocht, omdat 'ie in de aanbieding was. Nadat ik 'm had ingebouwd en de nieuwste Omega drivers had geinstalleerd, ging ik Enemy Territory: Quake Wars spelen om de kaart te testen en ik zag geen artifacts. Ik blij natuurlijk, want ik dacht dat die kaart gewoon goed was.

De dag daarna zei een maat tegen me dat 'ie weer Trackmania United was gaan spelen. Dat leek me ook wel weer eens leuk om te gaan spelen en nadat ik het had geinstalleerd, ging ik de ingebouwde benchmark draaien om te kijken of het een beetje goed liep. En daar zag ik artifacts. Maar het waren niet van die artifacts die over het beeld heen flippen zoals je het normaal hebt als je videokaart kapot is, maar het waren echt specifieke textures die niet goed geladen werden, waaronder de skybox (die grijs was) en de textures in bochten.

Zondag had nog een paar andere spellen (C&C Generals en Audiosurf) geprobeerd en daarin zag ik ook artifacts. Daarna had ik nog een paar andere drivers (de nieuwste ATi drivers en de drivers van de CD die ik bij de kaart kreeg) geprobeerd om te kijken of het daar niet aan lag, maar daarmee kreeg ik ook artifacts. Het viel me ook op dat ik artifacts kreeg in Windows. Dat waren alleen geen stippen of schaakmatten zoals je die normaal ziet bij kapotte kaarten, maar ik had het probleem dat de kleuren van tekst niet meer klopten. Alle rode tekst op GoT was bijvoorbeeld donkerblauw de kleuren van links op DeviantArt waren bruin in plaats van blauw.

Op dat punt dacht ik dat de videokaart wel eens naar de maan kon zijn, dus ik had 'm de maandag erna omgeruild. Maar toen ik thuis kwam had ik nog precies dezelfde problemen! En ja, ik weet zeker dat ik een andere kaart heb meegenomen, aangezien ik 'm zelf heb omgeruild. (Ik heb 'm gekocht bij de winkel waar ik werk en de oude 2900GT heb ik gelijk RMA gestuurd)

Ik werd een beetje moedeloos en ben daarna gaan zoeken of ik geen instellingen kon vinden in de drivers die misschien het een en ander liepen te verpesten. Uiteindelijk heb ik bij "Probleem oplossen" bij de videokaart instellingen in Windows het schuifje van hardwareversnelling een stukje teruggezet en "gecombineerd schrijven" uitgevinkt. Daarna had ik geen artifacts meer in Windows en in Trackmania United ook niet.

Helaas bleek het nog steeds niet te werken. Vanochtend heb ik UT2004 geinstalleerd en daar zie ik weer artifacts. Ook wil mijn PC nog wel eens keihard vastlopen tijdens het afspelen van videobestanden, terwijl die dat met mijn vorige videokaart (Radeon X1050) niet deed.

Samenvatting
  • Nieuwe videokaart gekocht
  • videokaart geeft artifacts
  • Meerdere drivers geprobeerd, maar dat hielp niet
  • Videokaart omgeruild voor een ander, maar dat hielp ook niet
  • Bij "Probleem oplossen" bij de videokaart instellingen in Windows het schuifje van hardwareversnelling een stukje teruggezet en "gecombineerd schrijven" uitgevinkt. Dit werkte voor een deel
  • In sommige spellen heb ik nog steeds artifacts en videobestanden willen er nog wel eens voor zorgen dat de PC helemaal vastloopt
Gister had ik het nog met een collega over dit probleem en die zei dat het zou kunnen komen doordat het PCI-e 16x slot op mijn moederbord maar 4 lanes heeft. Tijdens een zoektocht op GoT kwam ik in een topic over problemen met een 8800GT iemand tegen die ook artifacts had en dat die weg waren gegaan nadat 'ie een nieuw moederbord had gekocht die wel 16 lanes had in plaats van 4 voor het PCI-e 16x slot. Ik zou dit graag willen testen, maar ik heb geen ander moederbord tot mijn beschikking.

Nu wilde ik weten of er nog anderen zijn die dit ook wel eens mee hebben gemaakt. Of dat er misschien nog dingen zijn die ik nog niet geprobeerd heb en mogelijk zouden kunnen werken.

Specs
  • Intel Core 2 Duo E2160 @ 2400 MHz
  • ASRock 4CoreDual-VSTA
  • 2 x 1GB Corsair XMS2 DDR2 PC6400 @ 533 MHz
  • Sapphire Radeon HD2900GT 256MB GDDR3
  • Chieftec 450 watt voeding
  • Windows XP Pro SP2 met alle updates
Screenshots van artifacts - Zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel met "vreemd".

- http://www.dubbelepunt-p....estos_water_artifacts.jpg
- http://www.dubbelepunt-p.nl/zooi/console_artifacts.jpg
- http://www.dubbelepunt-p.nl/zooi/link_gun_artifacts.jpg
- http://www.dubbelepunt-p.nl/zooi/rokend_gat_artifacts.jpg
- http://www.dubbelepunt-p.nl/zooi/rokend_gat_artifacts_2.jpg

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Waarschuwing: Ik heb niet de hele post gelezen. Als ik zo jouw screenshots bekijk, lijkt het me eerder een geval van missende textures dan artifacts. Er zijn namelijk alleen gekke kleuren te zien bij bijv. water, rook uit een pijp, etcetera. Artifacts kunnen op allerlei random plaatsen optreden..

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Heb je de kaart al in een ander systeem geprobeerd? Dan kan je tenminste uitsluiten dat het niet de kaart zelf is die stuk is...

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Welke videokaart had je voordat je de 2900 installeerde? Wat heb je gedaan om driver conflicten te voorkomen? Dit ziet er namelijk eerder uit als een driver probleem dan een hardware probleem. Je doet er dus goed aan om op z'n minst dus even een goede driver cleaner gebruiken voor de drivers van de vorige videokaart, maar liever nog een verse installatie van je besturingssysteem doen.

Edit: Oh, en Omega drivers zijn leuk, maar ze zijn niet officieel van ATi/AMD. Als je dus uit wil sluiten dat het incompatible drivers zijn, hou je dan voorlopig even bij Catalyst drivers en niet bij third party drivers.

[ Voor 26% gewijzigd door JumpStart op 16-02-2008 12:33 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• ath92
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05-2025
De texten die verkleuren in windows kun je oplossen door dit te doen: config. scherm -> beeldscherm -> instellingen -> vormegeving -> effecten -> tweede vinkje uit. Mijn broer had er ook last van dat sommige textures niet werden ingeladen, probeer eens een memtest te draaien, daarbij zag hij namelijk dat zijn mem stuk was.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ik kan het 4 lanes probleem confirmen !!

ik had met me x1950Pro ook artifacts op een Asrock mobo dat een pcie 16x slot had met maar 4 lanes, wat resulteerde in veel rmas van de videokaarten veel gescheld maar loste allemaal niks op.
Totdat ik een ander mobo haalde !!

met de p5k met 16 lanes geen problemen meer, dus ik kan je probleem bevestigen en je vermoedelijke oplossing ook

(En ik had het inderdaad ook bij bepaalde spellen erger, bij bepaalde niet etc )

[ Voor 9% gewijzigd door CrankyGamerOG op 16-02-2008 12:54 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Topicstarter
Jedi_Pimp
Het vreemde is dus dat dit bij meerdere spellen gebeurd.

Renegade!
Ik heb 'm al een keer omgeruild voor een nieuwe 2900GT, maar ik kan wel kijken of ik 'm een keer kan testen in het systeem van iemand anders.

JumpStart
Hiervoor had ik een MSI Radeon x1050. Ik heb ook al de drivers van ATi zelf geprobeerd, maar die gaven dezelfde problemen. Ik ga nog wel even een drivercleaner er overheen gooien om te kijken of dat het probleem verhelpt.

ath92
Ik zal vannacht wel even memtest laten draaien.

Def!ance
Een nieuw bord kopen houd ik eigenlijk het liefst als laatste oplossing, aangezien het ASRock bordje verder gewoon prima werkt.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:23
Paddixx schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 15:31:
Het vreemde is dus dat dit bij meerdere spellen gebeurd.
Zijn dit toevallig alleen maar spellen die de unrealengine gebruiken? Het lijkt op een shaderbug, die kan zitten in de software (game/engine zelf of de drivers) maar ook in de hardware.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Paddixx schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 15:31:

Def!ance
Een nieuw bord kopen houd ik eigenlijk het liefst als laatste oplossing, aangezien het ASRock bordje verder gewoon prima werkt.
Goh, en je bent dan nog niet overtuigd door het feit dat ik ook toen een ASRock had ?
core4dual-vsta als ik het me goed herriner\

-edit-
ik zie dus nu dat je EXACT hetzelfde mobo hebt, dus de kans dat je het oplost met een ander mobo is 99%

[ Voor 12% gewijzigd door CrankyGamerOG op 16-02-2008 16:45 ]

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Topicstarter
Precies dezelfde zelfs. :o

* Rhannie zet alvast geld opzij voor een nieuw bord.

-[ NOVA ]-
UT2004 is het enige spel dat ik geinstalleerd heb staan dat de unreal engine gebruikt.

Verwijderd

Jaa, dit lijkt me echt wel een Missing Texture* geval, vast een bug.

*shaderbug ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 17:18 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Al een BIOS update geprobeerd van je mobo? miss is hij ietwat verouderd en ondersteund hij je 2900 nog niet 100%

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Paddixx schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 17:15:
Precies dezelfde zelfs. :o

* CrankyGamerOG zet alvast geld opzij voor een nieuw bord.

-[ NOVA ]-
UT2004 is het enige spel dat ik geinstalleerd heb staan dat de unreal engine gebruikt.
heb je het nu al opgelost of op zn minst getest met een ander mobo ?
ik ben echt voor 99% zeker dat het je mobo is die het veroorzaakt

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

ik ben ook bang dat je mobo tript en je een nieuwe zal moeten halen
Je zegt dat je in een computerwinkel werkt, test daar even je kaart op een ander moederbord in een showmodel ofzo....

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Pagina: 1