[Vista] geheugengebruik vraagstuk*

Pagina: 1
Acties:

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-01 00:17
Beste mensen,

Het volgende probleem heb ik ook wel eens vaker geconstateerd onder XP, maar ik kom het nu ook tegen in Vista. Ik ben benieuwd of jullie hier ook wel eens tegenaan lopen.

Na enige tijd in Vista te hebben gewerkt, zeg maar dat de pc geruime tijd heeft aangestaan, is gebruikt en niet is gereboot, weigert Vista soms om programma's uit te voeren. Deze crashen dan, of ze worden helemaal niet opgestart (zoals IE)! Het openen van een nieuwe instance of IE of het openen van een nieuw venster wordt gewoonweg niet uitgevoerd. Ook b.v. met de rechtermuisknop klikken op de desktop, waarna men normaal een keuzemenu krijgt, werkt dan niet.

Pas als ik wat actieve programma's wegklik werkt Vista weer normaal. Ik neem aan dat het e.e.a. te maken heeft met het geheugengebruik? En natuurlijk de hamvraag, is hier een oplossing voor anders dan een restart?

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sovereign schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:15:
Na enige tijd in Vista te hebben gewerkt, zeg maar dat de pc geruime tijd heeft aangestaan ...
Wat is enige tijd/ geruime tijd?

Ik doe mijn PC 's ochtends aan en 's avonds laat uit. No problemos.

[ Voor 12% gewijzigd door Haaglander op 15-02-2008 21:52 ]

• Sovereign
Haaglander schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:51:
[...]

Wat is enige tijd/ geruime tijd?

Ik doe mijn PC 's ochtends aan en 's avonds laat uit. No problemos.
Daar moet je denken aan een dag of 2 tot 3 aan laten staan, gebruik van sluimerstand en zo meer.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Geen last van (en dan draait m'n PC hier 24/7 ivm een Vmware install)..
Ik zou eens wat aan Systeem monitoring gaan doen om te achterhalen of je niet ergens een memleak hebt zitten.
Voor wat artikelen daarover kan je eens kijken bij http://blogs.technet.com/askperf/ - dat is het blog van MS's Server Performance team, de technieken die ze daar vermelden werken ook goed voor Vista.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Dit ken ik ja, ligt niet zozeer aan de hoeveelheid RAM-geheugen, maar iig iets met systeembronnen.
Als je bijvoorbeeld 5x IE open hebt staan, met elk pakweg 20 tabjes, treedt hetzelfde effect op.
Er is dan nog genoeg RAM-geheugen vrij, maar vensters worden dan maar half getekend op het scherm (bv hele toolbars ontbreken) of verschijnen gewoon niet.
Dit is op zowel XP als Vista, en met een aantal geheugenslurpende programma's zoals Acrobat Reader, Outlook en IE is het al 'vrij' snel te merken.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 14:41
Dit probleem heb je dat alleen op je eigen pc? Dan zou ik eens een mem check laten lopen!

• Sovereign
jjbstolk schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 22:23:
Dit probleem heb je dat alleen op je eigen pc? Dan zou ik eens een mem check laten lopen!
Ik kom het probleem op meerdere systemen tegen, twee laptops, en een gewone pc. Mijn AMD X2 systeem heeft er meer last van lijkt het wel, maar op mijn nieuwste systeem (Dell XPS M1330, T7500, met 3 gig aan ram, vista home premium) merk ik het ook.

• Sovereign
DarthPlastic schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 22:18:
Dit ken ik ja, ligt niet zozeer aan de hoeveelheid RAM-geheugen, maar iig iets met systeembronnen.
Als je bijvoorbeeld 5x IE open hebt staan, met elk pakweg 20 tabjes, treedt hetzelfde effect op.
Er is dan nog genoeg RAM-geheugen vrij, maar vensters worden dan maar half getekend op het scherm (bv hele toolbars ontbreken) of verschijnen gewoon niet.
Exact!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-02 14:48
ram geheugen vrij is relatief. Je moet er rekening mee houden dat windows NT+ aan paging doet.
Hij schrijft bij veel geheugen gebruik informatie uit het ram naar de harde schijf om ruimte vrij te maken voor nieuwe processen. En iedereen weet hoe *snel* een harde schijf is in vergelijking met geheugen.
Als je dan de pagina die je het eerste opende terug wil hebben moet die van de harde schijf komen. En internet explorer heeft dan de vervelende neiging om dan maar een probleem te hebben met alle instanties van IE. (na 7 versies zou je dan toch verwachten dat ze een aantal van de irritantheden eruit zouden gehaald hebben en wat standard compliant zouden worden maar nee...).
Vermits IE heel dicht aan windows explorer hangt: vodden. suggestie gebruikt firefox.
is veiliger en f***t niet met je windows.
(MS zou wat da betreft eens de balans coupling vs cohesion mogen herbekijken)
Pagina: 1