Aspire 7520G kloksnelheid gaat automatisch omlaag

Pagina: 1
Acties:

• Retpics
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:22
Beste,

Sinds een aantal weken heb ik frequent last van erg lage fps in bepaalde spellen, die mijn systeem op lage instellingen toch vrij makkelijk zou moeten kunnen draaien. Tot mijn grote ergering kon ik maar niet vinden waar dit aan lag (had verder niets bijzonders geïnstalleerd, virusscan, adwarescan leverde allemaal niets op, wist haast wel zeker dat het hier niet aan lag). Nu zit er een "energiebesparingscentrum" op mijn laptop met verschillende standen (lage prestaties, hoge prestaties enz.). Ik verwachtte dat het probleem hier misschien lag, maar hij stond de gehele tijd op hoge prestaties. Nu heb ik vandaag nvidia nTune software gedownload en heb ik de monitor gestart. Op het moment dat het spel begon te schokken ben ik terug gegaan naar de monitor en tot mijn grote verbazing bleek dat de kloksnelheid van alles (processor, 3dkaart, geheugen) met bijna 50% onderuit was gegaan :X . Ik heb al op veel plekken gezocht, maar ik kan de oorzaak hiervan niet vinden. Hij blijft gewoon op hoge prestaties staan en zover ik weet hoort hij de snelheden niet op "random" tijdstippen te verlagen ..

Heeft iemand wellicht een idee waar dit aan kan liggen? Het gebeurt bij alle spellen, zelf goede oude MOHAAS draait nu niet meer soepel dus het wordt tijd om dit te fixen.

Bij voorbaat dank _/-\o_ ,
Mark

PS. Mocht ik iets vergeten zijn te vermelden hoor ik het wel ;)

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:44
Heb je de laptop op de Accu of op net stroom?

• Retpics
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:22
Net stroom.

Ik heb even een stress test uitgevoerd en blijkbaar zet hij de snelheden lager wanneer de GPU rond de 80 graden C komt. Is dit hoog voor een laptop? Ik kan deze instelling ook nergens vinden in de nvidia controlepaneel. Iemand een idee waar dit aangepast kan worden?

[Edit]
Dit is het toch niet, want ik heb nog een stress test uitgevoerd en nu is ie 87 graden en nog steeds zelfde kloksnelheid.

[ Voor 19% gewijzigd door Retpics op 15-02-2008 20:13 ]