Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al enkele maanden aan het bekijken welke CMS'en er allemaal op de markt zijn, en welk best geschikt is voor mijn doeleinden. Door een overvloed aan (vaak gedateerde) informatie, is het mij wat te moeilijk geworden om nog een goeie beslissing te kunnen nemen.

Wat ik zoek in een CMS:
  • Liefst freeware
  • Uitgebreide templating / theming mogelijkheden
  • Ondersteuning voor meertalige website
  • Uitgebreide ACL, om rechten van gebruikers tot in de details in te stellen
  • ...
Ik heb al naar Mambo en Joomla gekeken maar de mogelijkheid om de template aan te passen was mij daar op het eerste zicht té beperkt. Waarschijnlijk kan ik door in de bronbestanden te werken alles wel aanpassen zoals ik wil, maar daar zoek ik niet echt naar. De lay-out van de website verandert meerdere keren per jaar zéér drastisch, dus dan is het niet praktisch om in de bron te gaan werken.
Ik heb ook een tijd met TYPO3 gewerkt, en dat bleek een ideaal CMS te zijn voor wat ik wil. Uitstekend bruikbaar om templates in te voeren etc. Maar nu ik een demo-installatie op mijn webhost wil installeren, loop ik al vast bij de installatie. Ik krijg enkel witte pagina's te zien, waardoor ik niets eens voorbij de INSTALL-stap raak.

Mijn vraag is dus eenvoudig: zijn er nog andere CMS'en die ik kan overwegen naast TYPO3. Ik weet dat Drupal momenteel sterk aan populariteit wint, maar de templateability leek mij daar ook redelijk beperkt (maar dat kan een indruk zijn natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:34
Ik denk dat je een hoop persoonlijke voorkeuren gaat krijgen in dit topic.

Ik heb zelf goede ervaringen met CMS Made Simple. Zelf templates from scratch bouwen is vrij simpel. Alleen heeft CMSMS geen ingebouwde multilingual ondersteuning. Daar zijn wel modules voor te vinden, maar daar heb ik geen ervaring mee...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Een template maak je in principe altijd gewoon in HTML en CSS. Bedoel je dat met de bron? Want ik denk dat er maar erg weinig manieren zijn om in een CMS een volledige layout bij elkaar te klikken of te slepen...

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Drupal is juist heel erg goed te themen. Kijk maar eens naar wat sites als www.fastcompany.com, www.amnesty.org, http://corp.aol.com/, http://dev.aol.com... al wat deze sites gelijk hebben is dat ze op Drupal draaien :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 18:20:
Ik heb ook een tijd met TYPO3 gewerkt, en dat bleek een ideaal CMS te zijn voor wat ik wil. Uitstekend bruikbaar om templates in te voeren etc. Maar nu ik een demo-installatie op mijn webhost wil installeren, loop ik al vast bij de installatie. Ik krijg enkel witte pagina's te zien, waardoor ik niets eens voorbij de INSTALL-stap raak.
Zelf maak ik recentelijk gebruik van Typolight. Werkt erg lekker. Ik weet niet precies de verschillen tussen TYPO3 en Typolight, maar wellicht dat in de FAQ staat uitgelegd hoe je het "blank page" probleem kunt oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf erg tevreden over ariadne, http://www.ariadne-cms.org/

Open source en gratis, zeer flexibel in het aanpassen en eigen templates maken en met een zeer gedetailleerd rechtensysteem.

Het wordt wel weinig gebruikt en is lastig om in te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Alex) schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:10:
Drupal is juist heel erg goed te themen. Kijk maar eens naar wat sites als www.fastcompany.com, www.amnesty.org, http://corp.aol.com/, http://dev.aol.com... al wat deze sites gelijk hebben is dat ze op Drupal draaien :)
Ik heb zelf alleen ervaring met Wordpress, Joomla en Drupal, maar ik ben het meest enthousiast over Drupal. Joomla vind ik ronduit slecht: erg lomp, geen logische insteek, wel veel point and click (maar het is de vraag of je dat wil gezien jouw eisen. Het lijkt me dat jij niet vies bent van een beetje code hier en daar). Wordpress is mooi voor een blog, lekker simpel, maar ook niet veel meer dan dat. Drupal heeft een relatief steile leercurve, maar dat komt door de flexibiliteit. Zowat alles is mogelijk met Drupal. Templates maken kan bijna niet handiger (Je kan álle markup en content aanpassen aan eigen wensen met een template of eigen module), modules maken is makkelijk. Kortom: oneindige flexibiliteit, maar het komt wel met een relatief hoge drempel waar je even overheen moet willen stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 21:38
Wat versta jij onder templating?
Ik zelf maak zelf regelmatig vergelijkingen voor klanten(alsin mijn werk). Een van de dingen waarop ik let bij 'templating' is hoe zeer dit los staat van het CMS.
Om je een voorbeeld te geven: in Typo3 zie je allerlei ranzige zooi als TypoScript. Dit betekent dus dat je als je ooit besluit de boel door te schuiven naar een ander CMS dat je zo ongeveer alles weg kan mikken.

Daarom kies ik graag voor CMS-en die externe template engines implementeren of XSLT. PHP heeft Smarty. Er zijn een aantal partijen die daar gebruik van maken. Je ziet .NET partijen als Umbraco en Sitecore Xpress veel gebruik maken van XSLT.

Nog eventjes, waarom vind ik een taaltje als TypoScript ranzige zooi? Het is niet zo dat ik niet van domeinspecifieke talen houd. Maar wel van inconsequente talen(terwijl HTML en CSS opmaakt en content scheiden doet TS het door elkaar) en misschien nog wel het ergste, een rare syntax zonder duidelijke debug mogelijkheden. Om er nog maar niet van te spreken dat ik als webdeveloper nóg een taal moet leren.

Als laatste, om verwarring te voorkomen, per 1 maart werk ik voor Sitecore, dus ik kan gerust dat product aanraden :). Echter zo is dat niet bedoeld. Hopelijk maakt mijn argumentatie dat duidelijk.

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Alex schreef op zondag 17 februari 2008 @ 20:28:
Wat versta jij onder templating?
Ik zelf maak zelf regelmatig vergelijkingen voor klanten(alsin mijn werk). Een van de dingen waarop ik let bij 'templating' is hoe zeer dit los staat van het CMS.
Om je een voorbeeld te geven: in Typo3 zie je allerlei ranzige zooi als TypoScript. Dit betekent dus dat je als je ooit besluit de boel door te schuiven naar een ander CMS dat je zo ongeveer alles weg kan mikken.

Daarom kies ik graag voor CMS-en die externe template engines implementeren of XSLT. PHP heeft Smarty. Er zijn een aantal partijen die daar gebruik van maken. Je ziet .NET partijen als Umbraco en Sitecore Xpress veel gebruik maken van XSLT.
You talkin' to me? :P

Drupal gebruikt standaard de PHPTemplate engine, maar je kan ook XTemplate en volgens mij nog eentje gebruiken. PHPTemplate wordt door iedereen het beste gevonden. Het scheidt markup en content van elkaar, maar wel op zo'n manier dat de flexibiliteit blijft. Er wordt geen gebruik gemaakt van custom talen, maar gewoon van kleine snippets PHP, zoals <?php print $content; ?>. Niks raars, normaal en voor een beginner nog te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex
Het was voornamelijk gericht tegen de TS. Ik ken PHPTemplate niet. Zal er eens naar kijken.
Overigens ik vraag altijd wat men verstaat ondertemplating. Want in CMS land praat je normaliter over de 'template' in Asset Management :). Oftewel, je template is je data structuur achter een pagina/product/whatever. Daarom spreek ik liever over layouts ;).

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Ik ken template als een soort layer om content en markup samen te voegen. Zo wordt deze term ook heel vaak gebruikt. Een layout is puur de indeling van een webpagina. Dat staat weer los van de markup en eigenlijk ook van het design (alhoewel je CSS gebruikt voor de layout en je CSS weer als een designtool kan zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex
You got my point? Right. Dat was dus mijn vraag aan de TS.

- Giphart

Pagina: 1