Hoe 12 DVD-RW's aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 13:15
Ik wil 12 (PATA) DVD-RW drives op een oude (linux) computer aansluiten. Op dit moment zitten de drives in een externe kast samen met twee voedingen. De linux computer moet unieke images gaan maken die dan weer op de cd geschreven moeten worden. Zo wordt iedere cd uniek.

Ik kan proberen om alles via flat-cables aan te sluiten, maar ik denk niet dat die lang genoeg zullen zijn. Ik ben dus gaan kijken naar een USB2/Firewire800 oplossing.

Ik vond een bridge board Firewire800 naar 4x PATA. Waarschijnlijk is dit een goede oplossing om de boel aan te sluiten op de computer.

Ik ben echter een beetje onzeker of dit allemaal wel gaat werken. Daarom heb ik de volgende vragen:
  • Heeft er iemand toevallig ervaring met een dergelijke opzet?
  • Heeft firewire voldoende bandbreedte voor 12 dvd-branders (18x)?
  • Heeft een normale PCI-interface voldoende bandbreedte om de branders gelijktijdig aan te sturen?
  • Hoe snel moet de harddisk zijn om dit alles een beetje te kunnen regelen. De images bestaan uit losse bestanden.
  • Zijn er nog andere hardware (of software) zaken waar ik rekening mee moet houden?
Ik heb het internet al af gezocht en heb redelijk wat informatie gevonden. Bovenstaande vragen kon ik echter niet goed beantwoord krijgen. Maar misschien zijn er op dit forum wat mensen die hier meer zicht op hebben.

None

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op 18x verplaats je zo'n 24MB/s. De PCI bus doet max 133MB/s (maar neem 100 aan), dat zijn dus 4 branders en dan zit de bus vol. Kijk dus sowieso naar PCIe of PCI-X oplossingen voor de toevoer van die firewire interface.

De harde schijf moet dan ook 12x 24MB/s kunnen verstoken (laat zeggen zo'n 300MB/s). Dus dat is een dikke RAID array.

Firewire800 doet 800Mb/s (100MB/s dus), dat geeft dus net genoeg bandbreedte (gezien het per device geld, maar je 4 dingen aan die ATA controller hangt, dat is 96MB/s). In theorie moet het net kunnen, maar ik zou vanwege de overhead 2 tot 3 branders per firewire ding pakken.

[ Voor 17% gewijzigd door TERW_DAN op 15-02-2008 16:52 ]

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
reddevil001 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:41:
• Heeft er iemand toevallig ervaring met een dergelijke opzet?

Ja en nee, Ik snap de bedoeling niet helemaal van je 12 drives opzet maar is dit niet gewoon een normale burn-tower...?
In dat geval weet ik er het één en ander over.

• Heeft firewire voldoende bandbreedte voor 12 dvd-branders (18x)?

Nee, dit is hierboven prima omschreven waarom dat niet gaat.

• Heeft een normale PCI-interface voldoende bandbreedte om de branders gelijktijdig aan te sturen?

Nee.

• Hoe snel moet de harddisk zijn om dit alles een beetje te kunnen regelen. De images bestaan uit losse bestanden.

Ik zou i.i.g sata 2/7200rpm schijven nemen in raid of een 10.000rpm raptor schijf.

• Zijn er nog andere hardware (of software) zaken waar ik rekening mee moet houden?

* Buffer geheugen van je branders.
* Software om 12 drives aan te kunnen sturen.
* Ik zou een iets lagere brandsnelheid nemen (8 of 12x ofzo), qua tijd zal je er bijna niets aan kwijt zijn.
* In geval van een burn tower een goeie drives controller nemen.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Xiphalon
  • Laatst online: 15:30
Investeer en een enorme sloot geheugen (paar gig) en maak een ramdisk of werk met een i-ram.

Heb je in ieder geval genoeg bandbreedte (en geen seektijden) om de branders te voedden met gegevens.

Misschien is een ssd ook een optie, maar ik denk dat die niet genoeg gegevens kunnen uitspugen.

Waarom een issue: 12 gelijktijdige stromen van verschillene locaties op 1 schijf(array) is nogal lastig, de doorvoersnelheid keldert omdat je veel tijd kwijt raakt met seeken

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

darkmage schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 16:36:
Investeer en een enorme sloot geheugen (paar gig) en maak een ramdisk of werk met een i-ram.

Heb je in ieder geval genoeg bandbreedte (en geen seektijden) om de branders te voedden met gegevens.

Misschien is een ssd ook een optie, maar ik denk dat die niet genoeg gegevens kunnen uitspugen.

Waarom een issue: 12 gelijktijdige stromen van verschillene locaties op 1 schijf(array) is nogal lastig, de doorvoersnelheid keldert omdat je veel tijd kwijt raakt met seeken
Bedenk alleen, 12*24MB/s is 288MB/s, een S-ATA 300 bus doet 300MB/s max. D'r hoeft maar 1 hickupje te zijn en je komt al tekort in de datatoevoer.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:47

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Terw_Dan schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 16:51:
[...]

Bedenk alleen, 12*24MB/s is 288MB/s, een S-ATA 300 bus doet 300MB/s max. D'r hoeft maar 1 hickupje te zijn en je komt al tekort in de datatoevoer.
Als je het voor elkaar krijgt om op een of andere manier (port multipliers?) twaalf dvd-drives op één sata-poort aan te sluiten, zou je inderdaad met het bovenstaande probleem temaken krijgen. Sata is echter geen bus. Je hebt per poort een bandbreedte van 150 of 300MB/s. Daarachter moet er uiteraard wel voldoende (pci-)bandbreedte zijn.

Het lijkt me overigens het handigst om dit alles met sata dvd-rw-drives uit te voeren op een nieuw systeem de sata-controllers aan een snelle pci express-interface ivm bekabeling en performance.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:07

Jimbolino

troep.com

SATA lijkt me een makkelijkere oplossing, je hebt boarden met 12 sata poorten op het moederboard, en deze zitten dan allemaal op een PCI-e bus, dus geen gezeur met te weinig doorvoer.

Als je een goede raidcontroller met cache hebt, moet 300MB/s ook niet zo'n probleem zijn, ook niet als je verschillende images tegelijk opent.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Femme schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 20:05:
[...]

Als je het voor elkaar krijgt om op een of andere manier (port multipliers?) twaalf dvd-drives op één sata-poort aan te sluiten, zou je inderdaad met het bovenstaande probleem temaken krijgen. Sata is echter geen bus. Je hebt per poort een bandbreedte van 150 of 300MB/s. Daarachter moet er uiteraard wel voldoende (pci-)bandbreedte zijn.

Het lijkt me overigens het handigst om dit alles met sata dvd-rw-drives uit te voeren op een nieuw systeem de sata-controllers aan een snelle pci express-interface ivm bekabeling en performance.
Je hebt uiteraard helemaal gelijk, maar ik had het meer over de andere kant, namelijk de i-ram waar het spul vanaf gehaald wordt. Als ik me niet vergis zijn dat namelijk S-ATA 150 dingen, dus als je daar 2 van in RAID zet dan zit je nog maar op 2x 150MB/s, dat is kwa toevoer te weinig (die branders trekken zo'n 24MB/s, dat moet gewoon goed gaan).

Verwijderd

Waarom moet dit persé op 1 machine gerealiseerd worden? Kun je niet beter 2 of 3 machines gebruiken en de branders verdelen. Meer totale bandbreedte, lagere eisen per machine.
Pagina: 1