[Reversed ATX] M2N-SLI, chipset 90 graden.

Pagina: 1
Acties:

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Hey,

Ik heb sinds eergisteren mijn systeem overgeplaatst van een normale ATX kast naar een reversed ATX kast. Het eerste wat me meteen opviel, is dat speedfan 1 van de kanalen niet meer kon aansturen. Nadat ik gisteren de disken ook erg warm vond worden en de kast als een kacheltje ging werken, heb ik hem weer opengemaakt.

Mijn chipset van de M2N-SLI Deluxe wordt extreem warm. Ik heb een temperatuursensor op de heatpipe-constructie geplakt en gaf vervolgens aan dat deze 90~95 graden was ( sensor geplakt op de plek waar ASUS staat ). Als je je vinger erop legde wilde ik dat best geloven. Ik heb met verschillende sensoren en hardware gewerkt. ( Scythe Kama Meter en Digidoc 5 ). Hierdoor warmt de case enorm op.

Het probleem lijkt mij hem te zitten in de constructie van de heatpipe. Zoals hieronder weergegeven loopt de heatpipe van de chipset naar het bovenste koelelement. Echter omdat het een r. ATX case is, zit dit precies omgedraaid. Het lijkt alsof de warmte die van de chipset (ASUS) komt, niet kan worden vervoerd naar het koelblok wat enkele centimeters lager zit. Dit blijkt wel, omdat het koelblok een lekker temperatuurtje heeft ten opzichte van de hoger gelegen chipset.

Wat kan ik hier het beste mee doen, weer terugbouwen in een andere kast is mij te simpel gezocht. Moet ik hiervoor eventueel ASUS contacteren, of zijn er misschien mensen met dezeflde configuratie ( heatpipe-constructie + reversed ATX ).

Afbeeldingslocatie: http://comtechnology.be/shop/images/902685.jpg

specs:
ASUS M2N-SLI Deluxe
ASUS Radeon X1650 SILENT ( passief dus )
AMD X2 5000+
CORSAIR Twin2X 2048 MB

Alvast bedankt iedereen. :>

Verwijderd

Je kunt toch gewoon een Zalman koelblokje op de chipset zetten?

• Tomfish
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:40:
Je kunt toch gewoon een Zalman koelblokje op de chipset zetten?
Daar los ik het probleem niet echt mee op. Overigens verlies ik zo officieel ook mijn garantie, die ik toch nog wel even wilt behouden. Ik kan er inderdaad anders koelers op zitten, maar is het niet zo dat heatpipes 2 kanten op kunnen werken, en het dus niet uit maakt hoe ik het moderbord plaats?

Verwijderd

Je hebt 2 typen heatpipes. De ene soort kan wel beide kanten op werken, de andere niet. Blijkbaar kan die van jou het niet, anders zou de temperatuur lager liggen (dat is, ervan uitgaande dat je een fatsoenlijke airflow hebt!).
Overigens zie ik het probleem van het vervangen van het blokje niet zo; je kunt het zonder problemen doen zonder dat je het ziet, en ook terugplaatsen van de originele koeler is zo gedaan.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Er zit waarschijnlijk 1 of andere vloeistof in de heatpipes waardoor het het goed gekoelt wordt, omdat het moederbord wordt omgedraait, loopt dit helemaal in de war, neem ik aan.
Of is het wat anders?

http://specs.tweak.to/15535

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01 22:49
De regel is natuurlijk nog: Warmte stijgt op. Nu wil de warmte vanuit het kleine blokje meteen naar boven ipv naar onder.

Wat je kunt doen is natuurlijk zo'n Thermalright SLI HR-05 (of zoiets) kopen met heatpipes. Dan zal de warmteverplaatsing wel goed zijn naar mijn idee. Misschien kun je iets van een ventilator(tje) tegen de heatsink aanzetten? Zodat de warmte daar goed wordt afgevoert en dat het verloop dan wel goed is.

Ps. Xtresis, Ik zal de kapotte 9550 nog ff een keertje opsturen :P

PHILIPS Motional Feedback 544

• Tomfish
Een andere koeling is een optie, maar dan raak ik wel mijn garantie kwijt. Dit zat niet helemaal in de planning ( 30 euro excl. verzenden ), kast kostte overigens ook al 100 euro. Ik heb altijd gedacht van een heatpipe, dat het niet uit maakte hoe je het nou plaatste.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomfish op 15-02-2008 15:20 ]

• Gniels
http://www.azerty.nl/prod...l/83/41334/hr-05-sli.html

Dit is een goede chipsetkoeler. Ik heb deze al eens op een 650i SLI chipsetje gehad (heethoofdje) en hij koelde uitstekend (Betere overclockprestaties etc.)

Verwijderd

Gniels schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:55:
De regel is natuurlijk nog: Warmte stijgt op. Nu wil de warmte vanuit het kleine blokje meteen naar boven ipv naar onder.
Onzin. Wanneer lucht opwarmt zet het uit. De dichtheid wordt dus lager. Zodoende wordt omringende koude lucht door de zwaartekracht harder naar beneden getrokken dan warme lucht. Zodoende daalt koude lucht tov warme lucht, en andersom.
Dat heeft echter helemaal niets te maken met de warmteverplaatsing door geleiding. Naast elkaar liggende deeltjes die op een verschillende frequentie trillen (=temperatuur) zullen elkaar beinvloeden totdat ze even snel trillen (ze hebben gelijke temperatuur). Dit heeft niets met de zwaartekracht te maken.

Verwijderd

Xtresis schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:48:
[...]

Daar los ik het probleem niet echt mee op. Overigens verlies ik zo officieel ook mijn garantie, die ik toch nog wel even wilt behouden. Ik kan er inderdaad anders koelers op zitten, maar is het niet zo dat heatpipes 2 kanten op kunnen werken, en het dus niet uit maakt hoe ik het moderbord plaats?
Als je gewoon je heatpipe er netjes af haalt in zn geheel dan heb je geen probs met je garantie.
De mosfets hoeven niet actief gekoeld te worden... Dus eraf halen en lekker zon zalman geval erop!

• Gniels
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 15:40:
[...]

Onzin. Wanneer lucht opwarmt zet het uit. De dichtheid wordt dus lager. Zodoende wordt omringende koude lucht door de zwaartekracht harder naar beneden getrokken dan warme lucht. Zodoende daalt koude lucht tov warme lucht, en andersom.
Dat heeft echter helemaal niets te maken met de warmteverplaatsing door geleiding. Naast elkaar liggende deeltjes die op een verschillende frequentie trillen (=temperatuur) zullen elkaar beinvloeden totdat ze even snel trillen (ze hebben gelijke temperatuur). Dit heeft niets met de zwaartekracht te maken.
Oke dan, bedankt voor je uitleg want jij begrijpt er bijzonder veel van heb ik het idee :*) Het was ook maar een suggestie van dat dat misschien de warmtestroming zou kunnen beïnvloeden.

• Tomfish
Ik heb asus uiteraard ook even gecontacteerd, zij kwamen met de oplossing dat ik het moederbord maar terug moest sturen naar de leverancier. Ik betwijfel of een nieuw board het probleem kan oplossen.

edit:
Vandaag even wat getest met verschillende posities van de case met de volgende resultaten:

ATXChipset: 54C Mosfet 64C
FLATChipset: 58C Mosfet 54C
r.ATXChipset: 90C Mosfet 39C

Het lijkt er dus op dat de heatpipe in ATX en FLAT wel goed werkt, echter dat r.ATX het probleem geeft, zodat de heatpipe niet meer zijn werk kan doen. Erg jammer van Asus, te goedekope heatpipes.

[ Voor 56% gewijzigd door Tomfish op 17-02-2008 15:30 ]

• Tomfish
Schop!,

Niemand met een ASUS M2N of ander model in r.ATX?

• Tomfish
Schop!

Verwijderd

Eh, wat wil je nu nog meer weten? In principe ben je er nu toch achter dat het niet ondersteboven niet werkt?
Een tip? Die heb ik al gegeven: zet een ander koelblokje op de chipset :)

• Tomfish
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:15:
Eh, wat wil je nu nog meer weten? In principe ben je er nu toch achter dat het niet ondersteboven niet werkt?
Een tip? Die heb ik al gegeven: zet een ander koelblokje op de chipset :)
True, even tijdelijk een zalman-dingetje met koelpasta op de originele koeling gezet. Ook wil ik nog even wat kwijt over de Asus Support... Die is bar slecht, ze hebben totaal geen kennis van zaken. Aangezien niemand ongeveer dezelfde configuratie heeft, gaat het boardje RMA.

• Tomfish
Xtresis schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:19:
[...]

True, even tijdelijk een zalman-dingetje met koelpasta op de originele koeling gezet. Ook wil ik nog even wat kwijt over de Asus Support... Die is bar slecht, ze hebben totaal geen kennis van zaken. Aangezien niemand ongeveer dezelfde configuratie heeft, gaat het boardje RMA.
Inmiddels een ander boardje mogen ontvangen, echter heeft deze ook hetzeflde bovengenoemde probleem. Oplossing: kijken voor andere koeling. Op de chipset komt vrijwel zeker de Thermalright HR-05 IFX, echter kan ik geen vervangende koeler voorde mosfets vinden. Ik zag bij Thermalrightde HR-09 series staan, echter is de langste van deze 84mm, welke niet genoeg is ( mosfets liggen verspreid over 12cm ). Weet iemand of er nog een andere fabrikant is die mosfet coolers aanbieden?

Verwijderd

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GZZK60
als je blieft je koeling voor je mosfet

• Tomfish
Lees het bericht boven je, deze is te klein ;)

Verwijderd

je kan gewoon vga geheugen koeling monteren
Het gaat er om dat ze gekoelt worden en dit zal voldoende moeten zijn
Zoals hier boven bescheven is het niet nodig.
http://www.alternate.nl/h...1035065&showTechData=true
Zalman ZM-RHS1

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:31

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 22:30:
je kan gewoon vga geheugen koeling monteren
Het gaat er om dat ze gekoelt worden en dit zal voldoende moeten zijn
Zoals hier boven bescheven is het niet nodig.
http://www.alternate.nl/h...1035065&showTechData=true
Zalman ZM-RHS1
juist, die dingen werken hiervoor uitstekend. Plak ze op je Asus logo en je behoud tevens je garantie. (wil je 'm opsturen, gewoon even schoonmaken om de witte meuk er van af te krijgen).

moet niet al te moeilijk zijn, en aangezien je er 8 krijgt kun je ze ook nog ergens anders opplakken (misschien de boven / onderkant van je videokaart?)

-_-

Pagina: 1