E8500 temps en problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styley
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-06 04:03
Hallo,

Ik heb gisteren mijn E8500 ontvangen en geïnstalleerd.
Hij draait nu goed maar de temps worden volgens mij niet goed weergegeven.

Dit is wat de verschillende programma's rapporteren;

Idle temps
Speedfan: 28C
Core Temp 0.96.1: 50C
Asus PC Probe: 28C
Everest: 50C
Hardware Monitor: 50C

Load temps
Speedfan: 40C
Core Temp 0.96.1: 57C
Asus PC Probe: 40C
Everest: 57C
Hardware Monitor: 57C

Als ik de comp opnieuw opstart en in de BIOS kijk staat er bij de CPU een temp van rond de 33C.

Moederbord: Asus P5W DH Deluxe
Cooling: Thermalright Ultra-120 eXtreme + 2000RPM fan.♠

BIOS is geüpdate naar de laatste beschikbare versie (2602)

Nog een ander probleem: De laagste vcore die ik kan selecteren in de BIOS is 1.45, waarom is dit niet aangepast aan de nieuwe 45N cores? De BIOS update changelog zei toch duidelijk: "Added support for 45N processors."

De VID is 1.225 (CPU-Z showed 1.2 maar dat is dus de vdrop), max aanvaardbaar voor 24/7 schijnt rond de 1.35 te liggen, ik ga hem dus never nooit op 1.45 testen.

Heeft iemand enig idee hoe ik de goede temperatuur kan verifiëren of de juiste vcore waardes kan laden/instellen?

Alvast bedankt,
StYleY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

Oke, die metingen zeggen weinig.. Probeer je hand is tegen de cooler aan te houden.. Als het echt heet is is het natuurlijk niet goed. Gewoon warm maakt niet uit.

Heet betekent dat het dus zo heet is dat het pijn doet na een aantal seconden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218960

EasyTune5 Pro gebruiken voor je temps uit te lezen.
core temp gaf bij mijn e8400 ook foute temps. aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 136640 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:30:
Oke, die metingen zeggen weinig.. Probeer je hand is tegen de cooler aan te houden.. Als het echt heet is is het natuurlijk niet goed. Gewoon warm maakt niet uit.

Heet betekent dat het dus zo heet is dat het pijn doet na een aantal seconden..
Op zich zegt dat ook niet echt veel. Als de IHS bol is of het koelblok maakt niet echt goed contact kan de koeler redelijk koel zijn maar de CPU erg heet.

Mijn ervaring is dat Asus Probe het sowieso fout heeft. Heb wel eens een CPU temp gehad van 18 graden met een kamertemp van 20 graden.

Dat je het voltage niet lager kan instellen vind ik erg vreemd. Ik kan zelf met mijn P5W van 1.1 tot iets van 1.7 instellen. 1.45V is zelfs voor een oudere E6600 nog veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styley
Daar had ik nog niet aan gedacht, op mijn E6700 kon ik de vcore ook instellen op minimaal 1.250 ofzo.

Zou het kunnen helpen om de BIOS nog en keer goed te resetten?
Misschien ook verstandig om de BIOS nog een keer te re-updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-09-2023
Mijn X38-DS4 geeft soms iets te lage temps aan, 22 graden..lijkt me onmogelijk als de CPU actief is met een kamertemp van 20 :) , maar dat je mimimaal 1,250V moet geven..dat is raar. Ik kan kiezen tussen 0,500V en 2,00V+ , dus in principe...zou een nieuwe BIOS niet verkeerd zijn imo ( check wel even of dat de koeler er goed op zit, die thermalright is niet bepaald..een lichtgewicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styley
PilatuS, welke BIOS-versie heb je?

'k heb 2602, zal ik 2504 anders eens proberen?

Net nog een keer bios geflashed en alles gereset, batterij en jumpers, laagste vcore die ik kan selecteren nog steeds 1.45 :\

Heb nu de FSB op 370 gezet, temperatuur @ load is 1-2C warmer.

Hij POST niet meer met een FSB hoger dan 374, vcore niet hoog genoeg?

Btw, ORTHOS al 22min zonder errors @ stock vcore @ 3.5ghz

[ Voor 8% gewijzigd door styley op 15-02-2008 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-07 23:25

Dark

who tweaked the light?

zet in coretemp de optie show delta to tjmax aan, en je weet welliswaar geen absolute temp, maar wel hoeveel heter hij nog mag worden voor de cpu zelf ingrijpt. volgens de intel thermal design guide voor de e8xxx series moet je 20-25c ruimte houden tot het 0 punt wat per cpu in de fabriek gecalibreerd is...

in speedfan kan je ook de coresensors zo instellen dat je de delta te zien krijgt/

Het komt erop neer dat alle progjes die een absolute temp geven maar wat raden...

paar linkjes met documentatie:
http://download.intel.com...sor/designex/31873401.pdf
http://www.xtremesystems....php?p=2308979#post2308979
http://www.bugtrack.almico.com/print_bug_page.php?bug_id=996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
styley schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:13:
PilatuS, welke BIOS-versie heb je?

'k heb 2602, zal ik 2504 anders eens proberen?

Net nog een keer bios geflashed en alles gereset, batterij en jumpers, laagste vcore die ik kan selecteren nog steeds 1.45 :\

Heb nu de FSB op 370 gezet, temperatuur @ load is 1-2C warmer.

Hij POST niet meer met een FSB hoger dan 374, vcore niet hoog genoeg?
Vcore is hoog genoeg, kan wel wat lager zelfs . :P
Loopt je geheugen wel 1 op 1 met je FSB. Zodat deze niet een veel snellere snelheid heeft. Anders moet je geheugen misschien meer Volt hebben. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik draai met BIOS 2206. Enige reden dat ik met die draai is omdat ik van een E6600 naar een Q6600 gegaan heb. Anders zou ik een veel oudere versie hebben.

Ik denk alleen dat jij perse een redelijk nieuwe BIOS versie moet hebben omdat die CPU ook nogal nieuw is. Grote kans dat een wat oudere BIOS versie die CPU niet ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styley
-The_Mask- schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:18:
[...]

Vcore is hoog genoeg, kan wel wat lager zelfs . :P
Loopt je geheugen wel 1 op 1 met je FSB. Zodat deze niet een veel snellere snelheid heeft. Anders moet je geheugen misschien meer Volt hebben. :)
Ik denk dat je wat achtergrond-informatie mist :P

Hij draait nu op stock VID - 1.225.

De laagste vcore die ik na "Auto" kan instellen is 1.45, hier ga ik hem dus niet op zetten.

Geheugen loopt inderdaad 1:1 met FSB. Geheugen volt van standaard 2.1 naar 2.2 gezet zodat ie WEL ging POSTen, op 2.1 POST hij niet met een FSB hoger dan 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styley
PilatuS schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:43:
Ik draai met BIOS 2206. Enige reden dat ik met die draai is omdat ik van een E6600 naar een Q6600 gegaan heb. Anders zou ik een veel oudere versie hebben.

Ik denk alleen dat jij perse een redelijk nieuwe BIOS versie moet hebben omdat die CPU ook nogal nieuw is. Grote kans dat een wat oudere BIOS versie die CPU niet ondersteunt.
Heb je nu nog steeds die Q6600 erin zitten?

Volgens mij heb ik er vrij weinig aan dat jij hem van 1.1 tot 1.7 in kan stellen als je een CPU hebt die niet uit de E8*00 reeks komt maar dit durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

Ik heb versie 2602 (2504 niet geprobeerd), nieuwe CPUs werden ondersteund vanaf 2504.

Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Die Q6600 zit er nu nog steeds in ja. Die 1.1 tot 1.7 is maar een gok hoor. Volgens mij is het nog veel ruimer dan dat. Zeg maar van 0.8 tot 2.0 ofzo. Het is in ieder geval van 1.1 tot 1.7V.

Kijk eens in de BIOS of je niet ergens in kan stellen dat je alles custom instelt. Dus zoeken naar iets van custom of advanced user settings.

Sowieso zou ik de site van ASUS goed in de gaten houden. Ze komen vrij vaak met nieuwe BIOS'en uit en een nieuw versie zou de problemen kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179769

Bij mijn E8500 geeft speedfan een temperatuur van 25°, hardware monitor voor cpu1 25° en cpu0 core 41° en cpu1 core 30°. Ook CoreTemp geeft een ander meting zo'n 46° voor core#0 en 35° voor core#1.
Wat zou correct kunnen zijn? En kan er zo'n 10° verschil zijn tussen core 0 en 1?

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Het is hier al veel vaker gezegd, maar C2Ds hebben meerdere sensoren, het verschil tussen de "Core" en "CPU" sensoren kan inderdaad makkelijk 5~10C zijn. Het verschil in temp tussen verschillende cores zou door de belasting kunnen komen (eentje 100% load, de andere idle), maar 10C is imho veel te veel en zou op een kromme/rotte IHS kunnen duiden.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb even een Orthos test laten lopen (voor beide core's) core#0 blijft steeds op 46° en core#1 stijgt wel naar een graad of 44°. Maar na een test blijft de core#0 op 46° terwijl core#1 terug naar 36° zakt.
En bij taakbeheer zijn (na de test) alle bij de core's idle.

Een suggestie?

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 179769 op 11-03-2008 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-05 21:36
Met een beetje google wordt duidelijk dat de core temperaturen van de nieuwste C2D's niet betrouwbaar zijn. Sowieso worden ze anders uit gelezen, maar soms lijken temperaturen ook te "hangen".

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:23
Mijn E8500 spant toch wel de kroon.

Idle mooi op een temperatuur van in de 30 graden (34 gemiddeld) maar stressed 82 max.
Koelblok is lauw en orthos 3 uur lang aan laten staan met geen enkele fout. Alles draait stock.

Ik ga vanavond een ander koelblok proberen, en even met de vinger voelen of de IHS inderdaad ook zo bloedheet wordt. Ik heb toch het vermoeden dat de temperatuur compleet mis zit. Vandaar dat ik het even met de vinger ga voelen om iig de zekerheid heb dat ik mijn pc niet verkloot doordat mijn cpu te heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-05 21:36
Dikkie schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 07:56:
Mijn E8500 spant toch wel de kroon.

Idle mooi op een temperatuur van in de 30 graden (34 gemiddeld) maar stressed 82 max.
Koelblok is lauw en orthos 3 uur lang aan laten staan met geen enkele fout. Alles draait stock.

Ik ga vanavond een ander koelblok proberen, en even met de vinger voelen of de IHS inderdaad ook zo bloedheet wordt. Ik heb toch het vermoeden dat de temperatuur compleet mis zit. Vandaar dat ik het even met de vinger ga voelen om iig de zekerheid heb dat ik mijn pc niet verkloot doordat mijn cpu te heet wordt.
Heb je de mogelijkheid overwogen dat je koelblok niet goed op je CPU zit? Danwel door foute bevestiging, dan wel door een "holle" cpu. Kan best zijn dat ie daadwerkelijk 82graden wordt.

Voor zover ik weet zijn de core temps niet te vertrouwen, maar is de cpu temp dat wel.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 20:00
Bekend "probleem" met Wolfdale. Coretemp werkt niet goed. Speedfan (cpu) of Probe aanhouden is ok. Je kunt ook het programma uit dit topic aanhouden. Realtemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkie
Geeft hetzelfde resultaat.
Ik heb nog een Conroe stock cooler liggen (Geen topper, i know, maar iig wel een stuk beter dan de meegeleverde Wolfdale koeler -> iig een koperen kern) die ik er vanavond even opzet.

De temperatuur meet ik met Speedfan, realtemp, coretemp, everest en HWinfo.
Moederbord is een Asus P5E waarvan ook al een aantal berichten zijn dat die verkeerde temps doorgeeft. (het is een mobo sensor dus dat zou weleens kunnen)

Op het moment dat ik Orthos uitzet springt de temperatuur direct naar 54 graden. En direct is ook echt direct :). Binnen 30 seconden staat de cpu weer op de idle temps.

Koeler zit goed vast en er zit geen beweging in, maarja vanavond zal blijken of het idd de koeler is en of die 82 graden ook daadwerkelijk 82 graden is. De brandblaren op mijn vingers zullen uitsluitsel geven lol ;)
Nu ik erover nadenk zat de koeler wel goed. Er is duidelijk een afdruk te zien waar de koeler contact met met de IHS.

Misschien dat de IHS lappen gaat helpen, maar dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dikkie op 12-03-2008 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkie
oke, ik heb de conroe koeler en verse AS5 erop geplaatst en het probleem is opgelost.

stressed 47-50 graden (orthos 60 minuten) en de cores zijn 42 en 51 graden (overduidelijk de sticky sensor bug hier-> ~10 graden verschil). De wolfdale koeler bleek een kapot pootje te hebben waardoor de koeler enkele millimeters boven de IHS zweefde.

In de toekomst maar eens kijken naar een goede koeler die compatible is met de Asus P5E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dikkie schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 09:32:

Nu ik erover nadenk zat de koeler wel goed. Er is duidelijk een afdruk te zien waar de koeler contact met met de IHS.

Misschien dat de IHS lappen gaat helpen, maar dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen.
Als de koeler de processor goed raakt, dan is vlakken overbodig, lijkt mij. Misschien dat je er een paar graden mee kan dalen, maar het loont niet de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
Download Realtemp eens? die schijnt er over het algemeen nog het dichte bij te zitten.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=179044

@Dork, Jij kan wel eens een defecte/hangende DTS sensor hebben. met Realtemp kan je at testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkie
Obeja schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:42:
[...]

Als de koeler de processor goed raakt, dan is vlakken overbodig, lijkt mij. Misschien dat je er een paar graden mee kan dalen, maar het loont niet de moeite.
Idd ik ben al zeer tevreden met deze resultaten. Met een een goede 3rd party cooler zal die paar extra graden ook wel te behalen zijn.

Realtemp is niet nodig aangezien ik de cores in speedfan al -5 offset heb staan (Tjmax is in SF 100 terwijl dat 95 moet zijn.)

edit: inmiddels een zerotherm TF90 besteld -> past op mobo, makkelijke installatie en PWM connector

[ Voor 8% gewijzigd door Dikkie op 12-03-2008 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Realtemp geeft voor core#0 stressed of idle ook steeds dezelfde temperatuur.
Met een defecte of hangende DTS sensor kunnen we nog leven. :)
Pagina: 1