Gigabyte X38-DS5 boot in loop (reeds 2e mobo)

Pagina: 1
Acties:

• foam
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-05 21:49
Ik ondervind problemen met mijn Gigabyte X38-DS5 moederbord (aangekocht 29/1/08). Deze is reeds RMA gezonden op 8/2/08, en ik heb nu een nagelnieuw X38-DS5 met quasi dezelfde problemen:

Systeem:
- Gigabyte X38-DS5
- Intel Q6600 CPU
- 8GB Geil Black Dragon PC2-6400 800MHz
- Arctic Freezer 7 Pro CPU koeler
- Asus EN8600GT Silent grafische kaart
- Tagan TG600-U33

De voedingskabel zit in een Belkin Surgemaster overspanningsbeveiligde stekkerdoos. Op deze doos gebruik ik voorlopig een andere PC, die géén problemen geeft. Dus ik denk niet dat het aan de netstroom oid kan liggen.

Probleem met eerste mobo:
Op verschillende internetforums en –sites wordt dit probleem beschreven als “on-off-on problem” of “cold boot”.

Het probleem is het volgende:
De eerste (en tweede) dag werkte het systeem perfect, windows & drivers etc kon worden geïnstalleerd. Op de morgen van de 3e dag startte het systeem niet meer op. De fans startten voor 2 seconden (géén POST – geen beeld – geen biepsignalen - …) en daarna viel het complete systeem uit om daarna (automatisch) na 2 seconden terug op te starten. Dit bleef maar doorgaan (loop).
Daarna heb ik een een clear CMOS geprobeerd -> probleem bleef.
Daarna heb ik een andere voeding geprobeerd (550Watt) -> probleem bleef.
Alles gedisconnecteerd (behalve voeding, CPU en CPU koeler) -> probleem bleef. Hierbij kreeg ik zelfs géén biepsignalen dat er géén RAMgeheugen of grafische kaart aanwezig was in systeem!!
Hierna heb ik de CPU eruit gehaald, en voor 8uur eruit gelaten. Ook Voeding was niet geconnecteerd met moederbord.
Daarna heb ik alles terug ingebouwd (Voeding-cpu-geheugen-videokaart-harde schijf) en het systeem startte terug perfect op!! Ik kan afleggen, opstarten, erop werken etc voor de ganse dag. ’s Avonds keerde het on-off-on probleem terug op. Ik heb dan opnieuw alles gedisconnecteerd, en opnieuw ingebouwd -> probleem bleef.
Daarna ben ik langsgeweest bij de winkel waar ik het gekocht en heb ik het moederbord uitgebouwd en heeft de winkel het getest met hun componenten -> systeem startte terug op (net zoals bij mij de eerste keer). Daarna heb ik het moederbord terug in mijn systeemkast ingebouwd incl alle andere componenten en het startte gewoon terug op. Ik heb er dezelfde dag nog de volledige dag en avond kunnen op werken. De dag erna had ik al terug hetzelfde probleem. Dan heb ik al het onderstaande geprobeerd (géén enkele biedt een oplossing):

- BIOS update van F2 naar F4 en dan naar F5 -> beide geven identieke problemen.
- Geheugen voltage omhoog naar 2.1V ipv de standaard 1.8V. Op de website van GeiL usa staat nl. dat mijn geheugen werkt op 1.9V – 2.5V (http://www.geilusa.com/products/showSpec/id/114), terwijl het BIOS van mijn moederbord standaard op 1.8V staat. Het geheugen die ik heb gebruikt staat nota bene in de QVL (http://www.gigabyte.eu/Fi...ard_memory_ga-x38-ds5.pdf) van dit type moederbord!!
- Getest met slechts één latje geheugen in slot 1, daarna getest met één latje geheugen in slot 3
- Andere Grafische kaart (XFX 7800GT)
- Andere Voeding (Antec 550Watt)
- Andere Harde schijven (WD 80GB PATA, WD 160GB PATA, WD 500GB SATA)
- Andere IDE en SATA Kabels
- Moederbord buiten systeemcase gehaald en getest buiten case

Alle instellingen staan op stock-values en is nooit overclocked geweest.

Als het systeem in die on-off-on boot lus geraakt kun je er niets meer mee aanvangen: POST werkt niet, je kunt niet in BIOS, CLR CMOS werkt niet, je krijgt niks van biepsignalen als er géén grafische kaart of géén geheugen inzit (terwijl dit wel zou moeten)…

Ook is dit blijkbaar een vaker voorkomend fenomeen bij gigabyte moederborden met de P35 of X38 chipset:
http://forum.giga-byte.nl/index.php/topic,320.0.html
http://forum.giga-byte.nl...,317.msg1909.html#msg1909
http://forum.giga-byte.nl/index.php/topic,58.0.html
http://www.xtremesystems....p?p=2473037&postcount=126
http://www.youtube.com/watch?v=WVOh3CcutX8
http://62.109.81.232/cgi-...&a=show&forum=1&show=4736
Bootproblemen: pc valt uit na 3 sec --> mobo dood?

----------------------------------------------
Dan werd er een nieuw moederbord opgestuurd die ik gisteren heb ontvangen. Na het inbouwen werkte het systeem perfect. Voor een half uurtje.
Dan is het systeem gewoon uitgevallen (in windows) en startte het opnieuw met, jawel, opstarten in een loop zonder beepsignalen noch beeld.

De BIOS is niet gewijzigd geweest, en was versie F4. Ook zijn er géén settings gewijzigd.

Ondertussen heb ik volgende geprobeerd met 2e moederbord:
- Andere voeding
- Andere grafische kaart
- Ander RAM geheugen
- Andere BIOS batterij
- Clear CMOS
- Opstarten met enkel voeding, CPU en CPU koeler -> nog altijd in loop booten, zonder biepsignalen.
Mobo uitgebouwd uit de case en getest op antistatische folie.

Opeens startte het "systeem" (mobo, voeding, CPU&CPUkoeler) gewoon niet meer op. Als ik op powerknop drukte gebeurde er niks. -> getest met andere powerknop -> geen oplossing. Systeem was dood.

CPU losgekoppeld en opnieuw opgezet, incl. Koeler --> probleem startte terug op. In die loop weliswaar. Nu heb ik de grafische kaart er opnieuw in geinstalleerd, en nu krijg ik een fractie van een seconde, vooraleer hij terug uitvalt volgende melding op m'n scherm: "Scanning for BIOS image on hard drive..." en erboven iets van "Award BIOS". Het is heel vluchtig te zien (op een LCD, op een CRT zie je het zelfs niet), en dan reboot het gewoon.
Opnieuw Clear CMOS gedaan -> geen oplossing.

Nu is het als volgt:
Systeem boot (fans draaien), geeft normale bieptoon. Geeft dan een 2e identieke bieptoon (volgens manual zijn 2 biepsignalen het volgende: "memory or motherboard error" ofwel "CMOS Setting error".)
Dan krijg ik vlug die melding op scherm, en systeem reboot. En doet dit eindeloos.
Ik kan gewoon met dit systeem niets meer aanvangen -> ik kan niet in BIOS.

Is dit nieuwe mobo ook defect? Ik vind dit allemaal vage problemen. Rekening houdend met het feit dat dit het 2e is in 2 weken tijd...

Heeft iemand een idee wat ik nog kan checken? En ja, ik heb al de troubleshoot doorgenomen voor een systeem die hangt tijdens het opstarten.

Alvast bedankt!!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Je hebt blijkbaar zelf meer dan genoeg gedaan (ook de juiste dingen) om alles uit te sluiten. Ik denk dat er niks anders op zit dan een ander mobo te nemen/kiezen met wellicht een andere chipset dan de x38/p35..

• foam
ToFast schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 13:33:
een ander mobo te nemen/kiezen met wellicht een andere chipset dan de x38/p35..
Dat zou ik sterk vinden. De componenten die ik heb gekozen (Q6600 en nvidia 8600GT) zijn standaard denk ik.

Het probleem kan zich toch niet situeren bij die chipset? Dan zouden andere merken er ook problemen mee hebben, niet?

Verwijderd

Ik heb dit ook een keer met de X38-DS5 gehad.

Ik had hem toen te ver overclocked. Normaal zou hij dan zelf terug
gaan naar default bios waarden. Maw zonder clear c-mos.
Maar hij bleef in die on-ff-on loop.

Toen clear cmos gedaan, en de settings wat soepeler gezet.
En nooit meer last gehad.

Maakt je mobo op de kast ergens een soort sluiting ??
Maar ja, waarom dan eerst goed gaan, en na verloop de mist in.. ?

Het is inderdaad een apart verhaal.

• foam
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 15:24:
Maakt je mobo op de kast ergens een soort sluiting ??
Zoals gezegd; ook als ik mn moederbord buiten de case test heb ik identieke problemen.

• FRoSTy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-04 23:31

FRoSTy

Jobbegea tot mie dea!

Helaas moet ik reageren op zon oud topic, maar ik heb hetzelfde probleem en ik was benieuwd of je een oplossing hebt gevonden voor dit probleem.

onbereikbaar.nl

Verwijderd

frosty, heb je je geheugen voltage al manual ingesteld?

• FRoSTy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-04 23:31

FRoSTy

Jobbegea tot mie dea!

Ik kom niet meer in de bios, systeem blijft alleen maar rebooten, zonder weergave op scherm. Tenminste men scherm laat zo snel niks zien.

onbereikbaar.nl

Verwijderd

begin anders even een nieuwe post, met een verwijzing naar dit topic, waarin staat wat je verdere specs zijn en wat je allemaal al hebt gedaan.
Pagina: 1