Toon posts:

Is een 8600M GT nog op te 'pompen' ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn laptop zit een 8600M GT 512mb.

is deze kaart nog wat sneller te maken ? ik heb via google wel het een en ander gevonden dat je met speciale drivers de kaart zou kunnen laten funktioneren als een 8600gts maar ik vind dit een beetje riskant:

http://www.9lives.be/forum/showthread.php?t=530457

is deze kaart met rivatuner of een ander programma nog wat sneller te maken ?
en zo ja, hoe ? ik kan het nergens duidelijk vinden.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik zou het niet doen. De airflow in een laptop is al erg beperkt, en als je je clockspeeds hoger zet (dit kan ws wel met rivatuner) heb je een grote(re) kans dat je uiteindelijk je chip/geheugen molt.

Verwijderd

Niks 'speciale drivers'. Als je dat topic leest zul je zien dat het in feite alleen maar gaat om een aanpassing van de .INF-file zodat je de desktop drivers voor de 8600GT/GTS kunt installeren op een laptop-GF8600. Dat de kaart daarmee (iets) beter presteert heeft niets te maken met hogere kloksnelheden of met het 'unlocken' van allerlei l33t gedeeltes van de core die voor normale stervelingen verborgen blijven, maar gewoon met het feit dat NVidia nu éénmaal meer moeite doet om de drivers voor desktopkaarten te optimaliseren. Van die optimalisaties in de desktopdrivers pik je langs deze weg ook een graantje mee.

• Nap
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Nap

Maar het kan wel!

De 8600M GT is in laptops behoorlijk populair, maar het is natuurlijk logisch dat je de topics hier op GoT niet van kan vinden. In het topic [Ervaringen] Compal IFL90 / BTO 15W25(+) / inNote 154 staat een hele hoop informatie en je kaart is wel degelijk sneller te maken!

Om mijn ervaringen even te delen:

Je kan via laptopvideo2go.com / forum de laatste drivers met gemodde .inf downloaden. En het belangrijkste: overclocken. Ik had er eerst ook een hard hoofd in (laptop te warm > gevaarlijk), maar het is goed mogelijk met Rivatuner.

De standaard snelheid van de kaart in games is 475/400, maar dat is bij mij iig te verhogen naar 600/500. De kaart is dan onder belasting iets van 88 graden, niet echt iets om je zorgen over te maken. M'n 3DMark '06 score ging van ergens in de 3300 naar ruim 4200! Games gingen dus ook wat soepeler lopen.

Succes met uitzoeken verder!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag ben ik ermee aan het proberen.

Met rivatuner heb ik de temperatuur in de gaten gehouden en ik heb de core clocks op 550 (en die daaronder staat dan standaard op 1100) mhz en de memorty clock heb ik op 400 mhz gezet.

de temperatuur word maximaal 73 graden en als hij bij de 70 graden komt daalt hij weer, komt die omdat hij zichzelf dan gaat terugclocken ?

Wie heeft er nog tips voor mij ? hoe warm zou hij mogen worden?
En hoe ver kan/mag ik gaan met het aantal MHZ's ??

Ik heb de laptop nu normaal op het bureau staan, en ik zet hem normaal altijd op een zalman cooling pad met 2 coolers erin.

• ath92
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05-2025
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 14:18:
de temperatuur word maximaal 73 graden en als hij bij de 70 graden komt daalt hij weer, komt die omdat hij zichzelf dan gaat terugclocken ?
Komt denk ik omdat er een fan controller op de kaart zit, die, wanneer de kaart boven de 70 komt, de fan harder laat draaien, waardoor de kaart weer koeler wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al het een en ander aan het klooien vandaag, beetje proberen enzo. lukt prima !

alleen storen die oude chipsetdrivers me nogsteeds !

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 12:02
Ik heb zelf ook de GPU van m'n laptop overclockt. Ik heb naast een overclockingprogramma ook speedfan geinstalleerd. Al m'n fans worden correct uitgelezen en ik heb alles ingesteld zodat mijn temperaturen niet te extreem gaan doen. De fans maken bij hoge belasting wel iets meer geluid dan zonder speedfan maar mijn temperaturen blijven mooi beneden een maximum.

En ik heb ook nog een zalman ZM-NC 1000 laptopkoeler gekocht. Ik game toch maar enkel thuis dus daar doet de extra koeling goed z'n werk en op school heb ik dat toch niet nodig. Een paar fps extra door wat de overclocken zijn altijd welkom.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier ook de zalman 1000 coolingpad, mooi dingetje overigens.

Maar na vandaag ben ik acht er een hoop dingen maar heb ik toch nog een vraag.

ik heb nu de driver 167.59 gebruikt welke ook WHQL gecertificeerd is, de andere drivers begonnen raar te doen met overclocken.

ik draai windows viste 32b ultimate en 3dmark06 versie 1.1.0 meen ik. en dat op 1280 x 1024 dus NIET op 1280 x 800

Standaard scoor ik met deze driver 475/950/400 3099 punten
met rivatuner geclocked 600/1200/475 3935 punten
met rivatuner geclocked 625/1250/500 4090 punten
met rivatuner geclocked 650/1300/500 4163 punten.

maar in het spel crysis wat ik speel op 1280 x 800 en alles op medium met AA uit merk ik zo goed als geen verschil, hoe kan dit ??

p.s de tempertatuur word maximaal 80 graden zonder de coolpad en met coolpad 70 graden

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2008 21:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke vandaag drivers 173.80 geprobeerd.

Plotseling willen de clocks niet meer omhoog, zodra ik een 3d app. zoals 3dmark of crysis wil draaien blijven de clocks staan op 300/600/200.

Wie heeft er een tip voor me, en ook als ik de clocks verander en ik herstart de laptop gaan ze weer terug naar het orgineel.

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 18:15
heb je bij rivatuner wel de kloksnelheden ingevoerd bij Performance 3d?
dit kan het probleempje mss oplossen

• Nap
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Nap

Met sommige drivers kan je niet overclocken dacht ik.
Zelf draai ik nu 173.65, maar je moet idd bij het goede menuutje de clocksnelheid aanpassen, anders rivatuner opnieuw installeren (had ik gedaan omdat hij aan het begin waarden voor je register maakt of zo)

Ik ga vanavond ook nog wel even testen met 3dmark!

Leuk trouwens die Zalman laptopkoeler, daar had ik nog nooit van gehoord, denk dat ik hem binnenkort wel aanschaf.
Pagina: 1