Mac geformatteerde 3,5" floppy lezen onder Windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
Goedemiddag tweakers,

Ik zit met een naar probleempje en wel het volgende:

Probleem
Een kennis van me heeft een oude database op een mac draaien van 13 jaar oud. Nu hebben we deze database weten te exporten naar een schijfje(zo'n oude 1,44 mb ding) in een tekstbestand. Nu probeer ik dat bestandje te kopieren van dat schijfje op me windows machine, maar dat werkt natuurlijk niet. Windows wil hem formatteren, logisch waarschijnlijk want er staat een ander bestandsysteem op dat schijfje.

Zelf geprobeerd
Ik heb nu zelf al gezocht naar een proggie voor mijn windows machine waarmee ik die diskette kan benaderen. Meerdere gevonden zoals Macdisk. Echter geeft die gewoon rustig dezelfde foutmeldingen. Daarnaast heb ik nog een anderer geprobeerd, maar daarmee kan ik helemaal het diskette station niet eens vinden.

Vraag
Mijn vraag is dan nu. Weten jullie nog een programma dat WEL werkt. Of weten jullie misschien een ander soort oplossing? Ook hoorde ik van iemand dat als ik dat schijfje laten formatteren als fat32, (of 16) Dat hij dan op beide os te benaderen is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wat voor Mac gaat het? En dan met name welke versie van Mac OS gebruikt deze? Op een moderne Mac is zoiets namelijk geen probleem maar dit is een compleet ander verhaal.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

SpamLame

niks

Heb je de mogelijkheid om het via het netwerk over te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit past beter in APL

CSA > APL

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik heb de titel aangepast van "MAC+ Win filesysteem" naar "Mac geformatteerde 3,5" floppy lezen onder Windows", zodat het iets beter de lading dekt (daarnaast zijn MAC en Mac twee verschillende dingen ;) ).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat voor een Mac is het precies en om welk database programma gaat het? Welke foutmelding krijg je met MacDisk?

Als het een 3,5" DS-HD floppy is, geformatteerd in HFS, zou je 'm moeten kunnen lezen met MacDisk of HFVExplorer. Mocht het een DS-DD floppy zijn, dan heb je pech gehad. Het is technische onmogelijk om dergelijke disks te lezen met een standaard floppydrive.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op deze support-pagina van Mediafour staat beschreven hoe je met behulp van MacDrive je floppy vanuit Windows zou moeten kunnen lezen.

De trial-versie van MacDrive heeft gedurende de trial-periode volledige functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Formatteer een floppy op een Windows/dos systeem. (Is automatisch fat16). De Mac zal 'm herkennen als MS-DOS geformatteerd floppy. Kopieer daar het bestand dan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Afhankelijk van welk OS er op de Mac staat hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Onder System 7 en Mac OS 8 moet je daarvoor een extra applicatie installeren (Apple File Exchange in System 7 en System 7.1, PC Exchange onder System 7.5 en later). Die wordt wel met het systeem meegeleverd, maar moet je nog zelf installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Laatst online: 14-09 08:54
Oke ik zal eerst even contact opnemen met me kennis, want ik heb geen flauw idee wel mac os versie ofzo erop staat. Hij had me alleen trots verteld dat ding 13 jaar oud was en dat hij het nog steeds deed.
Internet gaat niet, dat ding heeft geen modem niks dus dat wil niet lukken.

Dat database gebeuren is een database programma genaamd: File maker pro versie 2.1

Ik heb het programma een bestand te laten exporteren en alle waardes met komma gescheiden in een tesktbestand te gooien. (Ik denk/hoop deze uit te kunnen lezen in me windows, daarna weet ik zelf wel hoe ik hier opnieuw een db van moet maken).

Wat mac disk betrefd, krijg ik eerst een windows foutmelding weer dat hij moet geformatteerd worden, daarna nog 2 foutmeldingen die ik niet zo uit me hoofd weet, maar deze plaats ik zodra ik ook contact heb opgenomen met de eigenaar van die oude mac.
HFVExplorer was ik ook al tegen gekomen, maar volgens mij kan je daar geen diskette station mee selecteren.. kon alleen cd-rom en me hdd mee kiezen.

P.s: nooit geweten dat er verschil was tussen MAC en Mac.. :p

[ Voor 7% gewijzigd door BlackHawkDesign op 16-02-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livia
  • Laatst online: 17-10-2022

Livia

Sleep

Euhm, kun je het tekstbestand niet omzetten naar een .doc bestand (bijv. met iWorks) en dan mailen naar je e-mailadres en binnenhalen op je windows computer??

Of is dat te eenvoudig :P

Four days will quickly steep themselves in night; Four nights will quickly dream away the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:32
Livia, heb je de rest wel gelezen?

Boeiend topic dit! Heb zelf ook een kennis die dolgraag afscheid neemt van zijn beige Mac, om het programma dan op een G4 of Intel te kunnen draaien. Ook op zijn oude Mac staat Filemaker 2.1. Iemand enig idee hoe ik een programma in Filemaker 2.1 (facturatieprogramma) migreer naar Mac OS X?
Zou je hiervoor misschien een nieuw topic voor willen openen, in plaats van dit topic te kapen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Daedalus op 16-02-2008 21:29 ]

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BlackHawkDesign schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 17:19:
Wat mac disk betrefd, krijg ik eerst een windows foutmelding weer dat hij moet geformatteerd worden, daarna nog 2 foutmeldingen die ik niet zo uit me hoofd weet, maar deze plaats ik zodra ik ook contact heb opgenomen met de eigenaar van die oude mac.
HFVExplorer was ik ook al tegen gekomen, maar volgens mij kan je daar geen diskette station mee selecteren.. kon alleen cd-rom en me hdd mee kiezen.

P.s: nooit geweten dat er verschil was tussen MAC en Mac.. :p
Maar wat zegt MacDrive nou?
Pagina: 1