Toon posts:

Opstarten zonder '12345 RAM passed'

Pagina: 1
Acties:
  • 840 views

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik mijn laptop opstart krijg ik de mogelijkheid om op F2 te drukken en in de BIOS te komen. Een paar dagen geleden moest ik dat in rap tempo doen omdat, dat scherm een 3 seconden duurde en meteen daarna Windows opstarte. Mijn laptop was dan ook binnen een minuut gebruiksklaar.

Vandaag als ik de laptop aanzet krijg ik datzelfde scherm maar duurt het ongeveer 3 minuten voordat Windows opstart.

Tijdens die 3 minuten zie je een zwart scherm met witte tekst waaronder een regeltje die de RAM controleert. Ik heb 2048MB RAM geheugen in mijn laptop en zie dat het van 0 tot 2048 oploopt.

Het vermeld:

BIOS Phoenix bla bla bla

Bla bla en dan...

639 K System RAM Passed

'(aantal) M Extended RAM Passed'

Press F2 to enter SETUP

Ik heb in de BIOS de optie 'fast boot' maar of je die op aan of uit zet maakt geen verschil nu of toen niet.

Wat is er gebeurd of wat doe ik niet of wel wat dit heeft gewijzigd. Heeft iemand hier enig idee over. Heel hartelijk bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 21:36 . Reden: Gedetailleerder omschreven ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 11:38

SpamLame

niks

Welke laptop en wat zegt de manual?

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Zoek eens in de BIOS naar de optie "Ram check" / Memory Diagnostics / ? of iets dergelijks (tijdens boot) en gooi die vervolgens eens uit.

"That was left handed..." - JJH

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dan heb je inderdaan zelf een optie aangzet, die je geheugen uitgebreid (!) controleert bij boot. Je moet het op quick zetten, of hoe het ook mogen heten. Relatief basic.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Fast boot zou de goede optie al moeten zijn, maar kijk anders eens of Quick POST o.i.d. te vinden is. Anders gewoon even de BIOS resetten, dan weet je zeker dat die waarden in ieder geval weer goed staan.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

The Realone schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:27:
Fast boot zou de goede optie al moeten zijn, maar kijk anders eens of Quick POST o.i.d. te vinden is. Anders gewoon even de BIOS resetten, dan weet je zeker dat die waarden in ieder geval weer goed staan.
Ja, en dan heeft 'ie vervolgens nog 80 andere problemen erbij ;)

• The Realone
Exorcist schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:31:
Ja, en dan heeft 'ie vervolgens nog 80 andere problemen erbij ;)
Kun je die uitleggen, ik heb nog nooit problemen gehad na het resetten van een BIOS? Een beetje tweaker (en al helemaal als het in je nick staat) weet echt wel hoe die zijn BIOS in moet stellen, anders zit je hier sowieso al op het verkeerde forum.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

The Realone schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:55:
[...]

Kun je die uitleggen, ik heb nog nooit problemen gehad na het resetten van een BIOS? Een beetje tweaker (en al helemaal als het in je nick staat) weet echt wel hoe die zijn BIOS in moet stellen, anders zit je hier sowieso al op het verkeerde forum.
Ja, jij niet. Maar aangezien de TS niet weet waarom zijn memory "beter" wordt gecontroleerd, ga ik er niet vanuit dat hij wél de kennis bezit zijn BIOS goed/optimaal te configureren.

Nofi @ TS btw.

• The Realone
Dan is er nog altijd Google of de handleiding, een beetje zelfinitiatief is niet verkeerd. Daarbij is de BIOS van een notebook nou niet echt uitgebreid dus daar kan weinig fout aan gaan. Om niet te spreken over het feit dat je met de reset functie de instellingen terug zet die vanuit de fabriek geleverd worden en er dus nagenoeg niks zal veranderen (afgezien van die verkeerde instelling die naar alle waarschijnlijkheid nu aanwezig is) dus kan er niks fout gaan.

En mochten er toch custom instellingen verloren gaan dan ga ik er even vanuit dat de TS die zelf ook ingesteld heeft en dus ook wel weet hoe ze terug moeten.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12

KneoK

Not in a million lightyears

Toevallig niet permanent een nieuw USB apparaat aan je laptop hangen ? Daar heb ik ook weleens ontzettende vertraging mee gehad op een MSI moederbord van m'n vader. Hij gebruikte al jaren een USB kaartlezertje, maar na het plaatsen van een nieuw moederbord duurde het een minuut of 2 voordat 'ie helemaal voorbij de POST was. Na het verwijderen van dat kaartlezertje binnen 10 secs het Windows bootscherm.
Heel vreemd, want met willekeurige andere USB apparaten (toetsenbord, muis, telefoon, USB hub etc, intern, extern) komt dit probleem niet voor.

Een van de bijkomende symptomen was inderdaad het geheugen dat heel langzaam geteld werd. Alle opties wbt. booten veranderd en weer teruggezet in het BIOS, maar geen resultaat.

• The Realone
Dat kun je inderdaad krijgen bij kaartlezers en andere USB opslagmedia (ook lege kaartlezers worden als dergelijke herkend). Meestal op te lossen door Legacy USB Support uit te schakelen, wat wel betekend dat je niet meer van USB apparaten kunt booten.

Al is mij niet bekend dat de memorycheck dan langer duurt, wel dat het POST scherm lang blijft hangen.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12

KneoK

Not in a million lightyears

In dit geval werkte de uitgeschakelde legacy support niet eens.

Ik heb ook het vermoeden dat het niet de memory check zelf was op dat bord dat er zo lang over deed, maar wellicht werden USB apparaten op vrijwel hetzelfde moment geinitialiseerd als de geheugencheck. Het was zelfs zo dat de opstartbeeps erdoor vertraagd werden (had een MSI K9N bij mijn vader, zelf de K9N-SLI Platinum gehad met exact hetzelfde, dit bord geeft 3 beeps bij normale POST) en dus ook van toonhoogte veranderden door de vertraging :?

Maar ja, dat bord had wel meer rare kuren zoals niet willen overclocken vanuit de BIOS bijvoorbeeld, nog niet op 2,7 komen met een 5000+ vanuit de BIOS op hoog voltage en op veel lager voltage lachend op ~3,15GHz met software (lekker knullig gewoon nTune) met bijbehorende hogere FPS en benchmarkscores.
Of gewoon niet op willen starten. 5 minuutjes de stroom eraf, opnieuw proberen en 2 weken lang retestabiel lopen.

Raar bord, maar toch wel plezier van gehad.

Maar goed, is dit ook het probleem van de TS ? Wellicht een ingebouwd kaartlezertje en legacy supprt in de BIOS per ongeluk enabled ?

[ Voor 8% gewijzigd door KneoK op 15-02-2008 15:53 ]

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als ik me het goed herinner had de TS zijn laptop geupgrade, waarbij extra koeling benodigd was. Zijn precieze citaat: "Let wel: De laptop heeft extra koeling nodig na upgrade. Dat is zo een aluminium plaat met twee ventilatoren. Ik heb de 'NOTEBOOK COOLER ZM-NC1000' Het merk is ZALMAN, kost ongeveer EUR 50,00".

Aangezien ik overweeg om zelf ook deze koeler aan te schaffen (mobiliteit is toch niet echt nodig in mijn geval), weet ik dat deze op USB werkt, maar of dit het trage opstarten ook zou kunnen veroorzaken net zoals een kaartlezer weet ik niet?

Verwijderd

Topicstarter
Dagion schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:46:
Als ik me het goed herinner had de TS zijn laptop geupgrade, waarbij extra koeling benodigd was. Zijn precieze citaat: "Let wel: De laptop heeft extra koeling nodig na upgrade. Dat is zo een aluminium plaat met twee ventilatoren. Ik heb de 'NOTEBOOK COOLER ZM-NC1000' Het merk is ZALMAN, kost ongeveer EUR 50,00".

Aangezien ik overweeg om zelf ook deze koeler aan te schaffen (mobiliteit is toch niet echt nodig in mijn geval), weet ik dat deze op USB werkt, maar of dit het trage opstarten ook zou kunnen veroorzaken net zoals een kaartlezer weet ik niet?
Allemaal weer hartelijk dank voor de reacties. Ik ga maar eens proberen op te starten zonder geen enkele USB randapparatuur en verder heb ik maar weinig mogelijkheden. Die langzame opstart ontstond ook na upgrade SP2 een jaar of zo geleden. Nu twee weken geleden na mijn BIOS upgrade van 3A24 naar 4A20 was de laptop na het aanzetten binnen een minuut gebruiksklaar.
Nadat de laptop een deze afgelopen dagen in de slaapstand was geraakt, start ie weer langszaam op zonder dat ik ergens wijzigingen heb aangebracht. Zelf denk ik misschien een automatische update via Internet tijdens mijn afwezigheid? Betreft de koeling, dat probleempje is verholpen door koelpasta aan te brengen. Geen extreme hitte meer. Zie Banias > Dothan.

Verwijderd

Topicstarter
OPGELOST!
De ACER TM 800 kun je via de BIOS/Setup (F2 toets) de functie 'fast boot' aan of uit zetten. Maar deze werkt niet, althans bij mij niet, nooit gewerkt ook.

Deze laptop heeft standaard wel, onder het uitrolmenu 'alle programma's' het kopje ACER vervolgens, Notebook Manager. Daar ga je naar 'boot options' en vink je af 'fast boot' en dan doet ie het wel. Razend snel opstarten!

Verwijderd

Topicstarter
Voor het verhaal van het upgraden van de CPU etc.. Zie de homepage.

** SPAM **

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 17-02-2008 21:21 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Een topicstart hoort volledige specs te bevatten, daarnaast is het de bedoeling dat je op zoek gaat voordat je een topic opent. Dat lijkt hier te ontbreken (quiet/fast boot is een vrij standaard instelling...). Verder is afsluiten met spam voor een website dat nog niet eens in de lucht is ook niet echt welkom...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.