WIFI performance erg laag met een 3CRWER100-75

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje een 3com officeconnect router thuis staan (3CRWER100-75) Deze werkt op zich erg goed, alleen zijn de prestaties van het draadloos netwerk af en toe schrikbarend slecht.
Ik gebruik voor m'n draadloos alleen m'n laptop met een Netgear WG511T pcmcia kaartje. Beide zijn 100% compatible en van toch wel erg goede kwaliteit. Ook de afstand tussen beide mag eigenlijk niet het probleem zijn (ongeveer 7 meter, met alleen muurtjes van gips er tussen).
Het probleem zit hem dan ook niet direct in de hardware, maar in storing die ik bij mij thuis heb. Ik woon in een appartementen complex, waarbij ik 1 keer zo'n 14 verschillende netwerken heb gevonden. En volgens mij ligt daar ook het probleem wat ik heb.

De ontvangststatus geeft bij mij eigenlijk altijd aan dat ik tussen de 50 en 75 % signaal sterkte ontvang, waarbij ik vrijwel altijd een verbindingssnelheid heb van theoretisch 54Mbps. Maar de latency is soms schrikbarend hoog. Zo erg dat het af en toe gewoon moeite kost om een msn-berichtje te kunnen versturen. Dit is dus sterk afhankelijk van hoeveel netwerken ik detecteer. Hoe minder netwerken, hoe sneller en stabieler m'n wifi-verbinding is. Ik kan dus vrij gemakkelijk concluderen dat ik last heb van interferente van andere netwerken.

Is er een manier om de verbindingskwaliteit te verbeteren wanneer de ether erg vol zit? Aanpassen van de antennes en de router op een andere plek neer zetten, zit er helaas niet in.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-03 16:12
Ik neem aan dat je ook gekeken hebt naar het gebruik van de channels (met Netstumbler bv). Kies desnoods een ander (niet overlappend) kanaal zoals 1,5, 9 of 13. Misschien kun je op je router de radio power verhogen. (kom niet op t woord)
Je komt ervaren genoeg over om dit zelf verzonnen te hebben maar tips kunnen altijd helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ascathon op 15-02-2008 10:42 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Kanalen heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken... Ik ging er gemakshalve eigenlijk wel vanuit dat de 3com intelligent genoeg zou zijn om een vrij kanaal te pakken... :$
Ik zal eens een paar dagen bijhouden van de zichtbare routers op welke kanalen ze zitten, en kijken over 1 kanaal tussen zit dat niet of nauwelijks gebruikt wordt. Dat is natuurlijk nog geen garantie dat het kanaal ook echt vrij is alleen...

De power-ratio van de router heb ik ook bekeken, maar die kent eigenlijk alleen de standen automatisch of gefixeerd op een lager dan max vermogen. Dus daar kan ik niet heel veel invloed extra op uitoefenen. Extra richten van de antennes heeft ook weinig tot geen invloed helaas...

Ik weet uit ervaring met een vergelijkbare officeconnect adsl modem/router (dezelfde router, maar dan met een adsl modem ingebouwd), dat de wifi-router genoeg power heeft. Bij m'n zus staat deze namelijk in een berucht gebied wat betreft draadloze netwerken (zenderpark in IJsselstein). Daar haalt hij zonder problemen een goed bereik over 2 verdiepingen met een betonnen vloer ertussen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het zal, door de vele draadloze netwerken in de buurt, waarschijnlijk aan het kanaal liggen. Mijn performance was hier (rustige woonwijk) ook om te janken, aangezien er nog 8 routers stonden te schreeuwen. Ik heb gewoon alle kanalen afgelopen totdat ik geen problemen meer had :)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Het lijkt er inderdaad op dat het gebruikte kanaal het probleem was. Ik zat op kanaal 11, waar nog 4 andere routers op zaten... Nu staat hij op automatisch en heeft hij voor kanaal 2 gekozen, die op dit moment vrij is. Ik ga de komende tijd een inventarisatie bijhouden (niet alle routers staan altijd aan, maar heb er op het moment al 11 gevonden 8)7 )
M'n draadloos lijkt nu iig een stuk beter te werken.