onderdeel in mn pc die HDD's vermoord?

Pagina: 1
Acties:

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
Hallo tweakers

In 2 maand tijd heeft mijn systeem 3 hdd's dood gemaakt die allemaal splinternieuw waren.
Het gaat hier om 2x western digital 320Gb en 1x western digital 750 Gb

in het begin had ik 2x 320Gb erin hangen via Sata en gewoon goed aangesloten op de voeding

na een weekje gaf 1 schijf het op en na paar minuten ook de andere
Allerbei geen data meer af te halen en dus helemaal dood

Oke , die RMA gestuurd en daarvoor een 750Gb schijf gekocht voor vervanging

deze heeft het echter tot gisteren vol gehouden en ook hier kan ik geen enkel bestand af halen
Echter vertonen ze alle 3 kleine tik geluidjes ( dit hebben ze paar seconden gedaan voordat ze kapot gingen )

Specs pc :

E6700
MSI P35 platinum
4Gb ocz ddr 800
8800GT
Tagan easycon 530Watt ( deze verdenk ik ervan )
creative X-FI
Lianli V1000B
tuniq tower 120

de voeding verdenk ik ervan maar ik kan het niet testen aangezien ik geen andere voeding heb liggen

Hoe kan ik erachter komen wat mijn hdd's stuk maakt??

Mvg

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Meestal is het de voeding die de boosdoener is, meet eens of het ding wel stabiele voltages heeft. Een instabiele 12V lijn is vaak de oorzaak van veel hdd sterfgevallen

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Er staan maar 2 onderdelen direct in verbinding met je schijven, nl. je voeding en je moederbord.
Voeding lijkt dus ook de meest voor de hand liggende oorzaak van je problemen.
Zekerheid heb je echter pas als je test. Oftewel, toch maar weer een nieuwe schijf er aan, andere voeding er in, en hopen dat het blijft werken...

• glangeveld
als de 320Gb hdd's terug zijn van rma kan ik verder testen , ik ga niet nog meer hdd's kopen

het heeft me nu al meer dan 100 euro gekost namelijk.
Hoe meet ik de 12V lijn?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

glangeveld schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 00:02:
het heeft me nu al meer dan 100 euro gekost namelijk.
Hoe meet ik de 12V lijn?
Door een multimeter aan een molex te hangen (en dan pak je de 12V en de ground).

• glangeveld
helaas heb ik geen multimeter , mischien kan ik bij de lokale pc boer de voeding laten testen??

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Koop zo'n ding dan. Echt duur zijn ze nou ook weer niet. De lokale pc boer laten testen is leuk, maar beter is het om dit toch zelf te doen.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

buiten de eventuele problemen met stroom wil ik toch nog twee zaken aanduiden

a. wordt je pc niet te warm en met name de hdd's zelf? kan je testen/bekijken met een progje genaamd speedfan : www.almico.com/speedfan.php

b. uiteraard wil ik niet hautain zijn maar toch effe zeggen dat de manier hoe je met je pc omgaat ook van belang kan zijn. veel mensen hebben de slechte gewoonte om hun pc te verplaatsen of te verschuiven terwijl ie aanstaat. dodelijk voor hdd's wegens de trillingen. ( die tikjes waarover u spreekt duiden op platters die elkaar raken, dus niet echt een surface error )

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 00:34:
buiten de eventuele problemen met stroom wil ik toch nog twee zaken aanduiden
a. wordt je pc niet te warm en met name de hdd's zelf? kan je testen/bekijken met een progje genaamd speedfan : www.almico.com/speedfan.php
Warmte is slecht ja, maar na een paar minuten al dood? Ik gok toch ook op de voeding. Of... als dat het niet is misschien een defecte sata controller.
b. uiteraard wil ik niet hautain zijn maar toch effe zeggen dat de manier hoe je met je pc omgaat ook van belang kan zijn. veel mensen hebben de slechte gewoonte om hun pc te verplaatsen of te verschuiven terwijl ie aanstaat. dodelijk voor hdd's wegens de trillingen. ( die tikjes waarover u spreekt duiden op platters die elkaar raken, dus niet echt een surface error )
Euhm... meestal zijn de tikjes de koppen die ergens tegenaan gaan. De platters zelf zijn zo stevig dat je die echt bijna niet tegen elkaar aan krijgt. In ieder geval niet zonder de behuizing te verwijderen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-02 21:55

mace

Sapere Aude

Bij de Action hebben ze voor 3,99 een multimeter, ik adviseer je om er een te kopen, je zal er veel plezier van hebben, geloof me. :)

Als je hem hebt:

Rode probe van mulitmeter aan gele draadje van voeding, zwart aan zwart.
Vervolgens op de 20v gelijkstroom stand zetten, en meten maar.

[ Voor 37% gewijzigd door mace op 15-02-2008 00:43 ]

• glangeveld
ik heb de schijven in een lianli V1000B gehad met een 12Cm fan ervoor
in die tijd is de pc geen enkel keer verschoven of iets dergelijks

waarschijnlijk ligt het aan de voeding maar ik ga morgen verder met het uitzoeken

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 15:23
glangeveld schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 23:28:
ik heb de schijven in een lianli V1000B gehad met een 12Cm fan ervoor
in die tijd is de pc geen enkel keer verschoven of iets dergelijks

waarschijnlijk ligt het aan de voeding maar ik ga morgen verder met het uitzoeken
Voeding.. is ook mijn eerste optie. Verschijven van een kast of zelfs verplaatsen is geen funest voor je HDD. dat je het beter niet kan doen is natuurlijk wel duidelijk. maar je HDD gaat daar niet echt kapot van..

tenzij je de PC laat stuiteren ;)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mace schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 00:41:
Rode probe van mulitmeter aan gele draadje van voeding, zwart aan zwart.
Vervolgens op de 20v gelijkstroom stand zetten, en meten maar.
Maar ook als ie correcte waardes geeft zou ik nog niet gerust zijn. Misschien dat ie onder invloed van 'iets' wel af en toe een korte piekstroom geeft wat die multimeter niet kan zien.

Al lijkt het me eigenlijk wel vrij zeker dat het aan de voeding ligt. Ik zou sowieso een andere halen. De kans dat het aan een piekstroom oid uit je s-ata controller komt (is dat uberhaupt mogelijk?) lijkt me wel te verwaarlozen. Blijft alleen nog over dat er misschien iets zwaar magnetisch in de buurt staat, maar het schijnt dat HD's daar helemaal niet zo gevoelig voor zijn. Dus ik hou het bij de voeding.

PS. en wat me nog wle te binnen schiet: je hebt die hd's toch wel aan een aparte stroomkabel naar de voeding zitten? En dus niet met koppelstukjes oid? Want dan zou een defecte casefan oid ook nog een oorzaak kunnen zijn als die op dezelfde aansluiting zit.

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 17-02-2008 11:43 ]

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Voeding is inderdaad de meest voor de hand liggende oorzaak, echter vroeg ik mij ook nog af of de winkel waar je koopt betrouwbaar is. M.a.w. krijg je geen refurbished/kapotte/crap schijven? Natuurlijk achteraf gelul maar ik persoonlijk check altijd even de SMART-waarden en de 'power on time' als ik een net gekochte HD aansluit.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Verwijderd

Piek spanningen in het energienet, gebruik van slechte stekkerblokken etc. kan ook een oorzaak zijn. Het enige andere wat ik me kan bedenken is eventuele een slecht geaarde kast die lekstroom door je behuizing stuurt, mogelijk dat het MoBo niet juist is geplaatst op de backplate.

Allemaal kwestie van testen en uitsluiten lijkt me. Ultieme test, alles eruit halen en open testen en weer netjes inbouwen.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 00:34:
Waar je dit vandaan haalt is mij een raadsel, maar ik hou het op een hele grote dikke duim. Vooral die platters die elkaar raken is ronduit hilarisch! Heb je zo'n hdd wel eens opengeschroefd? Vooral eens doen.. en probeer dan maar eens 2 platters tegen elkaar aan te krijgen zonder ze van de spindle af te slopen!

Van een PC verschuiven een hdd laten sterven is ook een uitdaging, tenzij je die verplaatst met een sloopkogel. HDD's kunnen best wat hebben.

De voeding is het meest waarschijnlijk. Van hitte gaan schijven waarschijnlijk minder lang mee (alhoewel google's uitgebreide statistieken het tegendeel beweren), maar denk niet dat ze daarvan al zo snel stuk gaan. Het gros van de schijven gaat stuk in het prille begin, of bij het rebooten na jarenlang gedraaid te hebben. Het zou dus ook nog kunnen dat je erg veel pech gehad hebt, maar bij 3 stuks zou ik ook eens beginnen te denken aan de voeding :)

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Pagina: 1