Toon posts:

[HDD] Seagate schijf erg traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het kopieren van grote bestanden over een 100Mbit netwerk ging enorm traag.
Dit lijkt te komen door de harde schijf in de bron computer. Via de prestatie meter van Windows kwam ik erachter dat de harde schijf op het moment dat hij schrijfbewerkingen gaat uitvoeringen in eens enorm traag gaat lezen. Zelfs de kleinste schrijfbewerking van enkele tientallen tot honderen kb/s doet de leesbewerking zakken van zeker 10 mb/s naar 4 mb/s of lager.

Het gaat om een ST3320620A.

UDMA staat aan. Via Speedfan heb ik SMART gecontroleerd en dit werkt ook allemaal prima.
De schrijfbewerkingen zijn niet extreem. Het lijkt me sterk dat de prestaties van de harde schijf hierdoor zo enorm in elkaar moeten storten. Zie ik iets over het hoofd of heb ik het gewoon mis?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:59
Kun je een screenshot posten van bijvoorbeeld HD Tune? Dit zou alvast een indicatie moeten geven wat eventueel het probleem is, en of het samenhangt met het netwerkgebruik.

Verwijderd

Topicstarter
HD tune werkt prima zo te zien. Maar dat zijn alleen schrijftesten toch?
Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/5347/hdtunebenchmarkst332062tz1.png

Ik heb overigens tijdens het kopieren van grote bestanden over het netwerk ook een netwerk benchmark gedaan met Netio. Hier kwam uit dat hij naast het kopieren van het bestand nog bijna 10mb/s aan bandbreedte over had. Aan het netwerk ligt het dus niet.
Het enige wat mij opvalt is dat het kopieren snel gaat totdat er een schrijfbewerking komt. Dat vertraagd het lezen blijkbaar zo heftig dat er niet meer dan 4mb/s over blijft.

Verwijderd

Topicstarter
Het CPU en geheugen gebruik blijft overigens heel normaal. Er lijkt geen grote belasting te zijn op het systeem.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Welk OS? Draai ook eens Seatools (liefst niet voor Windows, maar maak een bootflop). Dan weet je zeker of je HDD defect is of dat het een softwareprobleem is.