Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[ASP.NET] classes gebruiken zonder compileren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben zojuist begonnen met het "leren" van asp.net, vind het een vette omgeving, maar ik kwam erachter in een tutorial dat ik zelf-gedifinieerde classes moet compileren om ze te kunnen gebruiken in scripts. nou vroeg ik mij af,

is het ook mogelijk ze "gewoon" te includen, en dat die dingen dan runtime gemaakt worden (zoals php het doet zeg maar)?

alvast bedankt,
eelke

• giMoz
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-11 16:38

giMoz

iets met meester...

Maar.... dat zou je niet moeten willen..
Want als er een fout in zit wil je dat graag tijdens het compilen weten en niet in runtime.

Wat is er mis met compileren?

Of niet natuurlijk...

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Wat is het probleem eigenlijk? Als je in Visual Studio bijvoorbeeld met een site bezig bent kun je als je 'em wil testen gewoon met F5 starten, kun je 'em meteen debuggen.

https://niels.nu

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 14:18

ThunderNet

Flits!

Asp.Net pagina's compileren ALTIJD.
Als jij sourcecode online gooit, dan merk je ook dat de eerste keer laden van de pagina langer duurt. Dit is omdat hij dan de pagina compileerd :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Hydra
ThunderNet schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:35:
Asp.Net pagina's compileren ALTIJD.
Als jij sourcecode online gooit, dan merk je ook dat de eerste keer laden van de pagina langer duurt. Dit is omdat hij dan de pagina compileerd :)
Dat is bij Asp.net 2 pas zo. En de TS vermeldt niet welke versie hij gebruikt. Hij meldt eigenlijk bijzonder weinig.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:22

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Hydra schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:41:
[...]

Dat is bij Asp.net 2 pas zo. En de TS vermeldt niet welke versie hij gebruikt. Hij meldt eigenlijk bijzonder weinig.
Ook bij versie 1 is dit zo, kijk maar naar inline code op een pagina. Ook aspx en ascx pagina's worden gecompileerd.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• mr_taipan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2024
Waar TS denk ik last van heeft is de switch te maken naar ASP.Net. Daar had ik in het begin ook last van.
ASP.Net lijkt veel meer op het maken van een applicatie en php is toch wat meer scripten.

• Hydra
gorgi_19 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:57:
Ook bij versie 1 is dit zo, kijk maar naar inline code op een pagina. Ook aspx en ascx pagina's worden gecompileerd.
Losse classes en alles wat in de .dll gecopileerd werd, werd niet at-runtime gedaan geloof ik, maargoed, het is een tijd terug dus ik kan het verkeerd hebben.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-11 11:36

dominic

will code for food

Hydra schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 12:57:
[...]

Losse classes en alles wat in de .dll gecopileerd werd, werd niet at-runtime gedaan geloof ik, maargoed, het is een tijd terug dus ik kan het verkeerd hebben.
Losse .cs's worden inderdaad niet gecompileerd in 1.1 at runtime, de aspx's wel.

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Topicstarter
het grootste probleem dat ik heb met compileren, is dat ik een mac gebruiker ben en inderdaad ook gewend ben aan scripting. ik moet nu (snel even) een kleine webapplicatie maken in een microsoft omgeving, en heb dus niet echt veel zin om een compleet framework onder de knie te krijgen. daarom dacht ik, ik doe het in asp.

maar asp is toch wel een beetje gelimiteerd en er is niet echt veel info te vinden over OO programmeren in ASP, maar wel in ASP.net, wat helemaal geënt is op OO. maarja, als ik in ASP.net wil gaan programmeren, moet ik dus ook een mac based alternatief hebben voor visual studio. dat is er wel volgens mij (mono). maar het betekent ook dat ik dus dat programma weer onder de knie moet gaan krijgen. terwijl het enige wat ik wil is een nieuwsberichten paginaatje maken, maar dan wel het liefst OO.

dat is een beetje het dilemma: tijd versus mogelijkheden. daarom dacht ik, wellicht kan ik ASP.net gebruiken zonder de scripting methode te verlaten. dat is natuurlijk verre van elegant, maar wellicht de beste oplossing voor nu.

of zeggen jullie, voor een kleine berichtenpagina met 3 objecten (nieuwsbericht, nieuwsberichtenlijst, nieuwsberichtprinter, oid) moet dat ook wel in asp kunnen?

Verwijderd

Een website bouwen in ASP kan prima, maar ASP is depreciated, er wordt niet meer aan ontwikkeld, en meer OO dan 't nu is wordt 't nooit. Wanneer je scripting wilt blijven gebruiken kun je beter kijken naar PHP, Ruby of Python.
ASP.NET moet altijd gecompileerd worden naar IL, net als JSP (naar java bytecode). zo zitten die platforms nou eenmaal inelkaar.

Beide manieren hebben hun voor- en nadelen, aan jou om te kiezen wat je prefereert...

Verwijderd

Topicstarter
het liefst zou ik ook in php programmeren, maar dat gaat nu niet. de overstap naar asp.net, wat mr_taipan zegt, is een lastige: ik wil het wel, maar ik heb er simpelweg geen tijd voor, daarom deze vraag. maargoed, het is nu opgelost, want die App_Code folder doet werkelijk precies wat ik wil!

bedankt voor de reacties
Pagina: 1