Struisvogelen commentaar nieuwsposts / moderaties

Pagina: 1
Acties:

• OddesE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-08-2021
Er wordt regelmatig in de nieuws secties commentaar geleverd op de relevantie van het bericht of op de terechtheid van moderaties... Steevast verschijnt er dan een modje of admin die iets opmerkt in de trant van "Dit soort reacties horen thuis in het Forum".

Is dat geen struisvogel politiek van Tweakers?
Zelf heb ik me ook al regelmatig schuldig gemaakt aan het reageren op mods of (imho) irrelevant nieuws... Maar zeg nou zelf, als je daar iets over post in het forum, dan heeft het toch absoluut niets meer te maken met het nieuwsbericht of de moderatie zelf? De mensen die het nieuwsbericht lezen zitten toch niet op het forum? Als mijn reactie op een nieuwsbericht onterecht (vind ik dan he :) ) omlaag gemod wordt, wat heb ik er dan aan om er dan in het forum iets van te gaan zeggen?

Ja, het staat duidelijk vermeld in de FAQ etc dat dergelijke reacties niet daar thuis horen, maar als die regel zo massaal wordt overtreden, is het dan niet tijd om je af te vragen of die regel wel goed is? Blijkbaar wil men, als men vindt dat een nieuwsbericht totaal irrelevant is, dat graag ter plekke melden. En eerlijk gezegd geef ik ze geen ongelijk, want ik, en waarschijnlijk velen met mij, lezen gewoon alleen de reacties op het nieuws en niet het forum... wat heb je er dan aan om in het forum te reageren?

En waar ik me daarbij aan erger.. als iemand onterecht omlaag gemod wordt en hij zegt er wat van, dan wordt bijna altijd zijn originele post weer omhoog gemod (blijkbaar trekken de modjes zich toch wel wat van zulke commentaren aan), maar omdat zijn reactie-op-de-mod zelf omlaag gemod wordt kost het hem toch karma. En wat gebeurt er met de mensen die onterecht omlaag modden? Kost dat hun Karma?

Any thoughts?

Ik zit al jaren op tweakers, maar ik erger me eerlijk gezegd groen en geel aan dat (onterechte) omlaag gemod. Als iemand gaat zitten schelden of flamen, of spammen of zo dan is omlaag modden terecht maar het gebeurt oh zo vaak gewoon omdat men het met een mening niet eens is. En zo'n pagina vol rode mod vlaggen komt op mij heel negatief over. Misschien tijd om omlaag modden 'duurder' te maken?

• OddesE
Oh ja, nog een aanvulling.. Ik ben laatst mijn mod-rechten voor een maand kwijt geraakt, waarschijnlijk doordat mijn mods teveel afweken van het gemiddelde. Maar ik mod maar zelden iemand omlaag. Als iemand in mijn ogen onterecht omlaag gemod wordt dan gaf ik ze vaak een score van 0-neutraal om ze een beetje te steunen... Dat vindt tweakers.net blijkbaar niet goed want het kost me mijn mod-rechten.. Maar hoe kan het dat zowat elke pagina vol staat met negatieve mods? Verliezen die mensen dan niet ook hun mod rechten? Ben ik soms zoveel positiever dan de gemiddelde tweaker?

Het zou leuk zijn als een paar tweakers.net admins steeksproefgewijs per bericht volgens de regels alle omlaag gemodde posts af zouden gaan en met één 'admin-mod' zouden bepalen wat de terechte score voor de reactie is. Wat mij betreft mogen onterecht-omlaag-modders dan flink in hun karma gekort worden.. want is dat niet wat karma is all about? Een *positieve* bijdrage leveren aan de wereld? Alleen maar mensen 'afkraken' met één klik terwijl het ze veel moeite heeft gekost een berichtje te typen vind ik niet echt een karma-waardige houding.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Is dat geen struisvogel politiek van Tweakers?
Nee. Simpele vraag: zit jij te wachten op 500+ opmerkingen bij elk nieuwsbericht in de trant van "dit of dat klopt niet"? Kennelijk wel, maar ik denk dat je dan wel de enige zult zijn.
De mensen die het nieuwsbericht lezen zitten toch niet op het forum?
Maar de nieuwsposters wel. En die lezen dat en kunnen het zonodig aanpassen.

En de meeste moderators zitten ook op het forum. Sterker nog, daar hebben we een compleet eigen forum voor: Tweakers.net Moddereter Forum

Het is gewoon vreselijk vervuillend om dit soort opmerkingen op de Frontpage te hebben. Het artikel gaat over een bepaald onderwerp, en dat is niet moderatie.
En waar ik me daarbij aan erger.. als iemand onterecht omlaag gemod wordt en hij zegt er wat van, dan wordt bijna altijd zijn originele post weer omhoog gemod (blijkbaar trekken de modjes zich toch wel wat van zulke commentaren aan)
Dat is in veel gevallen een kwestrie van mod-misbruik, danwel papegaaimodden (wat ook mod-misbruik is overigens)
maar omdat zijn reactie-op-de-mod zelf omlaag gemod wordt kost het hem toch karma. En wat gebeurt er met de mensen die onterecht omlaag modden? Kost dat hun Karma?
Ja. Ik zou zeggen, lees de moderatie-FAQ eens, daar is het allemaal heel helder uitgelegd.
Als iemand in mijn ogen onterecht omlaag gemod wordt dan gaf ik ze vaak een score van 0-neutraal om ze een beetje te steunen... Dat vindt tweakers.net blijkbaar niet goed want het kost me mijn mod-rechten..
Klopt, dit heet compensatie-modden, en dat is namelijk niet de bedoeling, het is misbruik maken van het moderatiesysteem. Je moet de reactie een score geven die jij vind dat het verdient, en niet een score om te compenseren of te "steunen", want dat is misbruik maken van het systeem.

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 14-02-2008 17:57 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Femme
  • Laatst online: 01-10 16:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

We hebben het Frontpage Algemeen en Tweakers.net Moddereter Forum waar je commentaar kunt leveren op nieuwsberichten en moderaties. De bedoeling van de reacties op de frontpage is ten eerste dat er on-topic wordt gereageerd. Het is geen plek waar je vrij kunt discussiëren over willekeurige onderwerpen zoals op het forum (weliswaar binnen bepaalde ruime grenzen).

Vooral het reageren op moderaties en het melden van typefouten in reacties zijn irritant. Het heeft ten eerste niets met het artikel te maken en ten tweede zijn scores van reacties sterk aan verandering onderhevig. Als één een reactie in de ogen van een andere user te hoog of te laag zet wil dat niet zeggen dat die reactie voor altijd op die score blijft staan. Mismoderaties kunnen in TMF gemeld worden. Er gaan dan in notime een paar andere moderators overheen die de reactie zullen beoordelen waarna waarschijnlijk een correctie van de score volgt. Ook zonder hulp van TMF is het overigens waarschijnlijk dat een zeer discutabele moderatie wordt gecorrigeerd.

Voor typefouten geldt ook dat ze vaak snel verholpen worden. Daarmee verliezen reacties hierover hun waarde.

• OddesE
EDIT: dit was een reactie op "Ik zou zeggen, lees de moderatie-FAQ eens, daar is het allemaal heel helder uitgelegd.". Ik heb wederom de reactiesnelheid van mijn mede-tweakers onderschat!

Het gaat mij niet om de uitleg. Ik heb de FAQ meerdere malen gelezen. Ik wilde graag discussie openen over dit onderwerp. Daar is het forum toch voor? De FAQ is geen bijbel he?

Je geeft aan dat er misschien 500+ reacties zouden komen over mods en dat dat behoorlijk saai zou zijn. Accoord, dat ben ik met je eens, maar bedenk dit: Mensen reageren zelden op *positieve* mods. Hoe vaak hoor je iemand zeggen: "Hee, waarom hebben jullie mij omhoog gemod?"? Nooit. En als je niet geïnteresseerd bent in omlaag gemodde reacties, dan zet je het filter toch omhoog? Daar is het filter toch voor?

Persoonlijk staat mijn filter dus op -1 (ik bepaal graag zelf of iets relevant is :) ), maar ik heb net even zitten kijken met het filter op 0 en dan valt het heel erg mee met de rotzooi. Wat me wel opvalt is dat reacties op omlaag gemodde posts die zelf geen score -1 zijn toch zichtbaar zijn. Dat vind ik vreemd. Want als een post echt score -1 verdient, waarom zou die post het dan waard zijn om op te reageren? En waarom zou een reactie op spam / troll / flame een nuttige bijdrage leveren aan de discussie?

Als tweakers alle reacties op een omlaag gemodde post zou filteren i.p.v. alleen de -1 post zelf, dan zou het ook niks uitmaken of onder de omlaag gemodde post een hele thread zou ontstaan over de al dan niet terechtheid van de mod; die berichten zouden dan immers ook niet zichtbaar zijn voor mensen met het filter op 0 of hoger.

Begrijp me goed, ik ben niet in de illusie dat tweakers.net dit zou aanpassen omdat ik het er niet mee eens ben hoe het nu werkt, maar ik vraag me af of er ook anderen zijn die hier ideeën over hebben. Ik geloof namelijk dat het wel degelijk veel beter kan.

[ Voor 5% gewijzigd door OddesE op 14-02-2008 18:18 ]

• OddesE
Klopt, dit heet compensatie-modden, en dat is namelijk niet de bedoeling, het is misbruik maken van het moderatiesysteem. Je moet de reactie een score geven die jij vind dat het verdient, en niet een score om te compenseren of te "steunen", want dat is misbruik maken van het systeem.
Ehm.. op het moment dat ik vindt dat een post onterecht omlaag gemod is (en dus een hogere score dan -1 verdient), hoezo is modden met 0-neutraal dan compensatie modden? Dat vind ik niet logisch. Ik vind namelijk echt dat die persoon score 0-neutraal verdient! Als ik hem +2 uitmuntend zou modden, dát zou compensatie modden zijn. Sowieso vind ik het heel erg sterk uitgedrukt om modden met 0-neutraal als "misbruik maken van het moderatiesysteem" te omschrijven. Ik heb die mod-rechten toch evengoed als iemand anders?

Ik begrijp dat reageren op typefouten niet de bedoeling is. Dat is overigens ook in het algemeen not-done. Het is een typisch trekje om mensen publiekelijk te wijzen op hun (spel)fouten. Dat wordt over het algemeen niet gewaardeerd. Maar een reactie in de trant van "Waarom is dit nieuws?" of "De in het bericht genoemde prijs is fout" lijken me toch wel on-topic. Natuurlijk is er een groot grijs gebied.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

OddesE schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 18:13:
[...]

Ehm.. op het moment dat ik vindt dat een post onterecht omlaag gemod is (en dus een hogere score dan -1 verdient), hoezo is modden met 0-neutraal dan compensatie modden? Dat vind ik niet logisch. Ik vind namelijk echt dat die persoon score 0-neutraal verdient! Als ik hem +2 uitmuntend zou modden, dát zou compensatie modden zijn. Sowieso vind ik het heel erg sterk uitgedrukt om modden met 0-neutraal als "misbruik maken van het moderatiesysteem" te omschrijven. Ik heb die mod-rechten toch evengoed als iemand anders?
Oeps, dan heb ik je verkeerd begrepen denk ik, sorry ;) Als je hem een 0 waard vind kan je hem idd een 0 geven, hoewel het wel dubieus is om dat als "steunen" weg te zetten, want dat is compleet niet belangrijk.
Maar een reactie in de trant van "Waarom is dit nieuws?" of "De in het bericht genoemde prijs is fout" lijken me toch wel on-topic. Natuurlijk is er een groot grijs gebied.
Natuurlijk is dat niet ontopic, het gaat er niet om wat wel en wat geen nieuws is. Zo'n reactie hoort dan ook op -1 thuis (zolang er niks anders bijstaat uiteraard), een 0 is al veel te hoog daarvoor.
Je geeft aan dat er misschien 500+ reacties zouden komen over mods en dat dat behoorlijk saai zou zijn. Accoord, dat ben ik met je eens, maar bedenk dit: Mensen reageren zelden op *positieve* mods. Hoe vaak hoor je iemand zeggen: "Hee, waarom hebben jullie mij omhoog gemod?"
Precies. Waarom dan wel als een klein kind komen klagen als er een negatieve mod is? En dan nog, klagen mag best, maar dan wel graag op de goede plaats, en ook graag zonder trolls of flames. En dat is dus niet op de frontpage, maar op het forum (het TMF-forum om precies te zijn). En dat weet men heus wel dat het daar moet, want het staat in de FAQ. En iedereen heeft bij registratie moeten verklaren dat hij akkoord ging met de voorwaarden, en daar staat het dus in.
Want als een post echt score -1 verdient, waarom zou die post het dan waard zijn om op te reageren? En waarom zou een reactie op spam / troll / flame een nuttige bijdrage leveren aan de discussie?
Nou, bij voorbeeld om aan te tonen waarom iets wat iemand (middels een troll/flame) zegt niet waar is. Bij voorkeur onderbouwd, en zonder zelf ook te gaan flamen/trollen.
Als tweakers alle reacties op een omlaag gemodde post zou filteren i.p.v. alleen de -1 post zelf, dan zou het ook niks uitmaken of onder de omlaag gemodde post een hele thread zou ontstaan over de al dan niet terechtheid van de mod; die berichten zouden dan immers ook niet zichtbaar zijn voor mensen met het filter op 0 of hoger.
Post met 0+ als moderatie die onder een -1 hangen zie je in het huidige systeem wel degelijk. Alleen in het vorige systeem zag je ze idd niet, maar dat is dus niet meer het geval

Virussen? Scan ze hier!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

OddesE schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:53:
Oh ja, nog een aanvulling.. Ik ben laatst mijn mod-rechten voor een maand kwijt geraakt,
Dat klopt, je laatste moderatie was van 22 december en daarna niets. Geen moderaties is voor het systeem zoiets als passieve modder en dan wordt je uitgezet. Iets wat je dan zelf weer kan aanzetten, maar Tnet heeft liever niet teveel rechten rondslingeren.
waarschijnlijk doordat mijn mods teveel afweken van het gemiddelde. Maar ik mod maar zelden iemand omlaag. Als iemand in mijn ogen onterecht omlaag gemod wordt dan gaf ik ze vaak een score van 0-neutraal om ze een beetje te steunen... Dat vindt tweakers.net blijkbaar niet goed want het kost me mijn mod-rechten.. Maar hoe kan het dat zowat elke pagina vol staat met negatieve mods? Verliezen die mensen dan niet ook hun mod rechten? Ben ik soms zoveel positiever dan de gemiddelde tweaker?

Het zou leuk zijn als een paar tweakers.net admins steeksproefgewijs per bericht volgens de regels alle omlaag gemodde posts af zouden gaan en met één 'admin-mod' zouden bepalen wat de terechte score voor de reactie is. Wat mij betreft mogen onterecht-omlaag-modders dan flink in hun karma gekort worden.. want is dat niet wat karma is all about? Een *positieve* bijdrage leveren aan de wereld? Alleen maar mensen 'afkraken' met één klik terwijl het ze veel moeite heeft gekost een berichtje te typen vind ik niet echt een karma-waardige houding.
Het is mooi meegenomen dat je een aanname doet dat je gestraft bent door Tnet wegens wanmoderaties maar je oorspronkelijke aanname klopt al niet dus is de rest van je betoog ook zinloos.
Alhoewel dat admin-controleren al gebeurt door ondergetekende en de Pro-Modders, hun weging is al een factor 5 (en zijn redelijk eensgezind en ook nog eens betrouwbaar: controle is goed).

• OddesE
Dat klopt, je laatste moderatie was van 22 december en daarna niets.
...
Het is mooi meegenomen dat je een aanname doet dat je gestraft bent door Tnet wegens wanmoderaties maar je oorspronkelijke aanname klopt al niet dus is de rest van je betoog ook zinloos.
Mmm. Kunnen jullie zien dat mijn moderatie-rechten zijn uitgezet omdat ik te lang niet had gemod? Dat is namelijk absoluut niet wat ik heb ervaren. Ik was juist voor het eerst een beetje actief aan het modden toen ik op een gegeven moment de melding kreeg dat mijn moderatie-rechten waren uitgeschakeld. En daar zat geen maand tussen. Dat ik daarna niet meer gemod heb is logisch; ik had een maand lang geen rechten om te modden en heb het daarna simpelweg niet meer geprobeerd. Ik vind het een beetje cru dat je automatisch de conclusie trekt dat mijn oorspronkelijke aanname al niet klopt en de rest van mijn betoog dus zinloos is... Maar goed ik kwam hier ook niet om over mijn persoonlijke moderatie track-record te discussieren

Leuk te lezen dat er pro-modders zijn met een vijf maal zo hoge weging. Dat lijkt me inderdaad een hele goed manier om de betrouwbaarheid te vergroten. Weer iets nieuws geleerd.

Ander vraagje: Wat vinden jullie de beste manier om te modden? Alle reacties in een bericht modden, of alleen die reacties die je meer of minder waard vind dan de huidige score?

• OddesE
Als je hem een 0 waard vind kan je hem idd een 0 geven, hoewel het wel dubieus is om dat als "steunen" weg te zetten, want dat is compleet niet belangrijk.
Ah ja ik zie de verwarring. Met steunen bedoelde ik dit: ik modereer meestal maar een paar berichten in een thread. Het moet ook weer niet teveel tijd kosten he? Maar als ik dan een (volgens mij) ontercht omlaag gemodde post zag, dan modereerde ik specifiek die reactie wel, namelijk met 0-neutraal. Dus steunen in de zin van laten merken d.m.v. moderatie dat ik de post niet -1 waard vond. Als een post op 0 staat en dat vind ik hem ook waard, dan mod ik hem meestal niet, maar ik geloof dus dat ik dat beter wel had kunnen doen? Zie ook mijn vraag in mijn voorgaande reactie.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
OddesE schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 18:36:
Ander vraagje: Wat vinden jullie de beste manier om te modden? Alle reacties in een bericht modden, of alleen die reacties die je meer of minder waard vind dan de huidige score?
Alles. Dan weet je tenminste dat de kans kleiner wordt dat een andere mod een reactie op een score zet die jij hem niet waard vindt. Want een reactie kan nu wel goed staan volgens jou, maar dat kan heel snel veranderen.
Bovendien zit je dan ook niet gauw met een te grote afwijking en kun je dus alles gewoon modden op de score die je het waard vindt.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Kijk eens, een moderatieFAQ: reviews: Tweakers.net moderatie faq

:)

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 11:19
Je mag best kritiek hebben op het nieuwsartikel en de inhoud daarvan, maar dan niet in een oneliner als: "waarom is dit nieuws".
Pas werd er nog afgeweken van de moderatie FAQ toen een nieuwsbericht niet correct bleek te zijn. Zie daarvoor nieuws: 'Target haalt Mass Effect uit de schappen' - update De reacties die dat aangaven dat het bericht niet klopte en er een onderbouwing voor hadden werden op +1 gemod. Dat neemt overgins niet weg dat pas toen iemand het op het forum poste, het bericht snel werd aangepast. Eigenlijk waren die reacties op de FP dus overbodig, ze werden niet gelezen door de mensen die er wat aan kunnen doen, en na de update van het artikel zijn ze achterhaald. Als dat zelfs voor goed onderbouwde reactie geld, geldt het helemaal voor de onliners die meestal geplaatst worden.

Voor een goede discussie hebben we het forum, als gebruiker of lezer van de frontpage wil je niet geconfronteerd worden met een discussie over de zinnigheid. Als je vindt dat een artikel onzinnig is, dan lees je het toch niet? Iemand die het wel zinnig vindt leest het wel, en die heeft geen behoefte aan gerant dat het onzinnig is, die lezer vond het artikel blijkbaar wel de moeite waard. Daarom zijn de post ongewenst op de FP, het is nutteloze paginavulling, je krijgt toch geen reactie van de posters, want zij weten dat een discussie niet op de FP thuishoort.

Datzelfde geldt voor kritiek op de moderatie, als je het niet eens bent met je beoordeling moet je naar TMF. Posts over moderaties zijn offtopic, onzinnig en irritant voor de eindgebruiker, hem maakt het niets uit dat jij het er niet mee eens bent. Ook al is de beoordeling misschien onterecht.

Terugkomend op de FAQ als bijbel, hij heeft pas nog een grote update ondergaan met betrekking tot de beschrijving van de scores, hij wordt dus wel regelmatig geüpdate. Dit alles na een uitgebreide discussie op TMF.

• OddesE
Kijk eens, een moderatieFAQ
-1 Overbodig

;)

• OddesE
Terugkomend op de FAQ als bijbel, hij heeft pas nog een grote update ondergaan met betrekking tot de beschrijving van de scores, hij wordt dus wel regelmatig geüpdate. Dit alles na een uitgebreide discussie op TMF.
Ik heb het gezien ja, heb hem net nog doorgelezen. Hij is er een stuk duidelijker op geworden inderdaad, mooi werk!

• OddesE
Ik lees in de faq:
Een beginnende mod moet minimaal één moderatie per maand doen. Als zijn moderaties meer dan 0,7 punten van het gemiddelde afwijken wordt hij een maand lang op inactief gezet.
...
Er moet een minimum aantal van twintig moderaties gedaan zijn voordat de modBot actie onderneemt op basis van de afwijking van het gemiddelde.
Dit is wel interessant... als je dus als beginnende mod vorige maand twintig moderaties hebt gedaan en deze maand maar één moderatie hebt gedaan en die week één punt af (wat in mijn ogen niet extreem is) dan zou dat al tot deactivatie van je modrechten kunnen leiden? Of wordt die waarde van twintig elke maand gereset?

Ik denk dat het productief zou kunnen zijn om te kijken naar de richting van de afwijking. Als iemand een positieve afwijking heeft (bijvoorbeeld gemod naar +2 bij een gemiddelde van +1) dan lijkt me dat minder reden om modrechten af te nemen dan iemand die heeft gemod naar -1 bij een gemiddelde van 0. Oftewel, iemand een 'compliment' geven is minder schadelijk dan iemand 'afkraken' d.m.v. een negatieve moderatie.

Verder zou het misschien interessant zijn om de reden van het deactiveren te vermelden? Dat kan er voor zorgen dat mensen gemotiveerd (blijven) om het modden serieus te nemen. Anders ervaar je als beginnend modje misschien een soort willekeur ten aanzien van je zorgvuldig doordachte moderaties.
Gebruikers die zeer weinig reacties of alleen excessen modereren, lopen een hogere kans om met de modBot in aanraking te komen. Dit is eenvoudig te voorkomen door meer ('normale') reacties te modereren.
Ja, daar ben ik denk ik tegenaan gelopen. Ik moest de FAQ toch wel een paar keer lezen om deze subtiliteiten er uit te halen (helpt ook niet mee dat ik hem voor het eerst las toen ik een paar jaar geleden lid werd :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat nu echt alleen over moderatie en reacties, dus tik ik dit topic even naar Tweakers.net Moddereter Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
OddesE schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 21:38:
Dit is wel interessant... als je dus als beginnende mod vorige maand twintig moderaties hebt gedaan en deze maand maar één moderatie hebt gedaan en die week één punt af (wat in mijn ogen niet extreem is) dan zou dat al tot deactivatie van je modrechten kunnen leiden? Of wordt die waarde van twintig elke maand gereset?
Tsja, als je maar één moderatie doet heb je natuurlijk snel een grote afwijking te pakken. Het is natuurlijk wel handig dat je meer dan één keer modereert. Als je een stuk of 10 reacties mod in een maand zou je al geen problemen meer moeten hebben, gemiddeld genomen. Anders kun je altijd nog handmatig je rechten terugkrijgen.
Ik denk dat het productief zou kunnen zijn om te kijken naar de richting van de afwijking. Als iemand een positieve afwijking heeft (bijvoorbeeld gemod naar +2 bij een gemiddelde van +1) dan lijkt me dat minder reden om modrechten af te nemen dan iemand die heeft gemod naar -1 bij een gemiddelde van 0. Oftewel, iemand een 'compliment' geven is minder schadelijk dan iemand 'afkraken' d.m.v. een negatieve moderatie.
Positieve afwijkingen vind ik niet minder ongewenst dan negatieve afwijkingen. Een flame een positieve score geven, of onzinnige posts omhoogmodden zijn imo net zo ongewenst als een onschuldige post naar -1 modden.
Verder zou het misschien interessant zijn om de reden van het deactiveren te vermelden? Dat kan er voor zorgen dat mensen gemotiveerd (blijven) om het modden serieus te nemen. Anders ervaar je als beginnend modje misschien een soort willekeur ten aanzien van je zorgvuldig doordachte moderaties.
Dat ben ik wel met je eens. Die berichten zijn niet altijd even duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
om nog maar even op je originele post te reageren:
Zelf heb ik me ook al regelmatig schuldig gemaakt aan het reageren op mods of (imho) irrelevant nieuws... Maar zeg nou zelf, als je daar iets over post in het forum, dan heeft het toch absoluut niets meer te maken met het nieuwsbericht of de moderatie zelf?
Het heeft ook niks met het nieuwsbericht te maken en is daarom op de FP juist een -1. Wanneer je posts die klagen over moderaties of het nieuwsitem een 0 hebt gegeven omdat je de -1 niet terecht vond, kan ik me enigsinds indenken waarom de modbot je je rechten heeft ontnomen. Helemaal wanneer dat je enige moderaties waren uiteraard.

When you only live once, try not to die?

Pagina: 1