• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:10
Ik heb vandaag een nieuw systeem binnen gekregen :) , namelijk:

Asrock PENRYN1600SLI-110DB
Intel C2D E8400
2x 1GB Corsair DDR2
Asus GF8800GT

Alles netjes aangesloten, systeem opgestart en toen.....niks?
De fans gaan draaien maar ik verwachte óf beeld, óf waarschuwingspiepjes.

Via google en de FAQ kwam ik er tot nu toe niet uit welk onderdeel nu precies kapot is. Dat de videokaart prima werkt weet ik ondertussen, die heb ik verwisseld met degene in mijn oude PC. Videokaart uit oude PC in nieuwe lost het ook niet op. De voeding is een Zalman 400w die het ook prima doet.

Daarmee ben ik dus al beperkt tot mobo, geheugen en processor. Omdat ik geen waarschuwingspiepjes krijg, en bij Asrock ook niks te vinden is over foutdiagnose, kom ik er even niet meer uit.

Wat raden jullie aan? Nog tips om ergens naar te kijken? Of zal ik mobo, processor en geheugen maar gewoon terugsturen naar de winkel. :'(

Niets...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
P4 stekker niet vergeten? ;)
Dat is het eerste ding om te checken bij geen beeld en geen piepjes.

Het tweede waar ik aan denk is incompatibel geheugen.

• Ahrnuld
Admiral Freebee schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:14:
P4 stekker niet vergeten? ;)
Dat is het eerste ding om te checken bij geen beeld en geen piepjes.

Het tweede waar ik aan denk is incompatibel geheugen.
P4 stekker zit erin :)

Wel jammer dat Asrock geen memory compatibility list heeft. Ik heb helaas geen ander DDR2 geheugen om te proberen.

Edit: Ook zonder geheugen geen piepjes :/

[ Voor 5% gewijzigd door Ahrnuld op 14-02-2008 17:52 ]

Niets...

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Waarschijnlijk je mobo DOA idd, daar kun je aardig zeker van zijn. Zelfs als je geheugen beschadigd is, zou 99,9% zeker het systeem met één van de twee wel op moeten starten. Bovendien zijn kapotte geheugenmodules eerder kapot als in het niet goed opslaan van gegevens (bitjes die af en toe omvallen) dan het helemaal niet werken.
Vind het alleen wel weer beetje knullig, waarom zo'n goedkoop moederbord (Asrock is redelijk budget en niet voor OC'ers, terwijl je CPU vraagt om een OC) bij zulke mooie onderdelen? Zou hem terug brengen en vragen om een ander moederbord, Asus, Gigabyte of MSI ofzo.

[ Voor 28% gewijzigd door The__Virus op 14-02-2008 18:48 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

starwave schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:17:
[...]

P4 stekker zit erin :)

Wel jammer dat Asrock geen memory compatibility list heeft. Ik heb helaas geen ander DDR2 geheugen om te proberen.

Edit: Ook zonder geheugen geen piepjes :/
Probeer ook zeker zonder videokaart te starten en ook zonder processor. Afwezigheid van elk van deze componenten leidt tot een andere piepcombinatie. Plaats dan wel steeds het vorige verwijderde stukje hardware weer terug. Als je uiteindelijk zonder processor, zonder videokaart en zonder geheugen nog geen piep hoort dan is het moederbord met enige zekerheid inderdaad D, of dat ook daadwerkelijk OA is ligt natuurlijk in het midden ;)

• Ahrnuld
Bedankt voor de tips. Zonder processor had ik nog niet geprobeerd, dat zal ik nog doen.

Zowiezo zonder geheugen en videokaart geen piepjes. :X

Een alternatief mobo uitzoeken is ook lastig zeg, het lijkt wel alsof er met elk type allerlei problemen zijn. Dat beeld is natuurlijk een beetje vertekend doordat mensen met een goed werkend systeem over het algemeen geen 'mijn pc werkt' topics gaan posten.

Niets...

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:48
Koop dan een goed merk, imho staat Asrock nou niet bepaald voor kwaliteit.

Asus, Gigabyte, NFI zijn de meer gerenommeerde merken.

• Ahrnuld
The__Virus schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 18:47:
Vind het alleen wel weer beetje knullig, waarom zo'n goedkoop moederbord (Asrock is redelijk budget en niet voor OC'ers, terwijl je CPU vraagt om een OC) bij zulke mooie onderdelen? Zou hem terug brengen en vragen om een ander moederbord, Asus, Gigabyte of MSI ofzo.
Als hij terugmoet wil ik hem ook wel omruilen voor een betere. Zoveel duurder zijn die niet. Ik had de asrock genomen omdat hij SLI ondersteunde, maar dat heb ik met mijn vorige PC ook nooit gebruikt. Ook valt de asrock site en vooral documentatie eeerrrrg tegen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nogal beinvloed ben door alle problemen die je tegenkomt als je googled op bijvoorbeeld de asus P5K. Gigabytes vind ik wel de mooiste bordjes. (blauw is ook mijn favo. PCB kleur 8)7)

Maar goed, wat voor bord raad je aan voor OC'en? Een P35? Er zit ook al een scythe infinity bij de E8400 namelijk :9

[ Voor 3% gewijzigd door Ahrnuld op 14-02-2008 20:12 ]

Niets...

• insane-lunatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-04 22:31
Probeer eens alles buiten de kast.

Heb wel eens gehad dat het bord sluiting maakte met de kast.
Dat kwam door de koeler (Geminii) die ik met moertjes achter op het bord moest vast schroefen.
Buiten de kast deed alles het prima. Ik heb toen een stukje tape over de moeren gedaan, waarmee het probleem opgelost was.

• The__Virus
starwave schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 20:11:
[...]

Als hij terugmoet wil ik hem ook wel omruilen voor een betere. Zoveel duurder zijn die niet. Ik had de asrock genomen omdat hij SLI ondersteunde, maar dat heb ik met mijn vorige PC ook nooit gebruikt. Ook valt de asrock site en vooral documentatie eeerrrrg tegen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nogal beinvloed ben door alle problemen die je tegenkomt als je googled op bijvoorbeeld de asus P5K. Gigabytes vind ik wel de mooiste bordjes. (blauw is ook mijn favo. PCB kleur 8)7)

Maar goed, wat voor bord raad je aan voor OC'en? Een P35? Er zit ook al een scythe infinity bij de E8400 namelijk :9
P35 is zeker een goede keuze. Is een nog betere overclocker als de 965 chipset, lees maar eens een paar topics. Alleen wel jammer dat de opvolger er bijna aankomt, maar weer net te laat om die te kunnen kopen ;).

• Ahrnuld
Gedaan :*) Helaas geen verschil. :'(

Niets...

• Ahrnuld
Ik zie net dat mijn geheugen 2,1v nodig heeft. Zou daar het probleem kunnen liggen?
Modbreak:Gelieve de edit knop te gebruiken als je iets wilt toevoegen voordat een ander op je laatste post gereplyed heeft...

[ Voor 45% gewijzigd door dion_b op 16-02-2008 21:18 ]

Niets...

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:05
starwave schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 22:26:
Ik zie net dat mijn geheugen 2,1v nodig heeft. Zou daar het probleem kunnen liggen?
ja je moet het geheuge wel genoeg stroom geve :P
dit doe je in je bios waars bij overclock settings

How are you doing?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

_Apache_ schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 20:10:
Koop dan een goed merk, imho staat Asrock nou niet bepaald voor kwaliteit.

Asus, Gigabyte, NFI zijn de meer gerenommeerde merken.
Ik kan het helemaal fout hebben, maar Asrock is de budget afdeling van Asus en die maken over het algemeen best goeie bordjes.

• Ahrnuld
stftweaker schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 22:29:
[...]

ja je moet het geheuge wel genoeg stroom geve :P
dit doe je in je bios waars bij overclock settings
Ik kan niet in het bios komen :o

Niets...

• Ahrnuld
Nog maar even een korte update: Zonder processor nog even geprobeerd, het staat allemaal netjes buiten de kast, stofvrij op een niet geleidende ondergrond.

Geen piep, ik heb sinds het mainboard aankwam er geen enkel piepgeluidje uit gekregen :+ En ook geen beeld natuurlijk.

Ik zal niet negatief zijn over Asrock, ook al is de documentatie naar mijn smaak te beperkt. Ik weet nog niet eens 100% zeker of het mainboard echt defect is, want er staat nergens wanneer hoe 'gepiept' zou moeten worden.

Waarschijnlijk zou voor deze setup een P35 mobo beter zijn. Ik hoop dat ik hem kan vervangen voor een P35 Neo2-FIR. Ben altijd wel tevreden geweest over mijn vorige MSI. Ik hoop alleen dat ik dan geen gedoe krijg met het BIOS. De E8400 wordt pas vanaf 1.6 ondersteund, en je moet natuurlijk wel kunnen booten om te kunnen flashen :+ Dit mobo kan je je vast wel in vinden The_Virus?

Jammer dat ie niet op voorraad is bij de winkel waar ik hem heb gekocht.
Modbreak:Edit...

[ Voor 1% gewijzigd door dion_b op 16-02-2008 21:18 ]

Niets...

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb je wel de speaker aangesloten die in je behuizing zit nu je het moederbord buiten de kast heb liggen?

En fout code staat overigens niet vaak vermeld in handleiding, die zal je dus even op moeten opzoeken.

[ Voor 34% gewijzigd door mad_max234 op 15-02-2008 00:00 ]

• The__Virus
starwave schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 22:26:
Kijk daar wringt hem waarschijnlijk de schoen. Je zult zeer waarschijnlijk eerst normaal DDR2 geheugen moeten hebben, dat op 1,8V werkt. Daarmee booten, voltage naar 2,1V zetten en dan je andere geheugen erin. Er zijn namelijk met dit soort dingen nog wel eens compatibiliteitsproblemen, dus dit is zeker nog het proberen waard (normaal gesproken zou het gewoon moeten werken, maar dit blijkt in de praktijk niet altijd zo te zijn).

En anders stel je idd een goed bordje voor, maar misschien kun je ook eens zoeken op roundup P35 ofzo met Google :).

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het zou natuurlijk kunnen dat de spanning van het geheugen de boosdoener is. Meestal hebben zulke latjes RAM echter wel een failsafe SPD met timings die ook op 1.8V werken zodat je toch al kan booten. Een Asrock moederbord kan trouwens misschien geen 2.1V leveren?

Ik denk toch nog altijd aan geheugenincompatabiliteit. Jammer dat je geen andere latjes RAM hebt om te testen.

• Ahrnuld
Bedankt voor alle reacties. De speaker is aangesloten.

De moeite van het vermelden waard is denk ik dat de power-LED nooit gaat branden. Dat had ik achteraf gezien in de TS moeten zetten 8)7

Het verwarrende is dat de fans (ook via het mainboard) wel netjes draaiden. :)

Ik heb al gemaild of ik hem terug kan sturen. Ben wel benieuwd of hij bij hen wel werkt, of dat ie inderdaad kapot is.

Oja, hier lees je meer over de overclock opties in het bios van dit bordje.

Niets...

• Ahrnuld
The__Virus schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 06:54:
[...]
En anders stel je idd een goed bordje voor, maar misschien kun je ook eens zoeken op roundup P35 ofzo met Google :).
Dat had ik gedaan, heb ik iets gemist?

De NEO2-FIR was de goedkoopste die ik kon vinden
- met RAID (ICH9R)
- met knappe cooling (heatpipe mania 8) )
- met topics waarin mensen over de 4ghz gaan
- maar zonder tienduizend 'hij werkt niet topics'

Ook werd hij in mijn favoriete pc-tijdschrift nogal positief gereviewed.
Modbreak:Leer de edit knop gebruiken of je topic gaat dicht :o

We blijven niet bezig...

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 16-02-2008 21:19 ]

Niets...

• The__Virus
Aah OK dacht dat je er gewoon willekeurig één vond op basis van prijs. Dan lijkt me dat inderdaad een goede keuze :).

• Ahrnuld
Hehe, ik twijfelde tussen die en de Abit IP35 Pro. Uiteindelijk biedt de abit niet heel veel meer maar is toch een stuk duurder.

Maar goed, ik krijg maar geen duidelijk antwoord van de webshop. :/

Niets...

Verwijderd

Ik heb ook een keer een systeem geassembleerd en ik kreeg toen ook geen beeld, ik had alles netjes aangesloten en alles klopte precies hierbij ben ik zeer netjes te werk gegaan en ik kreeg ook geen beeld. Ook kwamen er geen piepjes bij wat ik deed, ik had dual channel geheugen en die was compatible toen heb ik 1 geheugen strip eruit gehaald en toen deed die het heb ik de ander eruit gehaald en die ene er weer in gezet deed die het niet, bleek dus te liggen aan het ddr geheugen met 2 stripjes werkte hij niet en met 1 wel misschien moet je daar eens naar kijken

• Ahrnuld
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:14:
Ik heb ook een keer een systeem geassembleerd en ik kreeg toen ook geen beeld, ik had alles netjes aangesloten en alles klopte precies hierbij ben ik zeer netjes te werk gegaan en ik kreeg ook geen beeld. Ook kwamen er geen piepjes bij wat ik deed, ik had dual channel geheugen en die was compatible toen heb ik 1 geheugen strip eruit gehaald en toen deed die het heb ik de ander eruit gehaald en die ene er weer in gezet deed die het niet, bleek dus te liggen aan het ddr geheugen met 2 stripjes werkte hij niet en met 1 wel misschien moet je daar eens naar kijken
Dankje, dat heb ik gedaan. Een of twee, en in de verschillende slots.Helaas zonder succes :(

Ik vind het erg raar dat bijna alles aan gaat (de fans, zelfs de LAN-led) behalve de power-led.

Niets...

Verwijderd

Heb je ze ook allebij 1 voor 1 in erin gedaan? dus eerst strip A alleen en daarna strip B alleen ?

• Ahrnuld
Jup

Niets...

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:45
je hebt je cmos ook al eens gecleared ?

My favorite programming language is solder.

• Ahrnuld
Ook, via jumper (netjes volgens de handleiding) en via batterij eruit laten.

Ik had nog een andere PSU liggen, die aangesloten, gaat de power led opeens branden als ik hem aanzet. Voor de rest werkt er nog niets (alle tests herhaald) :'(

Niets...

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:05
maar als je je bios niet inkom licht het tog zowiezo aan het moederbord?

How are you doing?

Verwijderd

Kijk eens naar de Gigabyte (E)P35- DS3 's . Ik ga ook een E8400 kopen en waarschijnlijk neem ik dan de P35-DS3L .. (wel max 1333 mhz)

En over je mobo:
Het zou aan je geheugen kunnen liggen, wat admiral freebee en virus ook zeggen.. (ik denk dat dat het meest logische is)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 17:50 ]

• Ahrnuld
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:50:
Kijk eens naar de Gigabyte (E)P35- DS3 's . Ik ga ook een E8400 kopen en waarschijnlijk neem ik dan de P35-DS3L .. (wel max 1333 mhz)

En over je mobo:
Het zou aan je geheugen kunnen liggen, wat admiral freebee en virus ook zeggen.. (ik denk dat dat het meest logische is)
Ik begrijp zelf nog niet helemaal waarom het zo logisch is. Het geheugen zou gewoon moeten werken op 1.8v. Volgens mij is het gewoon corsair geheugen dat getest is op wat betere timings bij een hoger voltage. En bij slecht geheugen verwachtte ik minstens een piepje uit de speaker te horen. Maar als ik ander geheugen had zou ik het testen :)

Helaas is de winkel waar ik het heb gekocht vandaag niet erg behulpzaam ;(

Hmm, de P35-DS3L heeft geen Raid, dus dan zou ik uitkomen bij de P35-DS3R. Daarover heeft Maegrim ongeveer hetzelfde probleem gepost in het Gigabyte P35-DS3 topic :o

Edit: De DS3R heeft geen Spdif :/ en geen heatpipe koeling meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Ahrnuld op 15-02-2008 18:18 ]

Niets...

• Bitmaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-02 16:17

Bitmaster

Hardcore Tweaker

Heb je toevallig een andere voeding beschikbaar om mee te testen? Ik heb wel eens exact hetzelfde probleem gehad (fans, leds, etc. gaan aan, maar er gebeurd niets, geen piepen etc.), ik miste toen een spanningslijn op de ATX connector van de voeding.

[edit] Ik had niet goed gelezen en zie net dat je al een andere voeding hebt getest. Helaas...

[ Voor 21% gewijzigd door Bitmaster op 15-02-2008 23:06 ]

• Ahrnuld
Bitmaster schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 23:01:
Heb je toevallig een andere voeding beschikbaar om mee te testen? Ik heb wel eens exact hetzelfde probleem gehad (fans, leds, etc. gaan aan, maar er gebeurd niets, geen piepen etc.), ik miste toen een spanningslijn op de ATX connector van de voeding.

[edit] Ik had niet goed gelezen en zie net dat je al een andere voeding hebt getest. Helaas...
De andere voeding waarmee ik testte was een 350 watt coolermaster, niet echt super dus. Gister viel me op dat plotseling de power led het daarmee wel deed, gisteravond nog even aangezet, toen deed de power led het weer niet. Op zich is het ook logisch dat het mobo dan niet gaat piepen, want als het bios nooit een 'power ok' signaal ontvangt komt hij inderdaad niet verder dan dat.

Edit: Argh, ik was vergeten hoe led's werken, en ik had de -/+ verwisseld.

Dus het blijft nog steeds mogelijk dat CPU, mobo, geheugen of PSU niet goed/compatible zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Ahrnuld op 16-02-2008 12:20 ]

Niets...

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-05 14:08
starwave schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 23:20:
Nog maar even een korte update: Zonder processor nog even geprobeerd, het staat allemaal netjes buiten de kast, stofvrij op een niet geleidende ondergrond.
Zonder processor werkt je moederbord niet hoor. De piepjes die je wilt horen worden door de processor uitgevoerd als onderdeel van de biosprogrammatuur. Dus zonder processor worden de controles niet uitgevoerd en krijg je ook niks te horen.
Mijn gok zou zijn dat je processor stuk is. Ik heb dat zelf ook eens gehad 8)

• Ahrnuld
Erwin1967 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 18:31:
[...]

Zonder processor werkt je moederbord niet hoor. De piepjes die je wilt horen worden door de processor uitgevoerd als onderdeel van de biosprogrammatuur. Dus zonder processor worden de controles niet uitgevoerd en krijg je ook niks te horen.
Mijn gok zou zijn dat je processor stuk is. Ik heb dat zelf ook eens gehad 8)
Ja inderdaad, wat ik tot nu toe heb ontdekt is dat het zo gaat:

Stroom aan
Mobo geeft power ok signaal
Cpu start bios uitvoering
(heeft Cpu daarvoor RAM nodig?)
Bios doet POST, met beepcodes als er iets niet goed is.

Daaruit kan ik wel een paar vragen afleiden, namelijk:

Gaan fans draaien en power led aan zonder power ok signaal? Zoja dan kan de voeding incompatible zijn.

Is ram nodig voor POST? Ik denk het niet, maar als het wel zo is kan dit eventueel ook de boosdoener zijn.

Maar goed, de cpu kapot kan zowiezo, omdat die zoals je zegt echt nodig is voor de POST.

En tot slot kan het mobo zelf natuurlijk niet goed zijn. (bijvoorbeeld een corrupte of lege BIOS)

Het antwoord op de vragen of RAM nodig is en of de powerled/fans aangaan heb ik nog niet gevonden. Dat zou zowiezo al twee factoren uitsluiten.

Al met al weer een heel leerzame ervaring :P

Niets...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:56
Kan eigenlijk maar 3 oorzaken hebben:
- je geheugen werkt niet zonder extra instellingen op dit bord. Asrock en fatsoenlijk SPD uitlezen is een bekend probleem, maar over het algemeen gaat dit dan om timings die te slap worden gezet waardoor je lagere performance hebt
- Je hebt misschien een BIOS update nodig voor je E8400
- Je moederbord is idd gewoon gaar

Wat betreft Asrock en slechte borden: Asrock maakt prima borden, maar gebruiken over het algemeen componenten van lagere kwaliteit die minder lang meegaan. Bij dit bord hebben ze voor solid caps gekozen, waardoor het bord net zolang mee hoort te gaan als elk ander bord met solid caps (ik heb hier iets van 50 Asrock planken door mijn handen gehad, waarvan er zeker 10 zijn voorzien van nieuwe elco's en slechts 1 door een ander probleem om het leven is gekomen).

Wat betreft piepen: niet elk bord genereert piepcodes. Ik heb een keer een ECS K7S5A bord gehad die niet wilde werken. Geen piep, niks. Toen ik er in een gekke bui 128MB PC100 geheugen instopte werkte dat ding ineens wel gewoon.

• Ahrnuld
_JGC_ schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 20:14:
Kan eigenlijk maar 3 oorzaken hebben:
- je geheugen werkt niet zonder extra instellingen op dit bord. Asrock en fatsoenlijk SPD uitlezen is een bekend probleem, maar over het algemeen gaat dit dan om timings die te slap worden gezet waardoor je lagere performance hebt
- Je hebt misschien een BIOS update nodig voor je E8400
- Je moederbord is idd gewoon gaar
Bios update kan het in elk geval niet zijn :) er is maar 1 bios versie voor dit mobo en die zou probleemloos met de E8400 moeten werken. Maar ik ben het wel met Erwin eens dat de CPU de oorzaak kan zijn.

Er zit weinig anders op dan geheugen, mobo en cpu terugsturen naar de winkel. Jammer dat ze mijn e-mails niet beantwoorden anders had ik dat vrijdag al kunnen doen :'(

Niets...

• Ahrnuld
Update: De harddisk die ik erbij had besteld doet ook vaag. Bij schrijven naar een bepaald gebied maakt hij een tikgeluid en lijkt hij te hangen, ben hem nu aan het scannen op foute blocks.

Vraag me af of dit een geval is waar bij de TNT met de doos is gegooid (om maar wat oude }:O }:O uit de sloot te halen)

Edit: jup, de harddisk heeft dus een bad block :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Ahrnuld op 17-02-2008 22:08 ]

Niets...

Verwijderd

Ik heb eens gehad dat ik mijn CPU niet stevig genoeg in het socket had geplaatst, waardoor er een bios beep code werd gegenereerd.
Ik kwam er achter toen ik dit heb laten testen in een PC repair shop, misschien een idee voor jou.
Zij hebben een ieder geval een spare moederbord liggen waarop je het kan testen.

• Ahrnuld
Ondertussen heb ik CPU en geheugen bij iemand anders mogen testen _/-\o_

Beiden werken gewoon. Helaas heb ik in een onhandige bui een pinnetje op het socket verbogen tijdens het inpakken van het mainboard. (beschermplaatje plaatsen ging mis :+ ) Ik heb dus maar direct een nieuw mobo besteld. Hopelijk is het daarmee opgelost.

Niets...

• mrfu
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

mrfu

Quis custodiet ipsos custodes?

Hey Starwave, ik heb ook de Penryn1600 sinds vandaag.

Ik krijg 'm prima aan de praat met mijn OCZ Flex reepjes, dit zijn waterkoelings overclock latjes die ook 2.1V moeten hebben, MAAR dat is dan EPP, via de SPD heeft OCZ de timings op safe gezet voor een 1.8 Voltage. Om maar even een voorbeeld te noemen.

Tevens krijg ik er makkelijk hoge FSB waardes uit, en dat met mijn E2200 :)

En voor alle ASrock haters, de meeste borden zijn inderdaad crap, daar ga ik niet tegen in, maar om een merk een kans te geven lijkt me wel zo eerlijk.
Het desbetreffende bord is toevallig super. Alle condensatoren zijn 'vervangen' (vergeleken met voorgaande borden dan) door 'solid capacitors' van goeie kwaliteit en stabiliteit.
En er kan SLi (in 2x 8x) op gedraaid worden, dus dat is ook weer leuk voor een budget merk.

Verder heb ik dan wel weer vele en vele mislukte overclock pogingen gehad vandaag waarbij het bord niet wilt booten. Even stroom eraf, CMOS Clear jumper kortsluiten en weeeer alles opnieuw instellen...

Maar zodra alles werkt, doet ie 't ook goed :)

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

@starwave,

Een soortgelijke situatie heb ik met een overleden moederbord al eens meegemaakt. In dit geval betrof het een werkende PC welke op een gegeven moment vastliep. Uitzetten was toen alleen mogelijk door de stekker eruit te trekken en bij het aanzetten hetzelfde als wat jij noemt:

Power lichtje gaat aan, hdd led in mijn geval ook, de fans gingen draaien en de hardeschijven ratelden ook vrolijk zoals ze horen te doen bij het aanzetten. Niets meer mee te beginnen en mobo is daadwerkelijk overleden. Dit betrof overigens een ECS bordje. Hoop dat dit je helpt.

• twc02
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-05 21:14
Check je processor socket eens, is er niet een pinnetje afgebroken/verbogen?
Pagina: 1