vpn van server naar server

Pagina: 1
Acties:

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:11
beste mensen,

Ik zit met een klein probleempje.
Op dit moment heb ik 2 locaties. Een winkel en een werkplaats.
Op beide locaties staat 1 server. Deze hebben allebei een aparte internet verbinding.

Op de server van de winkel staat een vpn server geinstalleerd.
De server in de werkplaats maakt verbinding met de server in de winkel door middel van deze vpn server.
Dit gaat uitstekend.
Als ik op de server in de werkplaats een share wil bereiken die zich bevind op de server in de winkel
kan ik dit simpel weg doen door //svwinkel in te toetsen. Maar zogauw ik dit wil uitvoeren op een
client die is aangesloten op de server in de werkplaats kan de client de lokatie niet vinden.

Wat moet ik doen om dit wel mogelijk te maken. Ik zelf zit te denken aan iets met routing
maar kan het niet goed vinden.

Situatie schets:

-------------------------------------------------------------------------------------
locatie 1: Winkel
server: svwinkel
ip adres internet: 84.126.37.xxx
ip adres intern netwerk: 172.16.32.1 t/m 172.16.63.254
PPTP tunnel naar svwerkplaats

-------------------------------------------------------------------------------------

Locatie 2: Werkplaats
server: svwerkplaats
ip adres internet: 77.162.241.xxx
ip adres intern netwerk: 172.16.64.1 t/m 172.16.95.254
PPTP verbinding met de svwinkel
--------------------------------------------------------------------------------------

Volgensmij is het maar een kleine instelling maar ik krijg het nergens meer gevonden.

Vriendelijk groet,
Corné

[ Voor 3% gewijzigd door corneej op 14-02-2008 15:27 ]

• Gerrit Jan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:19
Dit komt volgens mij doordat alleen de server een verbinding maakt daarnaartoe en dus de weg weet naar svwinkel, de clients hebben geen vpn verbinding naar die server en weten dus de weg niet.

De oplossing durf ik niet te zeggen misschien iets met Routing en Remote Access met 2 netwerkaarten en dan het netwerk verkeer door de server heen sturen?

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-03 08:54
Probeer eens eerst of de NAAM "swinkel" ook effectief vanop de client te resolven is en dan weet je ook direct of het een routing probleem betreft ;-)

vb "ping svwinkel" vanop die client.

Zorg natuulijk dat de default-gateway van de client-pc wel degelijk op de server in de werkplaats staat en dan moet je aan de slag met routing & remote access ;-)

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:11
als ik dus op de werkplaats vanaf een client ping naar svwinkel dan krijg je geloof ik een time-out. Ik zit namelijk nu op mijn stage dus kan het hiet nu niet zo proberen maar ik kom hier zaterdag zeker op terug. Hoop dat jullie hier dan tijd voor hebben of zin om op te reageren. Ik geloof maar weet het NIET zeker dat ik een time-out kreeg.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Kijk dan gelijk hoe de routes staan overal. Ik denk dat de clients een defaultgateway hebben naar de internetrouter. Dus om een ip adres te bereiken op de andere lokatie proberen ze dat via de internet router te doen. De internetrouter gooit het vrolijk richting internet. Internet gooit het dan weg.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Netwerken

Bovendien is dit ook handig: (Static) routing tutorial

Hoe dan ook, ik denk inderdaad dat de clients gewoon geen weet hebben van de tunnel. Dus ligt het er een beetje aan wat de clients als default gateway ingesteld hebben. Is dat het IP adres van de server, of die van de Internet router zoals TrailBlazer al aangaf.

Indien dat de Internet router is, zou je kunnen proberen daar een statische route op te plaatsen waarmee je aangeeft dat het netwerk aan de andere kant te vinden is via de server.

De server moet dan zowiezo kunnen routeren, en de systemen aan de winkel kant van de lijn moeten ook de weg terug naar het werkplaats netwerk weten te vinden.

Loop even door bovenstaande link heen.. daar wordt het e.e.a. duidelijk met plaatjes uitgelegd.

En als je de verbinding op IP niveau op orde hebt, zal je ook aan name resolution moeten denken zoals jvanhambelgium ook aangeeft. Dus DNS met correcte forwarders en of WINS met replicatie. Maar daar kan ik niet veel meer over vertellen aangezien we dan iets meer informatie nodig hebben.

[ Voor 105% gewijzigd door Equator op 14-02-2008 20:32 ]

Pagina: 1