Toon posts:

Casefans werken niet (meer)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag kwam ik er achter dat de casefans totaal niet draaien. De laatste keer dat ik hem met kast open aan heb gehad is een half jaar geleden ofzo. Toen draaiden ze alle vier keurig. Ik heb in de tussentijd geen kabeltjes verwisseld, of iets anders aan de fans gedaan. Er zit geen TC op de fans toch? Die boven de voeding moeten altijd draaien lijkt me. Heb nu maar even de zijkant eraf gehaald...hoewel ik dus waarschijnlijk al een tijdje zonder casefans werk, dat trok hij kennelijk prima.
Ik heb geen fancontrollers of dergelijke programma's geinstalleerd.

Heeft iemand hier ervaring mee, of zijn er dingen die ik moet checken?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:43
Kunnen ze nog draaien? Zit er bijvoorbeeld niks tussen/tegenaan en draaien ze vrij en soepel rond als je er een keer aan draait?

Verder, hoe zitten ze aangesloten? Molex of met 3 pins of het moederbord? Wissel eens wat ofzo.

Ik kan wel weer met het glazen bol verhaal aan komen zetten maar dat is ook zo cliché.

Verwijderd

Topicstarter
Ze lopen vrij, en ook soepel als ik ze een zetje geef. Ik heb trouwens een Arctic Cooling Silentium Twee zitten bovenop de voeding, de andere twee zitten bovenin de kast. Die zijn verbonden met een tweepins stekkertje, het snoertje verdwijnt in de voeding, dus niet op het moederbord. Kan dus niet wisselen.

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-01 18:36
Zonder even je kast na te trekken, kan het zijn dat je Fan's pas in werking treden als je systeem te warm word?

Ik heb zelf een Antec P180B, maar hierbij zit de voeding in de onderste tunnel (merkt dus bijna niets van de warmte in het systeem) en aangezien de voeding de fans aanstuurde (op temp) gingen deze ook niet draaien.

* PSN=Chef_NL** *

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:43
De fans in die Arctic kasten zijn inderdaad "thermal controlled", dus ze passen hun snelheid aan de warmte aan. Of ze dan stil moeten staan weet ik niet, maar je zou je PC eens wat kunnen stressen zodat het warmer wordt in je case en kijken of ze dan wel draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar ik heb ze nog nooit stil zien staan, meestal draaien ze zachtjes. Ook na een uurtje renderen blijven ze uit, lijkt me dat ze dan toch wel aan moeten slaan. Ik werk nu dus al een tijdje zonder fans, met de kast open, kan dat kwaad?

Verwijderd

Haal ze er ff uit, maak ze schoon en test ze dan ff...
Werken ze niet, gewoon ff nieuwe halen...

Kan geen kwaad iig zo met de kast open...

Verwijderd

Topicstarter
Zo, net twee eruit gehaald, en schoongemaakt, veranderde weinig. Ook getest met een werkende fan uit een andere pc, deed ook niks. Zou een update van moederboard drivers helpen?

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Probeer ze eens rechtstreeks op het MB aan te sluiten, doen ze het dan nog niet...dan weet ik het niet meer ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de twee achterste rechtstreeks aangesloten op het moederbord, wel met een regelaartje van Zalman ertussen, anders was het kabeltje te kort. Ze werken prima nu, dus met de fans is niets mis. Ik kan niet bij het stekkertje van de twee op de voeding, dus die krijg ik niet werkend. Waar gaat het mis? De aansluiting in de voeding? Of toch software?

Verwijderd

Topicstarter
Update: omdat het me belangrijker leek om de voeding te koelen dan de hele kast heb ik de voeding opengemaakt, het stekkertje van de casefan die de voeding koelt losgemaakt, en de voeding weer geinstalleerd. Het stekkertje heb ik direct in het moederbord gestoken. De voeding wordt nu mooi gekoeld, maar Windows wil niet meer opstarten, ik heb een zogenaamde 'reboot loop'. Na het loading screen van XP start de pc opnieuw op, en dat continu. Bij opstarten in veilige modus gaat het precies hetzelfde. Kan dit komen door mijn gepruts in de voeding?

Alle andere fans werken goed, mijn CPU is niet warmer geweest dan 35 graden. Wel draait sinds een biosupdate de CPU fan vaak op hoge toeren, terwijl de CPU nog vrij koel is. De streeftemperatuur in de bios staat op 70 ofzo. Maar misschien is dit een ander probleem, ik ben vooral benieuwd hoe ik Windows weer aan de praat krijg.

En nog wat over het oorspronkelijke probleem: ik heb in de voeding de aansluiting van de casefans gecheckt, die zag er normaal en niet geforceerd uit. Ik heb helaas geen multimeter om te kijken of er stroom op staat, maar omdat de fans het niet doen als ze er op aangesloten zijn neem ik aan van niet. Kan ik softwarematig dit wijzigen of is die temperatuurregeling van Arctic Cooling allemaal hardwarematig?

Ik heb trouwens een paar dagen geleden mijn 3200+ vervangen door een X2 4200+, maar hij heeft daar een paar dagen prima mee gedraaid, dus ik denk niet dat het ligt aan een voedingstekort.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 21:02 ]

Pagina: 1