Anoniem: 58485

Topicstarter
Ik ben op 10 december verhuisd naar een nieuw adress. Ik heb die paar dagen ervoor alle gegevens van elke instantie opgezocht, en deze een brief verstuurd over mijn adreswijziging, en daarbij duidelijk vermeld dat ik vanaf de 15de van december alle overige post op het oude adres, niet meer lees.

Nu vandaag blijkbaar een brief aangetekend en wel krijg over een openstaande rekening waarin staat ze me voor de kantonrechter te dagen als ik niet betaal. Het gaat om een fiks bedrag van 800 euro waarin de incasso kosten al aanzienlijk zijn gestegen. Ik weet bij 100% zeker dat ik dit bedrijf mijn adresswijziging doorgegeven heb. Erin wordt geschreven dat ik per direct het volledige bedrag voldoen moet, en anders dagen ze me uit voor de kantonrechter. Nou ja goed, ik heb al contact genomen met het incasso-bureau maar die vertellen mij dat ze geen genoegen nemen met een aflosregeling (800 euro is wat ik op het moment NIET heb, maar kan wel het bedrag in minder dan 4 maanden voldoen).

Er zit dus niets anders op, dan het te laten varen naar de kantonrechter, en bij hun mijn bezwaar in te dienen, en mijn persoonlijke voorstel van elke maand 200 euro. Aangezien ik nergens iets kan vinden over een verwerkingstijd over verhuizing bij de betrefende instantie, maak ik kans hiermee en zal de kantonrechter hiermee akkoordgaan om dit bedrag gespreid over 4 maanden te betalen?

Het enige worst-case scenario is dat ze wellicht niet akkoord gaan en mij dwingen om het toch in 1 keer te betalen, c.q openbare verkoop oid? Ik ben er niet echt bang voor en zal het ook niet zover laten komen. Ik heb nog altijd familie waarop ik een beroep kan doen, maar wil het liever zelf eerst proberen op te lossen, dus vandaar mijn vraag ;)

En je kan mij niet vertellen dat een kantonrechter niet akoord zou gaan toch met iemand die juist wel inzet en moeite toont alsmede betalen wil over een rekening? Gaarne advies :)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:31

Kettrick

Rantmeister!

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:16:
Ik ben op 10 december verhuisd naar een nieuw adress. Ik heb die paar dagen ervoor alle gegevens van elke instantie opgezocht, en deze een brief verstuurd over mijn adreswijziging, en daarbij duidelijk vermeld dat ik vanaf de 15de van december alle overige post op het oude adres, niet meer lees.
Nog afgezien van je verdere verhaal denk dat ik dat wel wat laat bent geweest met het sturen van de wijziging. Ik weet niet hoe vaak je verhuisd, maar vaak weet je dat wel wat eerder?

Topicstarter
Ik ben 1x verhuisd in 2 jaar :P

Maar goed heb dus toch contact met het bureau gehad, er is dus wel wat te regelen blijkbaar, ze geven aan dat de vorige collega die ik aan de tellijn had, het niet helemaal begrepen had 8)7

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Of je hebt al een herinnering op het oude adres gehad, of ze hebben alle herinneringen/aanmaningen na de adreswijziging naar het oude adres gestuurd. In dat laatste geval meldt je incassobureau en instantie dat je een adreswijziging op x datum hebt doorgegeven en dat je een betalingsregeling wilt treffen.

Ook in het eerste geval stuur je een e-mail of brief dat je een betalingsregeling wilt treffen. Als ze inderdaad gaan dagvaarden moeten ze toch met een reden komen bij de rechter waarom ze niet in der minne wilden regelen terwijl je een adreswijziging hebt gestuurd.

Ik zou in geval van geen herinneringen ontvangen, maar wel adreswijziging doorgegeven alleen de hoofdsom betalen. Geef trouwens hier een opgave van de kosten op.

Edit:
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:32:
Maar goed heb dus toch contact met het bureau gehad, er is dus wel wat te regelen blijkbaar, ze geven aan dat de vorige collega die ik aan de tellijn had, het niet helemaal begrepen had 8)7
Je moet niet (alleen) bellen, maar gelijk mailen/schrijven.

[ Voor 19% gewijzigd door PcDealer op 14-02-2008 14:34 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

Dan nog zijn ze nu wel laat om ineens aan te komen zetten met incasso. Ze hebben je brief heus wel ontvangen, maar hebben er blijkbaar niks mee gedaan.

Gewoon het orginele bedrag overmaken lijkt mij voldoende omdat de andere partij ook niet echt correct bezig is.

Adres is met 1 s.

Twitter

• n4m3l355
  • Laatst online: 09-04 19:54
PcDealer schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:33:
Of je hebt al een herinnering op het oude adres gehad, of ze hebben alle herinneringen/aanmaningen na de adreswijziging naar het oude adres gestuurd. In dat laatste geval meldt je incassobureau en instantie dat je een adreswijziging op x datum hebt doorgegeven en dat je een betalingsregeling wilt treffen.

Ook in het eerste geval stuur je een e-mail of brief dat je een betalingsregeling wilt treffen. Als ze inderdaad gaan dagvaarden moeten ze toch met een reden komen bij de rechter waarom ze niet in der minne wilden regelen terwijl je een adreswijziging hebt gestuurd.

Ik zou in geval van geen herinneringen ontvangen, maar wel adreswijziging doorgegeven alleen de hoofdsom betalen. Geef trouwens hier een opgave van de kosten op.

Edit:
[...]

Je moet niet (alleen) bellen, maar gelijk mailen/schrijven.
Ga jij maar eens aantonen dat je daadwerkelijk die brief gestuurd hebt van de adreswijziging. Twee dingen snap ik hier overigens niet, normaal geef je adreswijzigingen toch door aan de PTT en die regelt alles? En als je weet (800 euro valt niet zomaar uit de lucht) dan stuur je zeker die toch een aangetekende brief om ellende als dit te voorkomen?
--kleine edit--
En ook niet mailen, enkel schrijven. Mails worden bij genoeg bedrijven crtl a delete gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door n4m3l355 op 14-02-2008 14:48 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

n4m3l355 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:46:
[...]

Ga jij maar eens aantonen dat je daadwerkelijk die brief gestuurd hebt van de adreswijziging. Twee dingen snap ik hier overigens niet, normaal geef je adreswijzigingen toch door aan de PTT en die regelt alles? En als je weet (800 euro valt niet zomaar uit de lucht) dan stuur je zeker die toch een aangetekende brief om ellende als dit te voorkomen?
Wat ik inderdaad ook raar vind. Eerste maand is gratis doorsturen oid.

Edit:
Hoewel me bijstaat dat het een tijd van tevoren moet en daar had TS geen kans voor, zo vermoed ik.
--kleine edit--
En ook niet mailen, enkel schrijven. Mails worden bij genoeg bedrijven crtl a delete gedaan.
Nou en? Alleen maar in het nadeel van bedrijf en als ze niet reageren binnen een week stuur je gewoon een nieuwe. Kosteloos! Zo doe ik het altijd.

En uhmmm.. van e-mails heb ik een archief hoor :)

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 14-02-2008 14:51 ]

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:16:
. Nou ja goed, ik heb al contact genomen met het incasso-bureau maar die vertellen mij dat ze geen genoegen nemen met een aflosregeling (800 euro is wat ik op het moment NIET heb, maar kan wel het bedrag in minder dan 4 maanden voldoen).
Ik dacht dat je in het KMT topic liep te verkondigen dat je flink wat gevangen hebt met maken/onderhouden van een website, dan kan je die 800 euri toch wel lappen?

Elect a clown, expect a circus.

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
n4m3l355 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:46:
normaal geef je adreswijzigingen toch door aan de PTT en die regelt alles?
TNT (huidige PTT/TPG) regelt helemaal niets. TNT stuurt 2 of 3 maanden post door naar het door jou opgegeven adres en kan evt. voor jou de bij de verhuisservice aangesloten instanties inlichten. Je regelt zelf voor alle overige zaken een verhuisbericht. Na die 2 of 3 maanden kun je de service voor een extra periode laten doorlopen (let wel, tegen betaling allemaal).
En als je weet (800 euro valt niet zomaar uit de lucht) dan stuur je zeker die toch een aangetekende brief om ellende als dit te voorkomen?
--kleine edit--
Die 800 euro is inclusief de toeslagen, incassokosten en wat dies meer zij. Dus het originele bedrag zal wss veel lager zijn geweest.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:16:....
Nu vandaag blijkbaar een brief aangetekend en wel krijg over een openstaande rekening waarin staat ze me voor de kantonrechter te dagen als ik niet betaal. ....
Dus voor deze brief kennen ze ineens wel jouw juiste adres?
Dat is vreemd dat ze voor die andere "minder belangrijke" brieven dan je oude adres gebruikten....

Speel ook Balls Connect en Repeat

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Onbekend schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:00:
[...]

Dus voor deze brief kennen ze ineens wel jouw juiste adres?
Dat is vreemd dat ze voor die andere "minder belangrijke" brieven dan je oude adres gebruikten....
Misschien een check in de GBA. Daar zullen ze wel kosten voor in rekening brengen. Incassobureau is ook deurwaarder? Volgens mij kan een incassobureau niet in de GBA kijken, een deurwaarder wel.
Diabolical schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:54:
[...]

Die 800 euro is inclusief de toeslagen, incassokosten en wat dies meer zij. Dus het originele bedrag zal wss veel lager zijn geweest.
Precies, daarom vroeg ik naar de opbouw van het bedrag.

[ Voor 43% gewijzigd door PcDealer op 14-02-2008 15:02 ]

• Dennahz

Dennahz

Slasher schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:50:
[...]

Ik dacht dat je in het KMT topic liep te verkondigen dat je flink wat gevangen hebt met maken/onderhouden van een website, dan kan je die 800 euri toch wel lappen?
Zou jij 800 euro betalen als het niet terecht is? Hij heeft een adreswijziging doorgestuurd.welliswaar wat laat, maar in bijna 3 maanden tijd hadden ze wel kunnen denken van: "Oei, hij heeft een verhuisbericht gestuurd laten we eens een herinnering sturen naar z'n nieuwe adres". Hebben ze niet gedaan dus dat is nalatigheid van het bedrijf.

Ze weten je nu ineens wel te vinden op je nieuwe adres, dus het zal wel aangekomen zijn me dunkt.

Twitter

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dennahz schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:01:
[...]

Ze weten je nu ineens wel te vinden op je nieuwe adres, dus het zal wel aangekomen zijn me dunkt.
Zo simpel hoeft het niet te zijn, zie ^

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Dennahz schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:01:
[...]

Zou jij 800 euro betalen als het niet terecht is?
Het gaat er om dat hij zegt dat hij het geld niet heeft, maar loopt wel te pronken met inkomen uit zwarte klusjes die hij heeft, dus blijkbaar heeft hij het geld wel, dat is mijn punt die ik probeerde te maken.

En nee ik zou ook niet betalen, maar aan de andere kant je kan grotere problemen krijgen als je bijvoorbeeld hierdoor een BKR notering krijgt, dan kan je dus 5 jaar bijvoorbeeld geen hypotheek aanvragen

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Slasher schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:07:
[...]

En nee ik zou ook niet betalen, maar aan de andere kant je kan grotere problemen krijgen als je bijvoorbeeld hierdoor een BKR notering krijgt, dan kan je dus 5 jaar bijvoorbeeld geen hypotheek aanvragen
Ligt er aan bij welke instantie schuld is opgebouwd. Van het incassobureau of deurwaarder krijgt ie geen melding bij bkr omdat die daar geen meldingsmogelijkheid hebben.

Overzicht

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 14-02-2008 15:10 ]

• Slasher
  • Niet online

Slasher

PcDealer schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:09:
[...]

Ligt er aan bij welke instantie schuld is opgebouwd. Van het incassobureau of deurwaarder krijgt ie geen melding bij bkr omdat die daar geen meldingsmogelijkheid hebben.

Overzicht
Dat is handig om te weten.. Dank!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-04 16:33
Laat dat bedrijf die jou die aanmaning doet die incasso verzorgen door Interim Justitia? Zo ja, dan zit er nogal wat geschreeuw door de wol en zou je ff flink moeten googlen om wat meer over dat Interim Justitia te weten te komen en wat voorbeeldbrieven te zien van mensen die hiermee te maken hebben gehad.

TS is er al uit zie ik...

Edit:
Ja veel incassobureau's schreeuwen veel, maar Interim Justitia heeft dan ook een hele bedreigende naam, alsof ze aan justitie zijn gelieerd ofzo, wat dus helemaal niet zo is. Ik dacht ik schrijf het ff op omdat ik me in het verleden eens door ze heb laten intimideren toen zij optraden in naam van Tele 2 Carrier Select (pas nadat ik het bedrag + ophoging had betaald ging ik op ze googlen en voelde me keihard genaaid).

[ Voor 43% gewijzigd door Mar2zz op 14-02-2008 15:35 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Mar2zz schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:27:
Laat dat bedrijf die jou die aanmaning doet die incasso verzorgen door Interim Justitia? Zo ja, dan zit er nogal wat geschreeuw door de wol [...]
Dat is standaard bij de meeste incassobureau's.

Topicstarter
Heren, mijn financieele plaatje gaat jullie toch niks aan? Ook niet wat ik er nu los bijbeun of niet, betalen voor die lui is een tweede ( ;) ).

Het ging er mij om wat er mogelijk was gezien ze geen andere oplossing aanboden dan het geld per direct te laten betalen of duursturen naar de Kantonrechter. Ik wou even weten wat de gevolgen hiervan waren en of ik hier een beroep tegen kon doen. Dat kan ik idd, ik kan bevestigen dat niet alleen die 'instantie' een brief gehad heeft, ook bijv de bank, mijn ISP, mijn GSM-provider, allemaal netjes een bevestiging op het nieuwe adress.

Dus eitherway heeft dat incassobureau mijn gegevens gekregen van de schuldeiser, of heeft deze zelf opgevraagd bij de gemeente.

Desalniettemin is het ongeveer zo'n beetje opgelost, ik betaal de zooi binnen 4 maanden af, en geen haan die er meer om kraait.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:09:

Desalniettemin is het ongeveer zo'n beetje opgelost, ik betaal de zooi binnen 4 maanden af, en geen haan die er meer om kraait.
Dan betaal je dus ook onterecht de extra kosten?

Topicstarter
PcDealer schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:12:
[...]

Dan betaal je dus ook onterecht de extra kosten?
Goeie. Waar kan ik zoiets aankaarten ? B)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:12:
[...]

Daarom vroeg ik een opbouw van de vordering.

[ Voor 15% gewijzigd door PcDealer op 14-02-2008 16:14 ]

• Dennahz

Dennahz

[...]

Is eigenlijk te laat daar je de afspraak al gemaakt hebt.

De beste methode was gewoon het oorspronkelijke bedrag te storten en voor de rest niks laten weten. Geen slapende honden wakker maken enzo.

Twitter

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:31

Kettrick

Rantmeister!

[...]

Dat had je aan moeten kaarten voordat je die betalingsregeling trof.
De kans dat ze je nu nog dingen kwijt gaan schelden lijkt mij vrij klein, je hebt al afgesproken 200 per maand te gaan betalen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dennahz schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:14:
[...]

De beste methode was gewoon het oorspronkelijke bedrag te storten en voor de rest niks laten weten. Geen slapende honden wakker maken enzo.
Dennahz schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:14:
[...]

Als ze onterecht kosten in rekening brengen, zou ik ze ook niet betalen. Klaar.
Ligt eraan of het de instantie overheid is of niet. Bij aanslagen kun je niet onder de extra kosten uitkomen, behalve via een procedure via de kantonrechter. Bij bedrijven betaal je gewoon de hoofdsom en stuur je een briefje na dat hiermee wat jou betreft de zaak is gesloten met een verzoek tot behoorlijk bewijs van algehele kwijting.

[ Voor 48% gewijzigd door PcDealer op 20-03-2019 11:38 ]

Anoniem: 201568

En de moraal van het verhaal is dus dat het belangrijk is om in de gaten te houden dat je bevestigingen krijgt van de organisaties die je een verhuisbericht (of opzegging) stuurt. Mocht de brief zoekraken of nooit aankomen dan is aan jou de bewijslast om aan te tonen dat je de brief gestuurd hebt. Dat kan je alleen doen wanneer je het aangetekend hebt verstuurd.

En je nieuwe adres komt waarschijnlijk bij het incassobureau vandaag. De meeste organisaties kunnen en willen niet in het GBA kijken. Daarom besteden ze dat uit aan het incassobureau.

• Dennahz

Dennahz

Als ze onterecht kosten in rekening brengen, zou ik zo ook niet betalen. Klaar.
Ik zou ze ook zeker niet betalen, maar het ook niet aanbieden dmv een regeling en dan achteraf bedenken dat je de extra, onnodige kosten helemaal niet wilt betalen.

Je hebt wellicht het geluk dat je niks zwart op wit hebt staan en alles telefonisch hebt gedaan. Het bedrijf heeft geen bewijs voor deze regeling. Ze hebben jou in principe ook genaaid met het verhuisbericht.

[ Voor 28% gewijzigd door Dennahz op 14-02-2008 16:28 ]

Twitter

Anoniem: 201568

Hangt ervan af wat voor een organisatie het is. Schrijf een klachten brief naar het incassobureau. Zij zullen het opnemen met hun client. En kijk in de algemene voorwaarden of er een geschillencommissie bestaat en kaart het daar aan. En als je toch bezich bent, schrijf dan ook een brief naar de organisatie zelf. Vaak mogen de brievenbeantwoorders wat soepeler optreden.

Maar een betalingsregeling kunnen ze opvatten als een schuldbekentenis...

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 201568 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:32:
[...]

Hangt ervan af wat voor een organisatie het is. Schrijf een klachten brief naar het incassobureau. Zij zullen het opnemen met hun client.
Direct met crediteur contact opnemen, eventueel cc naar incasso.
En kijk in de algemene voorwaarden of er een geschillencommissie bestaat en kaart het daar aan.
Zie ook Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen (NVI)
En als je toch bezig bent, schrijf dan ook een brief naar de organisatie zelf. Vaak mogen de brievenbeantwoorders wat soepeler optreden.

Maar een betalingsregeling kunnen ze opvatten als een schuldbekentenis...
Maar ja ->
Een toenemend aantal incassobureau's is zelfs absoluut niet kieskeurig met het aannemen van werk en incasseren, bewust of onbewust, ook volop vorderingen waarvan over de rechtmatigheid zeer te twisten valt.
Bron: Wikipedia: Incassobureau

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Nouja, dat er 'over de rechtmatigheid te twisten valt' vind ik eigenlijk geen reden om een vordering niet te incasseren. Niemand die een vordering instelt weet of die 100% gehonoreerd zal worden. Ook als je beslag legt is er een gerede kans dat de rechter oordeelt dat de vordering ongegrond is en dan heb je je beslag onrechtmatig gelegd.

Zelfde bij incasso. Als het echt een shitvordering is zou ik de zaak gewoon voor de rechter laten komen, goeie verdediging voeren (evt. met advocaatje van je rechtsbijstandsverzekering die je natuurlijk wel hebt) en die lui gewoon keihard aansprakelijk houden voor de kosten die je hebt gemaakt. Gewoon bij zo'n lullig incassootje van een paar honderd euro keihard een vordering in reconventie instellen van tienduizend euro tegen het incassobureau persoonlijk, moet je zien hoe ze reageren. Dan kunnen ze er ineens ook echt niet meer onderuit door de zaak in te trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 14-02-2008 17:56 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Topicstarter
Ik zou het wel willen, maar ik denk persoonlijk dat het een 50/50% win kans wordt voor mij. De hoofdsom zal nog altijd betaald moeten worden maar of de kosten van het incassobureau vervallen kunnen worden en hun alsmede aansprakelijk worden gesteld voor de rechts-kosten is nog maar een 2de :D

Morgen ga ik even bij het betreffende bedrijf langs, en even verhaal halen. Hun geven zelf aan dat het ook om een halve misverstand ging. Ze kregen maar geen gehoor van mij dus dan is het automatisch dat er een incasso wordt opgesteld.

En ik ben geen wan-betaler, ik betaal alles netjes optijd. Maar wat ik niet binnen krijg kan ik ook niet van weten :D

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

ik heb is een keer iemand geholpen die ook een ''te betalen bedrag'' heeft laten oplopen, wat zo,n beetje het dubbele was geworden.
die jongen had helemaal geen waardevolle bezittingen, dus viel er bij hem dan ook niets te halen.
we zijn toen samen naar het incassoburo geweest, om eens te kijken wat er te redden viel.
laten we zeggen dat het bedrag zo,n 1000 euro is geworden(100% meer als dat het was), en na een beetje onderhandelen, heb ik het af kunnen kopen voor ''700'' euro.

die gasten weten ook wel dat je van een kale kip niks kunt plukken, en hebben liever iets minder NU , dan waarschijnlijk heeeeeeeel lang te moeten wachten op iets meer ;)

eieren voor je geld kiezen heet dat :P

[ Voor 11% gewijzigd door pcgek op 14-02-2008 21:55 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Beetje laat van mij deze reply maar reageer nooit op incasso bureau's never nooit. Ga altijd eerst naar de opdrachtgever en regel het daar mee. Stuur ook nooit het oorspronkelijke bedrag naar het incasso bureau maar altijd direct naar de persoon waar je dat geld daadwerkelijk schuldig aan bent.

Dus praat niet met incasso bureaus en ga der al helemaal geen geld aan betalen. Ze doen toch niks en zeker niet als de hoofdsom al betaald is aan de rechtmatige eigenaar. (Die moet de processkosten betalen etc als die al het geld heeft zal hij daar nooit mee instemmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zowiezo is de schuld bij een incassobureau terecht laten komen al geen goede zaak niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:06

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Incasso-bureau's hebben geen bevoegdheden (beslag, kijken in GBA etc.) maar je kunt er wel degelijk vaak zaken mee doen. De afspraken die ze hebben met hun opdrachtgevers verschillen nogal eens. Het kan gaan om debt-purchase (het overkopen van de vordering), 'n machtiging om al dan niet 'n regeling te treffen of 'n gewone incasso-opdracht, waarbij ze ieder voorstel en verzoek van de kant van de schuldenaar moeten doorspelen aan hun opdrachtgever.

Rechters hebben niets te maken met betalingsregelingen, en houden ook geen rekening met de omstandigheden waarin de schuldenaar verkeert en of hij al dan niet betalingsbereid is. De rechter doet niets meer dan vaststellen dat de schuldenaar inderdaad bedrag X verschuldigd is aan de schuldeiser. Vervolgens kan die, met het vonnis en een deurwaarder, rechtsmaatregelen (beslag) uitvoeren. Bij verstek (dus als je niet reageert op de dagvaarding) kent de rechter het gehele geeiste bedrag toe (inclusief incasso-kosten etc.) tenzij die hem echt onrechtvaardig voorkomt. Bij verzet (dus als je wel wat van je laat horen) zal de rechter de kanton-staffel als incasso-kosten hanteren. In de meeste gevallen is het bedrag aan geeiste bijkomende kosten gelijk aan de kanton-staffel (hierop is makkelijk te googlelen).

BKR gaat alleen over kredieten, langer dan 30 dagen en hoger dan € 500 (geen exacte getallen, wel ff "zo-uit-m'n-hoofd-informatie) en over telecom-contracten. Deze kredieten en contracten worden sowieso geregistreerd, ongeacht of je achterstanden hebt of niet. Pas als je meer dan 3 maanden achterloopt, krijg je 'n A(chterstand) notering en dat wordt dus gezien als negatieve BKR-registratie. Er zijn overigens wel plannen om ook huur- en energie-schulden te gaan registreren, maar zover is 't nog niet.

De kans dat de rechter in jouw voordeel beslist inzake de bijkomende kosten is gering: jij kan niet bewijzen dat je tijdig je nieuwe adres hebt doorgegeven.

Dus 'n betalingsregeling treffen met het incasso-bureau is helemaal zo slecht nog niet :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1