Het nadeel van de meeste huis-tuin-en-keuken NAS-schijven is dat in de NAS-software zelf aparte gebruikers moet aanmaken. Ik ben voor een klant van mij eigenlijk op zoek naar een oplossing (of het liefst een kant-en-klare NAS-schijf) waarbij ik de gebruikers kan overnemen uit de Active Directory. Vanwege beperkte ruimte op de bestaande Windows 2003 server, wil deze klant een externe opslaglocatie en kiest voor een NAS.
erm is iscsi bijv geen optie zodat je nas er bij staat op de betreffende server waar je gewoon ntfs permissies kan uitdelen?
zowiezo lijkt het me vrij normaal dat dit kan?
zowiezo lijkt het me vrij normaal dat dit kan?
Elke NAS van Network Appliance, EMC2 en Equallogic kan wat jij vraagt, zolang je tenminste gebruik maakt van CIFS natuurlijk. NFS wordt bestuurd vanuit NIS, CIFS is een share die in AD of DFS kan worden opgenomen. Je hangt de NAS dan ook in het domain.
De NAS komt dan als normale fileserver in Computer Management en kan volledig geconfigureerd worden door de domain admin in AD. Er zitten nog wat haken en ogen aan, maar dat is buiten de scope van jouw vraag.
Voor de El Cheapo NAS apparaten heb ik deze mogelijkheden nog niet gezien.
De NAS komt dan als normale fileserver in Computer Management en kan volledig geconfigureerd worden door de domain admin in AD. Er zitten nog wat haken en ogen aan, maar dat is buiten de scope van jouw vraag.
Voor de El Cheapo NAS apparaten heb ik deze mogelijkheden nog niet gezien.
Specs ...ik doe er niets meer aan.