VIA NAB 7500-15LG: als loadbalance dual wan router ?

Pagina: 1
Acties:

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:21

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Zou een bordje als de NAB 7500-15LG gebruikt kunnen worden als loadbalancer voor een balanced / failover internet router?
Ben bezig geweest om een Dual WAN router te zoeken en de meeste die ik vind zijn betaalbaar maar niet toerijkend of ik kom uit bij een b.v. Cisco router die in een hele andere prijs klase bevind.

Ik kende iemand die met Linux 2.4 een dual wan loadbalance in/outbound router gebouwd had,
alleen kan ik niet meer in contact komen met dat persoon.

Heeft iemand ervaring met loadbalanced software routers hier?

Dit is wat ik wil doen:
Afbeeldingslocatie: http://img36.picoodle.com/img/img36/4/2/14/f_fnetwerksetm_338424a.png

En dit is het bordje waar ik aan dacht:
Afbeeldingslocatie: http://www.via.com.tw/en/images/products/mainboards/segment/nab7500/nab-7500.gif

Model Name
• VIA NAB 7500-15TLG
• VIA NAB 7500-15LG

Processor
VIA C7® 1.5GHz NanoBGA2 Processor (2.0G/1.0G as manufacturing options)

Chipset
• VIA CN896 North Bridge
• VIA VT8251 South Bridge

System Memory
• 2 DDR2 533/667 DIMM Sockets
• Up to 3.5GB Memory Size

VGA
Integrated VIA Chrome9™ HC IGP with 2D / 3D and Video Accelerators

Expansion Slots
• 1 33MHz 32-bit PCI golden finger supports 3 PCI devices
• 1 Mini-PCI type III socket (for NAB 7500-15TLG)

Onboard IDE
• 1 UltraDMA 133/100/66 Connector (1 44 pins)

Onboard LAN
• 4 VIA VT6130 PCIe GbE controllers
• 1 VIA VT6122 GbE controller (for NAB 7500-15TLG)

Super I/O
Winbond W83697HG

Onboard TPM
Infineon SLB9635TT 1.2 (Trusted Platform Module) (for NAB 7500G-15TLG)

Onboard I/O Connectors
• 1 VGA pin connector
• 1 Digital I/O pin connector (4 input, 4 output, TTL level)
• 1 PS/2 pin connector for keyboard and mouse
• 1 Front panel pin connector
• 1 Front panel LED pin connector for the LAN activity indicators of Ethernet, wireless, and LAN bypass (LAN bypass for NAB 7500-15TLG)
• 2 Fan connectors: CPU/Sys FAN
• 4 SATA connectors
• 1 Type II CompactFlash slot
• 2 USB pin connectors for 4 additional USB 2.0 ports (USB5 for VNT WLAN module with BIOS control)
• 1 Serial port pin connector (with 5v/12v select)
• 1 pin connector for chassis intrusion detection
• 1 12V DC jack (mfg. option)
• 1 1x4 pin 12V DC connector (mfg. option)
• 1 HDD power pin (+5v,+12v)
• 1 ATX power connector
Back Panel I/O
• 1 DB-9 serial port (with console redirection)
• 4 RJ-45 LAN ports (NAB 7500-15LG)
• 5 RJ-45 LAN ports (NAB 7500-15TLG, LAN C/D with LAN bypass)
• 2 USB 2.0 ports

BIOS
Award BIOS, LPC 4/8Mbit flash memory

Operating System
Linux, Windows 2000/XP, Win CE, XPe

System Monitoring & Management
• CPU voltage monitoring
• Fan monitoring
• Wake-on-LAN(LAN A/B/E), Watch Dog Timer, Timer power on
• System power management, AC power failure recovery

Operating Temperature
0 ~ 60 ° C

Operating Humidity
0% ~ 95% (relative humidity; non-condensing)

Form Factor
228.6 mm x 180 mm (6 layer)

of een VIA NAB 7410 wat de voorganger van dit bordje is

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In windows had je dacht ik iets zoals WINROUTE (lite?) dan kon je een internet poort Selecteren waar die het internet vandaan haalt Mischien (weet ik niet zeker) is er ook een mogelijkheid om 2 poorten te selecteren waardoor hij automatisch de verbinding van het internet deelt.

Dit is ook maar een idee 100% zeker weet ik niet, maar jij woont in noorwegen de omgevings termpratuur is toch weleens onder de 0 Graden . Dus betekent dat niet dat waar de Router staat ook altijd warmte moet zijn ? Dus ook als je bijvoorbeeld op vakantie ben ?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je kan het nog veel eenvoudige doen als je switch vlans ondersteunt. Je kan dan veel meer subnetten routeren over 1 interface. Er zijn vast wel howto's op internet te vinden of zelfs kant en klare distro's die dit voor je kunnen regelen.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-02 09:56
Een oude P2/P3 zal het ook prima doen hoor.
Je hebt daar echt niet meer voor nodig...

Verder zijn er pakken howto's / distro's beschikbaar ...
Indien je inbound ook bepaalde services wilt openstellen, denk er dan wel aan dat je geen verhoogde inbound availability hebt met deze constructie hé...als outbound load-balancer ga je de trafiek wel kwijtraken over beide of 1 indien de andere zou wegvallen.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:21

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
LuckyY schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:51:Dit is ook maar een idee 100% zeker weet ik niet, maar jij woont in noorwegen de omgevings termpratuur is toch weleens onder de 0 Graden . Dus betekent dat niet dat waar de Router staat ook altijd warmte moet zijn ? Dus ook als je bijvoorbeeld op vakantie ben ?
Ik woon in Noorwegen niet op de noordpool. ROFLOL 8)
Het is nu 4c buiten en de tempratuur hier is bijna gelijk met nederland Gemideld +/- 4c koeler dan NL
Het licht er naturlijk aan waar je woond want noorwegen is heel lang, van Kristiansand naar noord noorwegen is net zo ver als van Kristiansand naar Rome.

En zelfs zo een VIA bordje genereed warmte zelfs als ik hem buiten in een kast zou plaatsen zou het geen probleem zijn.
jvanhambelgium schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:15:
Een oude P2/P3 zal het ook prima doen hoor.
Je hebt daar echt niet meer voor nodig...
Ik weet dat je een er zelfs een p1 voor kunt gebruiken, maar deze bordjes zijn lekker klein en gebruikken 5~10W max.
Verder zijn er pakken howto's / distro's beschikbaar ...
Indien je inbound ook bepaalde services wilt openstellen, denk er dan wel aan dat je geen verhoogde inbound availability hebt met deze constructie hé...als outbound load-balancer ga je de trafiek wel kwijtraken over beide of 1 indien de andere zou wegvallen.
Wat ik begrepen heb is dat je bepaald verkeer over de eene verbinding kan route en het andere verkeer over de andere, en dat je als er een verbinding weg valt je overschakeld naar failover.

En vooral met outbound je je ping omlaag gaat omdat je uitgaande netwerkload balanced

En ik heb rond zitten kijken en kan niet echt een geschikte DIY/howto/distro vinden die voor mij werkt
Wat ik gevonden heb tot nu toe:
http://dd-wrt.com/wiki/in...d-robin_load_equalization
http://bbs.whatthefork.org/index.php/topic,3.0.html
http://www.linuxquestions...l-dual-wan-script-574424/
.

[ Voor 13% gewijzigd door player-x op 14-02-2008 14:52 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-02 09:56
Da's allemaal geen probleem voor de OUTBOUND. Je kan inderdaad vb alle HTTP "de facto" via de ene link laten gaan tenzij deze uit zou vallen of load-balancen op andere criteria.

Doch INBOUND (naar vb je "publieke" http/ftp server) blijf je natuurlijk met een aantal beperktheden zitten die niet oplosbaar zijn met deze opstellingen...
Wat SMTP betreft kan je wat goochelen met MX-records.
Sowieso moet je mogelijks een beetje oppassen voor asynchrone flows en er zeker voor zorgen dat alle replies voor inbound-packets ook over dezelfde link teruggaan...kan allemaal tot rare toestanden gaan leiden ;-)

Mah bon, kan alvast aan de slag en wat gaan tweaken ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door jvanhambelgium op 14-02-2008 14:49 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verbinding verdelen inderdaad http verkeer over bijvoorbeeld 4/8mbit lijn

[ Voor 83% gewijzigd door LuckY op 14-02-2008 14:49 . Reden: Onzin Praat en j van ham was me voor ]

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

player-x schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:36:
En vooral met outbound je je ping omlaag gaat omdat je uitgaande netwerkload balanced
Je ping is gerelateerd aan de afstand tussen jou en je bestemming. Deze zal dus nooit lager worden dan de laagste ping van de individuele verbindingen. Je beschikbare bandbreedte neemt echter wel toe.

Het lastige aan deze setups is dat je pakketjes die bij een bepaalde tcp verbinding horen over dezelfde interface wilt houden (zowel inkomend als uitgaand). Doe je dit niet dan komen pakketten in verkeerde volgorde aan en moet tcp een hoop werk verzetten om dat goed te krijgen. Je performance zakt in dat geval zover in dat je waarschijnlijk beter af bent met een enkele verbinding.

Wat ik zou doen als ik jou was (en wat ik bij m'n werkgever nog eens moet inregelen), is dat je alleen een failover setup bouwt. Het overgrote deel van het verkeer zal dan over je primaire link gaan. Mocht deze omvallen dan gebruik je je secondaire link om het verkeer kwijt te raken. Tenslotte kun je dan bepaald verkeer (in het geval van m'n werkgever ons voip verkeer) middels statische routes over de tweede verbinding sturen om zo toch iets uit die tweede verbinding te halen.

Wat je eigenlijk wil is iets als channel bonding waarbij meerdere layer 2 links (ethernet, ATM of wat ook) gebundeld worden en gezamelijk gebruikt worden als transport voor je IP verkeer. Dit is echter alleen te realiseren wanneer je provider meewerkt en in het geval van twee verschillende providers is het sowieso een no-go.
Pagina: 1