Toon posts:

Exchange mailserver ineens down

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lieve mensen,

Kort verhaal; net begonnen als systeembeheerder bij nieuw bedrijf, geen kennis / documentatie aanwezig van huidige netwerk, en ineens lag de exchange mailserver uit.

De server zelf is up and running en ook goed vanaf afstand te benaderen.

Gebruikers krijgen echter de volgede melding:

"Kan de opgegeven map of het opgegeven item niet weergeven. De server van exchange is niet beschikbaar. Er is een probleem met het netwerk of er zijn onderhoudswerkzaamheden"

Hieronder een printscreen van de exchange melding:

[img=http://img171.imageshack.us/img171/129/serverdownch5.th.jpg]

Hieronder de lopende Windows services:

[img=http://img404.imageshack.us/img404/8404/servicesrunningvy7.th.jpg]

Hieronde de eventviewer:

[img=http://img301.imageshack.us/img301/3646/eventviewerkw3.th.jpg]

Wie weet waar ik het probleem moet zoeken?

Alvast bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 13:30 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:17

ralpje

Deugpopje

Is de store gemount? Wat zegt eventvwr van de exchange bak?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Al geherstart? Allicht beter dan eerst rondvragen, men zit nu zonder mail neem ik aan.

Verwijderd

Topicstarter
Hier de eventviewer:

[img=http://img301.imageshack.us/img301/3646/eventviewerkw3.th.jpg]

En de server is al geherstart, probleem blijft :'(

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44
Inderdaad, wat er al gezegt wordt, wat staat er in je eventlog? Ik had een tijd terug dezelfde melding doordat mijn store te groot was. Welke versie van exchange gaat het om?

En je system log. Hier staan al wat tips over je eerste fout: http://www.eventid.net/di...urce=MSExchangeSA&phase=1

[ Voor 30% gewijzigd door MADG0BLIN op 14-02-2008 13:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
De D schijf lijkt vol te zitten:

[img=http://img523.imageshack.us/img523/2200/volgesliptok8.th.jpg]

Schommelt tussen de 100 kb en 0 bytes beschikbaar, rechts kun je zien wat er op die D schijf staat.

Kan dit het zijn?

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-03 12:03
En voor de zekerheid: hoe zit het met je vrije ruimte op je harde schijf(en)?

edit: je was er zelf ook al achter :P oftewel: ja dat kan het zijn, sterker nog, dat is het waarschijnlijk.

[ Voor 43% gewijzigd door Caeruleus op 14-02-2008 13:39 ]

no animals were harmed during the production of this message

• Dennahz
  • Laatst online: 12-03 19:57

Dennahz

Life feels like hell should.

Dat lijkt mij een duidelijke oorzaak toch Aalzen? Als de schijf vol zit en Exchange heeft geen ruimte om zijn data weg te schrijven dan krijg je zulke meldingen.

Twitter

• MADG0BLIN
Als je database en dergelijke op die schijf staat dan is dat waarschijnlijk het probleem ja. Het is nogal lastig om mail weg te schrijven als er geen ruimte meer is. ;)

Verwijderd

Topicstarter
De D schijft heeft inmiddels weer ruimte vrij maar het werkt nog niet.

• ralpje

ralpje

Deugpopje

En schijf vol = store unmounten = niet bereikbaar vanaf de client.

Wat is de backup routine voor die machine? Waarschijnlijk worden de logs niet geflusht waardoor de schijf volloopt ofzo.

edit @ hierboven: store alweer gemount?

[ Voor 10% gewijzigd door ralpje op 14-02-2008 13:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een store mounten?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Beperkte schijfruimte voor een Exchange server zeg..dat is je volgende projectje sowieso I guess :+

• Dennahz

Dennahz

Dude, je bent netwerkbeheerder bij een bedrijf, maar zulke dingen kan je niet zelf uitzoeken?

Twitter

• MADG0BLIN
Misschien je database tijdelijk even verplaatsen naar je E:\. Daar heb je nog 17GB vrij. Kan je in ieder geval even voorruit.

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Exorcist schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:53:
Beperkte schijfruimte voor een Exchange server zeg..dat is je volgende projectje sowieso I guess :+
Volgende project is een cursus exchange, zo te lezen.

@TS google is your friend: http://www.google.nl/sear...hange+store+mounten&meta=

Verwijderd

Weet niet hoe lang geleden je psies begonnen bent bij dat bedrijf, maar ik hoop dat je door je proeftijd heen komt.

Leer als eerste eens google te gebruiken... onmisbaar voor iedere systeem beheerder.

Verwijderd

Topicstarter
Ligt gecompliceerder dan jullie denken, ik ben simpele stagiair die 4 dagen geleden begonnen is, bedrijf komt uit failliesement, start opnieuw, 0,0 kennis over bedrijfsnetwerk, uitdagend? ja, lastig? zeker weten.

Maar bij het proberen te mounten van de store krijg ik alleen "dismount store". De zijn dus al gemount.

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-02 14:59

beerns

it is I, Leclerc

store mounten?
http://technet.microsoft....y/aa995829(EXCHG.65).aspx
(zoals voorganger al zei; google!)

[edit] je zegt dat ie alweer gemount is.
Wat zegt je event viewer nu??

[ Voor 24% gewijzigd door beerns op 14-02-2008 14:11 ]

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50

rimpeldinky

nani?

Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:07:
Ligt gecompliceerder dan jullie denken, ik ben simpele stagiair die 4 dagen geleden begonnen is, bedrijf komt uit failliesement, start opnieuw, 0,0 kennis over bedrijfsnetwerk, uitdagend? ja, lastig? zeker weten.

Maar bij het proberen te mounten van de store krijg ik alleen "dismount store". De zijn dus al gemount.
dismount em eens en mount em dan opnieuw, anders even kijken hoe groot de store is, is deze 70GiB+ dan heb je een uitdaging :+

*burp*

Verwijderd

rimpeldinky schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:13:
[...]

dismount em eens en mount em dan opnieuw, anders even kijken hoe groot de store is, is deze 70GiB+ dan heb je een uitdaging :+
Gezien het grootste volume in z'n server ong. 55GB groot is, zou dat ZEKER een uitdaging zijn.

Maar je bent dus een stagiair, zonder begeleiding of collega's met enige kennis, in een bedrijf wat is doorgestart uit een faillissement..... Good luck! (En zorg ervoor dat je school er niet achter komt dat je geen stagebegeleider hebt, want dat is toch wel een vereiste voor het "voldoende" afronden van je stage. Tenminste, de scholen van de stagiaires die ik zelf begeleid heb stelden dat toch wel als eis.)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 14:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen, opgelost :)

Na het vrijmaken van ruimte en het opnieuw opstarten van de server werkte het weer :)

Dank u voor alle hulp, u hoort vast nog wel eens van me ;p

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 14:28 ]

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-02 19:41
Heel goed dus je gaat als 1 van de 1e dingen aangeven dat je extra schijfruimte nodig hebt voor je exchange om deze zaken in de toekomst te voorkomen!

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 16:37

Kristof

is een Belgisch product

Er klopt wel meer niet...
* De C schijf is maar 5,8 GB groot.
=> Lijkt me weinig voor windows server install + exchange
* De D schrijf, is ook 5,8 GB groot en op het screenshot zie ik daar een aantal dirs, maar IMHO geen enkele waar ik een ExchangeDB in zou verwachten, wel een log directory, dus waarschijnlijk staan hier enkel de logs van exchange in
* De E schrijf is groter, dus meer waarschijnlijk dat daar de DB zich bevindt.

iig: Heel die server kan best een onderhoudt gebruiken.
Geef eens aan welke partitie wat inhoudt? OS, exchange, pagefile, exchange logfiles, exchange DB, ...

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• Dennahz

Dennahz

Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:28:
Nou mensen, opgelost :)

Na het vrijmaken van ruimte en het opnieuw opstarten van de server werkte het weer :)

Dank u voor alle hulp, u hoort vast nog wel eens van me ;p
Zou je niet beter alles "from scratch" maken? Dan leer je ondertussen een hoop bij en de server is dan eens op een fatsoenlijke manier ingedeeld. Uiteraard eerst op een test-bak etc.

Succes iig nog Aalzen. Dit zijn wel leerzame stages. :)

Je hebt geen idee wie ik ben he ? :p

Twitter

Verwijderd

Topicstarter
De ICT is hier een drama eerste klas, oude systeembeheerder paar jaar geleden ontslagen als kostenbesparing..... Alleen voor grote noodproblemen werd er 1 gehuurd....

Maar ik ga samen met een collega student hier het komende half jaar een compleet nieuw netwerkopzetten ism met meer praktijk ervaren systeembeheerders, komt helemaal goed.

En Dennis, waar de fock is Breezer?

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:55
@Masera
Stel het management op de hoogte van jouw bevindingen en geef aan dat het oplossen van dit probleem gewoon geld en tijd kost. Zoals je aangeeft zijn de harde schijven te klein. uitzoeken welke bestanden gewist kunnen worden is vaak ondoenlijk. Harde schijven kosten enkele tientjes. Gewoon grotere harde schijf kopen en de inhoud van de bestaande schijven klonen (zijn het SCSI schijven dan wordt het kostenplaatje natuurlijk hoger maar een paar honder euro om de server weer aan de praat te krijgen mag zelfs voor een herstartend bedrijf geen probleem zijn. Zeker als het alternatief is dat men oude E-mail niet meer kan raadplegen.

Heb je hier geen ervaring mee dan niet gaan spelen. Daarvoor is informatie te kostbaar. Een heel belangrijke eigenschap is weten wat je kunt en wat je niet kunt. Als je dat gemotiveerd verteld aan jouw leidinggevende dan zal deze dat alleen maar kunnen waarderen!

Populair wordt je er wellicht niet van maar: "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" ;) .

Hans van Zijl

Pagina: 1