• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Hoi,

Ik ben bezig met een onderzoekje over de voors en tegens van het freelancen via een payroller danwel via je eigen BV of éénmanszaak. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met beiden (omdat ze onlangs zijn overgestap van payrol naar BV)?

Kennen jullie verder nog hybride constructies waarbij je toch in loondienst bent maar je salaris toch heel erg afhankelijk is van het aantal declarabele uren?

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 22:24

T-8one

take it easy, take a sisi

jnr24 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:38:
Hoi,

Ik ben bezig met een onderzoekje over de voors en tegens van het freelancen via een payroller danwel via je eigen BV of éénmanszaak. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met beiden (omdat ze onlangs zijn overgestap van payrol naar BV)?

Kennen jullie verder nog hybride constructies waarbij je toch in loondienst bent maar je salaris toch heel erg afhankelijk is van het aantal declarabele uren?
Zelf geen ervaring met freelancen/payroll, zo af en toe kijk ik wel eens rond wat voor mij interessant kan zijn.
Ik denk dat het handig is, als je voor het eerst voor jezelf te beginnen gebruik te maken van een payroller, die neemt je toch want zaken uit handen waar je als werknemer in loondienst nog niet eerder mee te maken hebt gehad. De payroller zal uiteraard wel een klein bedrag van jouw uurloon in houden.

Het laatste wel via collega's bij de klant die d.m.v. zo'n soort constructie werken.
Ze krijgen bijvoorbeeld een basisloon van 2000, en dan per maand of per jaar nog een bonus over hun billable uren. Geos.nl heeft zo'n soort constructie, als je ongeveer je uurtarief bij de klant weet, kun je op hun website ook je maandsallaris bij hun berekenen.

Voor welke constructie je kiest is ook een beetje afhankelijk wat je zelf wil. Wil je veel vrijheid, zelf je klanten/opdrachtgevers kiezen en durf je enig risico te nemen, dan kun je het beste kiezen voor Freelancen.
Wil je toch wat meer zekerheid dan is zo'n hybride systeem wel iets denk ik.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Verwijderd

jnr24 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:38:
Hoi,

Ik ben zelf via een payrolling systeem aan het werk. En bevalt me prima. Ik betaal alle sociale premies (is wat duur) en heb er dus ook recht op. Al met al zal het niet heel veel verschillen met freelance. Kosten aftrekken en startersaftrek enzo zijn wel interessant, maar voor mij niet genoeg om het risico van arbeisongeschiktheid en werkloosheid af te dekken (of de kosten daarvoor).

Je kan netto per maand misschien € 500 meer pakken als je gaat freelancen ipv Payrolling......alleen ja dan betaal je ook wat meer premies enzo. en op een bedrag van 5k tot 10k boeit mij die € 500 niet echt. Als je dan ziet wat je dan allemaal moet regelen......Moet je van houden, het loont wel namelijk.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:32
Ik heb een keer een opdrachtgever (eigenlijk tussenpersoon) gehad die graag wilde dat ik een payrol club er tussen had zitten. Toevallig kende hij er ook nog twee.

De eerste bood aan om een gedeelte via loonbetalingen aan mij over te maken, en het resterende gedeelte over te maken naar een (buitenlandse) bankrekening onder mijn beheer.
De tweede bood aan om een gedeelte via loonbetalingen aan mij over te maken, het resterende gedeelte werd toegevoegd aan het vermogen van een buitenlandse firma waarvan ik alle aandelen zou krijgen.

Ik was niet erg gecharmeerd van deze belastingtrucs. Het ging de tussenpersoon eigenlijk alleen maar om verzekeringszaken, wat de meeste payroll organisaties wel goed regelen. Uiteindelijk kon ik de tussenpersoon overtuigen dat het bij mij goed zat en dat hij mij gewoon als eenmanszaak kon inhuren.

• Moerk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-07 21:15
Ik ga per 1 april beginnen als freelancer in de vorm van een eenmanszaak. Ik heb niet gekozen voor een payroller omdat dat (zoals eerder al aangegeven) belastingtechnisch veel minder interessant is. Als eenmanszaak mag je je kosten aftrekken, heb je de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek en de 10% winstvrijstelling. Dat levert je zo ruim €10.000 per jaar op. Om nog maar niet te spreken van de Fiscale Oudedags Reserve en de mogelijkheid voor een MAKRO-pasje :P
Daarnaast rekenen die payrollers ook een administratiefee die volgens mij zeker net zo duur is als een accountant. Een payroller is alleen maar interessant als je totaal geen zin hebt in enige vorm van administratie en het regelen van dingen, maar je betaalt het gemak wel uit eigen zak :)

bla-di-bla

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 19:51

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Over het algemeen werk je weinig direct bij een eindklant als Freelancer. Meestal werk je met een (of meerdere) tussenbureau's. Als je een goed bureau treft kan die je prima adviseren en als je niet te zwaar tilt aan het ontbreken van de sociale zekerheid zou ik zeker als eenmanszaak aan de slag gaan.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-08 06:33
Dit is opzich wel een leuke site.
Gaat ook over de voordelen van Pay roll of ZZP. (heb ik veel info van kunnen achterhalen)

Zelf doe ik via payrolling en dat werkt super fijn.

Wil je meer verdienen, door wat wat extra tijd te besteden aan administratie, dan is ZZP/BV een goede optie.

Beide opties hebben zo zijn voordelen en nadelen

[ Voor 7% gewijzigd door stimpyrulez op 14-02-2008 19:39 ]

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-08 06:33
Moerk schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:56:
Ik ga per 1 april beginnen als freelancer in de vorm van een eenmanszaak. Ik heb niet gekozen voor een payroller omdat dat (zoals eerder al aangegeven) belastingtechnisch veel minder interessant is. Als eenmanszaak mag je je kosten aftrekken, heb je de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek en de 10% winstvrijstelling. Dat levert je zo ruim €10.000 per jaar op. Om nog maar niet te spreken van de Fiscale Oudedags Reserve en de mogelijkheid voor een MAKRO-pasje :P
Daarnaast rekenen die payrollers ook een administratiefee die volgens mij zeker net zo duur is als een accountant. Een payroller is alleen maar interessant als je totaal geen zin hebt in enige vorm van administratie en het regelen van dingen, maar je betaalt het gemak wel uit eigen zak :)
Klopt, of je betaald het aan extra eigen tijd wat je er in moet stoppen, of aan een accountant.

Maar moet je wel mee geven dat de ficale voordelen (vooral de eerste 3 jaar) zeker niet slecht zijn.

Verwijderd

Hier nog een site met wat rekenmodules:
http://esset.nl/bvofeenmanszaak.htm
Pagina: 1