Toon posts:

[Excel 2003] meerdere zelfde waarden met vert.zoeken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zit al een aantal dagen met hetzelfde probleem: als ik meerdere malen dezelfde waarden heb in een kolom en ik wil met vert.zoeken die waarden met een daaraan gekoppelde naam op volgorde zetten met vert.zoeken, dan vind ie iedere keer de eerste waarde in de kolom.

Afbeeldingslocatie: http://img2.freeimagehosting.net/uploads/th.a63bf218de.jpg

Hoe krijg ik voor elkaar dat ie nu in kolom L niet 4 keer achter elkaar `Naam 2` weergeeft,maar keurig de bijbehorende waarden uit Kolom D, dus eerst ´Naam 2`, ´Naam 5`, ´Naam 6` en dan ´Naam 10`?

Gebruikte functie voor L6:
=VERT.ZOEKEN((GROOTSTE(C6:C15;1));C6:D15;2;)

Gebruikte functie voor L7:
=VERT.ZOEKEN((GROOTSTE(C6:C15;2));C6:D15;2;)

en zo verder...

Wie heeft een oplossing?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 10:49 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:28
Je zou kunnen beginnen met ONWAAR invoeren als vierde argument:
=VERT.ZOEKEN((GROOTSTE(C6:C15;1));C6:D15;2;ONWAAR)
etc.

Verder: Evalueert die "Grootste" inderdaad naar verwachting, levert die wel de goede resultaten op?
En repareer je plaatje even: je moet de externe link geven, niet de link voor jou.

Verwijderd

Topicstarter
Als het goed is doet het plaatje het nu wel. Toch?!

`Grootste´ genereert absoluut wat ik hebben wil, hij combineert alleen niet de juiste namen zoals ik dat zou willen hebben. `ONWAAR´ toevoegen verandert overigens niets aan het resultaat.

• onkl
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:43:
Als het goed is doet het plaatje het nu wel. Toch?!

`Grootste´ genereert absoluut wat ik hebben wil, hij combineert alleen niet de juiste namen zoals ik dat zou willen hebben. `ONWAAR´ toevoegen verandert overigens niets aan het resultaat.
Alleen als je als jij bent ingelogd op imageshack. :P
Als je naar je account daar gaat en het betreffende plaatje gaat, zie je hopelijk ergens een "link to post on the web" of zo. Die moet je hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door onkl op 14-02-2008 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thumbnailtje ingevoegd....

• onkl
Je ziet dat er -bijvoorbeeld- een gedeelde tweede plaats is. Dat is voor excel niet genoeg informatie om te kunnen bepalen wie er op 2, 3 resp. 4 moeten komen. Beste oplossing lijkt me een hulpkolom, die het aantal punten ombouwd tot een echt unieke nummering. Dus een functie in bijvoorbeeld kolom B, die dat voor je regelt. Vervolgens laat je de functie in kolom L zoeken naar die waardes.

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt inderdaad aardig, maar nu moet ik dus even bedenken wat voor functie ik verzinnen om een unieke nummering te maken die ik kan koppelen aan de originele waarden...

En dat ligt nou niet echt voor de hand.

Ik denk rustig verder. Voor nu iig dank voor je hulp!

• onkl
Zie het als twee delen:
Je zoekt het rangnummer van de specifieke waarde in kolom C: Voor B15:
=RANG(C15;C:C)
en, als er dubbelen zijn, moet er bij de tweede één bij opgeteld, bij de derde twee etc.:voor cel B15
=AANTAL.ALS(C15;C$5:C14)
En die twee combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door jouw formule:

=VERT.ZOEKEN((GROOTSTE(C6:C15;1));C6:D15;2;)

te vervangen door:

=VERT.ZOEKEN((GROOTSTE(C6:C15+row(C6:C15)*1e10;1);C6:D15+row(C6:C15)*1e10;2;false)

en even <CTRL-SHIFT-ENTER>.

Nu moet je elke x nog wel bij Grootste() 1, 2, 3, ... handmatig intikken. Niet handig. Zo hoeft dat niet meer:

=VERT.ZOEKEN((GROOTSTE(C6:C15+row(C6:C15)*1e10;row(C6:C15)-row(C6));C6:D15+row(C6:C15)*1e10;2;false)

Nu kan je gewoon de formule naar beneden trekken (wel alle C6 en C15 even vastzetten met F4).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 01:14 ]

Pagina: 1