• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Al een week ofzo ben ik alle sites en reviews aan het lezen om een nieuw moederbord te kiezen voor mn nieuwe setup.

De setup wordt voorzien van:
Q9450 (8x multi)
4GB ram
waterkoeling (heb nog een NB blok over)

Vanwege het geringe prestatieverschil en het grote prijsverschil heb ik besloten om bij DDR2 te blijven, en met dat in het achterhoofd heb ik een aantal borden in gedachten op dit moment:
-ASUS Maximus Formula SE (met standaard waterkoeling)
-Gigabyte GA-X38-DQ6
-ASUS P5E
-DFI LanParty LT X38-T2R (minder goed verkrijgbaar)
en als P35 alternatieven:
-ASUS P5K deluxe
-Gigabyte P35-DQ6

Ik ben vooral op zoek naar ervaringen met deze borden icm 4GB ram in 4 reepjes, die kan ik namelijk niet zo goed vinden.

Dan heb ik nog een aantal vragen:
-Volgens reviews is de overclockcapaciteit van de X38 niet veel hoger dan de P35, terwijl ze toch een stuk duurder zijn. is een P35-DQ6 of een P5K deluxe ook genoeg om een Q9450 aan zn max te helpen?
-de X38 heeft PCIe 2.0, gaan de nieuwe GPU's met PCIe 2.0 niet meer werken op een P35? dat zou het hele P35 verhaal namelijk overboord gooien en de keus een stuk makkelijker maken.
-Vanwege de geïntegreerde waterkoeling voor de NB heeft de ASUS Maximus Formula SE op dit moment mijn voorkeur, maar op xtremesystems lees ik veel problemen met de huidige biossen, zoals 4x1GB troubles en het niet voorbijgaan van de 500FSB. Aangezien de nieuwe 45nm erg hard gaan, hoop ik deze FSB wel nodig te hebben.

Primaire vraag is dus of ik P35 overboord kan zetten ivm de nieuwe GPU's, of dat qua overclocken de (goedkopere) borden hetzelfde presteren.

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:27

bosaap22

Doing things I'm good at.

Uit het Core2Duo overclock topic blijkt dat de E8xxx CPU's prima overclocken met een Pk5 moederbord. Daarvoor hoef je inderdaad geen X38 mobo voor aan te schaffen....

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:21

Dark

who tweaked the light?

Wat ik nog mis is of je crossfire van plan bent?
Daar heeft de X38 nl. zijn grootste voordeel, de 2x PCIE@16x.

Als je geen crossfire en/of ddr3 plannen hebt ben je mischien op het moment nog wel beter af met een P35... Zelf heb ik de DFI Lanparty Dark P35-T2RS, niet te duur (~110-120 alleen zou ik hem in NL niet weten te krijgen, wel in DE...) weinig fratsen en erg goed te klokken met de fijne dfi bios, maar qua features niet echt alles erop en eraan. 8x520 doet ie prima met een E8400, dus kwa prestaties zit het wel goed, al zal het met een quad moeilijker zijn zo hoog te komen...

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-01 18:36
Hou er wel rekening mee dat de maximus en de P5E op dit moment geen support voor de Q9450 hebben, (zie CPU support list op asus)

* PSN=Chef_NL** *

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05-2025
Er zijn ook X38 moederborden die goedkoper zijn (en praktisch hetzelfde presteren als hun duurdere broers), ik noem uit mijn hoofd bijvoorbeeld de Gigabyte X38-DS5 (eventueel zelf de X38-DS4) of de MSI X38 Platinum...

Alternatieven voor de dure varianten zijn er bijna altijd !

• Mr Alfabet
bosaap22 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:29:
Uit het Core2Duo overclock topic blijkt dat de E8xxx CPU's prima overclocken met een Pk5 moederbord. Daarvoor hoef je inderdaad geen X38 mobo voor aan te schaffen....
Dat wel inderdaad, maar ik ga voor een Quad, geen Duo, en daar kan ik dus weinig info over vinden op 45nm gebied.
Dark schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:26:
Wat ik nog mis is of je crossfire van plan bent?
Daar heeft de X38 nl. zijn grootste voordeel, de 2x PCIE@16x.

Als je geen crossfire en/of ddr3 plannen hebt ben je mischien op het moment nog wel beter af met een P35... Zelf heb ik de DFI Lanparty Dark P35-T2RS, niet te duur (~110-120 alleen zou ik hem in NL niet weten te krijgen, wel in DE...) weinig fratsen en erg goed te klokken met de fijne dfi bios, maar qua features niet echt alles erop en eraan. 8x520 doet ie prima met een E8400, dus kwa prestaties zit het wel goed, al zal het met een quad moeilijker zijn zo hoog te komen...
Crossfire is niet mijn ding, aangezien er ook full water blocks op moeten, en dat dan toch echt te duur wordt. Is de Dark serie van DFI niet de 'mindere' serie? dus niet top notch overclocking? Zou je me kunnen vertellen welke features je bv mist?
Ik dacht bij mezelf dat ik niet zo veel nodig heb wat tegenwoordig niet standaard is: 1 graka, dus geen crossfire, heb een raidcontroller, dus geen sata etc.
Chef_v_leeuwen schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:29:
Hou er wel rekening mee dat de maximus en de P5E op dit moment geen support voor de Q9450 hebben, (zie CPU support list op asus)
Er zijn al verschillende QX9600 op deze borden gezet, dus hoe kom je daar aan? en welke borden zouden dit wel supporten EN een goede overclock neer kunnen zetten?
-edit: volgens Anandtech wordt 45nm wel gesupport
private-karel schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:49:
Er zijn ook X38 moederborden die goedkoper zijn (en praktisch hetzelfde presteren als hun duurdere broers), ik noem uit mijn hoofd bijvoorbeeld de Gigabyte X38-DS5 (eventueel zelf de X38-DS4) of de MSI X38 Platinum...

Alternatieven voor de dure varianten zijn er bijna altijd !
Probleem is dan dat je niet alleen inlevert aan features, maar ook aan overclockability, 4 ipv 8phase PWM, mindere kwaliteit capacitors, dat soort dingen... toch?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:21

Dark

who tweaked the light?

Verschillen met de P35-UT/P35-DK:
- geen firewire
- 6x sata in plaats van 8x
- 4p analoge pwm / 6p digitale
- maar 1 controllable fan header
- geen heatpipe chipset/mosfet koelers, gewoon passieve blokjes
- slechts een pcie 16x
- vast op het bord gesoldeerde bios

kleine verschillen in de bios:
- geen manuele GTL tweaking, enkel presets .67, .63 enz.
- geen vdroop damper, maar dat is logisch op een analoge pwm. die van mij droopt ongeveer 0,02v dus erg weinig.

minder klokken, tja dat durf ik niet te zeggen, 525fsb doet ie hier wel met een e8400 en pc6400 promos chippies :| , en ik denk eerlijk gezegd niet dat dat al het limiet van het bord is, maar eerder van mijn crappy mem ;)

Paar weken in huis nu en zeer tevreden mee, niet te overdadig kwa fratsen, en toch erg lekker tweakbaar bordje, en niet te duur...

draadje op xtreme: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=168235

edit: de 4phase analoge pwm is overigens wel uitgerust met 4 gekoelde mosfets per phase... dus wel erg degelijk uitgevoerd, ach bij dfi weten ze denk ik wel wat ze doen...

[ Voor 8% gewijzigd door Dark op 14-02-2008 16:55 ]

• Mr Alfabet
Dark schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:38:
Verschillen met de P35-UT/P35-DK:
- geen firewire
- 6x sata in plaats van 8x
- 4p analoge pwm / 6p digitale
- maar 1 controllable fan header
- geen heatpipe chipset/mosfet koelers, gewoon passieve blokjes
- slechts een pcie 16x
- vast op het bord gesoldeerde bios
is voor mij niet genoeg... heb een areca, en heb dus minimaal 2x PCIe nodig. Hoeveel/waar kost de UT versie?
Pagina: 1