8800 Gts (g92) Asus Fan probleem

Pagina: 1
Acties:

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 12:54
Toen ik deze kaart kocht en hem installeerde met de drivers uit december van nvidia ging mijn fan harder draaien als het nodig was. Maar als ik nu ga gamen blijft hij zacht( 1 snelheid) draaien en word de kaart te warm. Hij reageert niet meer ! Ik heb paar dingen verandert. ik heb zitte klooien met rivatuner enne ntune. maja ik heb in deze programma's alles weer naar default terug gezet.
Mijn systeem is:

Asus p5k-Se
4gb Kinston pc6400
Asus 8800 gts 512 mb
Be Quiet 450 watt
E6750 3.5 ghz + Bleu Orb Cooler
veel led's in me kast.

Wat heb ik geprobeerd om het probleem op te lossen:
- Forums gekeken
- Drivers opnieuw geinstalleerd ( inclusief de nieuwe beta drivers die net uit zijn)
- Alles oc progs terug gezet op default.
- Fan control op auto gezet
- hem op 50% te zette maja ik wil dat hij het automatisch doet want ik heb hem voor game. En 100% is niet om aan te horen. Dan ga ik wel langs de snelweg zitte

Ik h00r het wel van jullie :)

Gr,
Guido

• StormRider
ik heb geprobeerd een Fan Profile te maken in rivatuner maar nog steeds reageert hij niet :S. handmaitg kan ik hem wel hoger zette maja dat werkt niet :S
kan iemand me helpen?

Gr,

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05-2025
En voordien werkte het wel normaal (dus voordat je met de tools begon te experimenteren)?
Ik zou zeggen, als je echt zeker wil zijn dat het niet aan je instellingen van de programma's ligt, formatteer je pc en zet daarna de exacte drivers terug (die uit December)...

Ikzelf heb ook (sinds 2 weken) een Asus 8800GTS G92 in combinatie met de ForceWare 169.21 drivers, ik zal eens kijken of mijn kaart de fansnelheid 'naar behoren' regelt.

EDIT: Wat bedoel je met "hij wordt te warm" ?
Warm in de zin van zodanig warm dat de throttling wordt geactiveerd, of gewoon te warm naar jouw wensen? Deze kaarten kunnen op hun kousevoeten 90° worden hoor...

[ Voor 19% gewijzigd door private-karel op 14-02-2008 13:34 ]

Verwijderd

StormRider schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:15:
ik heb geprobeerd een Fan Profile te maken in rivatuner maar nog steeds reageert hij niet :S. handmaitg kan ik hem wel hoger zette maja dat werkt niet :S
kan iemand me helpen?

Gr,
Je moet niet alleen een fan profile aanmaken in Rivatuner, je moet de verschillende onderdelen uit dat profile ook launchen met de ingebouwde launcher van Rivatuner. Heb je via de op google overal te vinden handleidingen al de verschillende fansnelheids-profielen gekoppeld aan verschillende temperaturen?

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05-2025
Ja inderdaad, zoals 'nare man' zegt, je moet de aangemaakte profielen ook met een Launcher item activeren...

Alles staat mooi uitgelegd in deze guide:

http://www.guru3d.com/article/article/449/

heb hem zelf ook even uitgevoerd (maar dan met andere fanspeeds 8) )

Mijn 8800GTS G92 is nu idle 40°C en stressed 60°C !!!

Verwijderd

Klopt, je kunt het zo instellen als je zelf wilt. Bijvoorbeeld aan de hand van temperatuur, maar ook (tenminste bij ATi) aan de hand van de kloksnelheid van de core. Voordeel van kloksnelheid boven temperatuur is dat als je de snelheid hoger laat worden als de core temperatuur stijgt, er op een gegeven moment een evenwichtssituatie komt, waarbij de temperatuur steeds om een bepaald punt schommelt en de fan steeds op- en weer downspint. Dat klinkt nogal irritant. Bij core speed heb je tenminste een continu snelheid.

• StormRider
ja heb ik ook gedaan :) Ik heb met rivatuner de launcher ingesteld en nu lopen de fans wel op verschillende standen maar als ik rivatuner uit zet doet hij helemaal niks en loopt onder het game de temperatuur op tot 100 graden. Dat bedoel ik met te warm :)
is dat bij jou ook met je 8800 gts ? private-karel ?

• StormRider
Klopt ja. Had ik ook bij me oude kaart. Maar dat was een ati kaart en heb toen alle steps verandert en hij liep toen wel goed.
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:47:
Klopt, je kunt het zo instellen als je zelf wilt. Bijvoorbeeld aan de hand van temperatuur, maar ook (tenminste bij ATi) aan de hand van de kloksnelheid van de core. Voordeel van kloksnelheid boven temperatuur is dat als je de snelheid hoger laat worden als de core temperatuur stijgt, er op een gegeven moment een evenwichtssituatie komt, waarbij de temperatuur steeds om een bepaald punt schommelt en de fan steeds op- en weer downspint. Dat klinkt nogal irritant. Bij core speed heb je tenminste een continu snelheid.

Verwijderd

StormRider schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:37:
ja heb ik ook gedaan :) Ik heb met rivatuner de launcher ingesteld en nu lopen de fans wel op verschillende standen maar als ik rivatuner uit zet doet hij helemaal niks en loopt onder het game de temperatuur op tot 100 graden. Dat bedoel ik met te warm :)
is dat bij jou ook met je 8800 gts ? private-karel ?
Dat schijnt normaal te zijn. Het is ook enigszins misleidend dat Rivatuner de mogelijkheid geeft om de fanspeed op 'auto' te zetten. De waardes die daar vermeld staan worden kennelijk wel uitgelezen uit de VGA bios, maar worden niet automatisch (d.w.z. als je Rivatuner niet resident hebt) door de VGA bios toegepast. Daarvoor moet je inderdaad de launcher instellen. Op zich geen enkel probleem (zo heb je wel veel vrijheid), maar het is wel misleidend.

Overigens is er inderdaad geen enkel bezwaar tegen het op de laagste snelheid laten lopen van je kaart. Uit testen met de Sparkle cool-pipe 3 8800GT blijkt dat dat ding makkelijk 105 graden continu aankan zonder een spoortje instabiliteit te vertonen. Mijn 3850 werd zonder Rivatuner ingesteld te hebben ook makkelijk 90 graden onder load, nu met de fan tijdens full 3D load op 50% een stuk koeler. Stilte > warmte :P
Pagina: 1