PC gamen maak je zo duur als je zelf wil. Natuurlijk, als je bij elke nieuwe fart van elk bedrijf er meteen bovenop wil zitten, met nieuwe videokaart, game en alles erop en eraan, dan gaat het je geld kosten natuurlijk.
Vaak om dan een paar uurtjes te spelen en daarna het spel niet meer aan te raken.
Twee opties:
• Aanvaarden dat je niet overal als de kippen kan bijzijn (en dat je maatjes af en toe wel eens iets eerder zullen hebben). Sowieso is het aandeel van mensen met elke zes maand de laatste videokaart een minderheid. De meerderheid moet het doen met de huislaptop of budgetcomputer van de MM.
Als je een verschuiving van zelfs nog maar zes maand inbouwt tussen de release van de industrie en het moment waarop jij het oppikt, gaat je dat al heel wat centen besparen.
Goedkopere 'budget' games en mid-end grafische kaarten, tel uit je winst. Ik heb nooit een game gekocht boven de 20 euro, en toch staan er heel wat goede titels in m'n kast.
Als voorbeeld nu haal ik ETQW en CoD4 aan, voor deze zal ik binnenkort wat budget vrijmaken.
Je maakt het dus zo duur als je zelf wil. En pc games droppen tegenwoordig schrikbarend veel in prijs na zelfs maar een paar maand. Waarschijnlijk omdat de schrik er goed inzit bij de devs wat betreft het pc platform. Is het marketing, verplichte volumes verzetten, of wat dan ook... Who knows
• Selectief zijn!! Je hoeft niet alles te spelen! Veel impulsaankopen zijn achteraf gezien niets waard, of speel je nauwelijks. Koop een game waarvan je weet dat hij je aanspreekt en dat je er veel tijd in zal steken.
En als laatste opmerking, wat IEDEREEN hier schijnt te vergeten:
Gamen is GEEN SOCIAAL RECHT. Het is een kapitalistisch bedrijfsmodel zoals elk ander. Als ze menen zo hun omzet te kunnen halen, dan is dat jammer voor jou, maar dan heb je maar geen games meer te kopen of moet je maar harder sparen.
Gamen is een luxebezigheid en consoles zijn luxeproducten. Computers die boven de standaard budgetcomputer staan (die bij een gewoon gezin een cyclus van 5-6 jaar hebben) zijn dat ook. Het is niet het doel van de industrie om iedereen zo goedkoop mogelijk te laten gamen. Daarom vind ik het huidige maatschappelijke model totaal doorgeslagen. Iedereen zou moeten kunnen gamen, dure gsm's kopen, enz enz... Zo werkt het niet.
Dat dit indruist tegen de mentaliteit van de immer gierige hollander die altijd zoveel mogelijk voor helemaal niets wil hebben en te pas en te onpas schreeuwt over onrecht, jammer dan...
Ik heb er geen probleem mee, koop alleen wat ik echt wil spelen, en matig m'n gamebehoeften. (en met m'n 7600GT draai ik nog prima mee. CoD4 draait er erg goed op)
Voor grafische kaarten houd ik als richtlijn aan: <150 euro, werkt prima zo.