Gezocht: een SFTP backup programma

Pagina: 1
Acties:
  • 1.302 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:15

Priet

To boldly do what no one has..

Topicstarter
Ik ben al een tijd op zoek naar een fatsoenlijk backup programma voor Windows dat de gemaakte backups naast lokaal opslaan ook via SFTP naar een externe lokatie (Linux server) kan versturen.

Het hoeft geen gratis programma te zijn, er mag best voor worden betaald :)

Een aantal minimale eisen:
  • Archief van eerder gemaakte backups zodat oude bestanden makkelijk zijn terug te halen
  • Meerdere jobs
  • Planning (scheduling) van jobs
  • SFTP ondersteuning (inloggen dmv een certificaat zou een voordeel zijn)
  • Moet als service op de achtergrond draaien
  • Extra taken voor en na de backup moeten zijn op te geven
  • Ondersteuning voor Full en Incremental backups
  • Encryptie van data
  • Compressie van data
  • Notificatie via e-mail van mislukte of geslaagde backup
  • Lokale MySQL server backuppen is een voordeel maar niet noodzakelijk
  • Backup van MS Outlook is ook een voordeel maar niet noodzakelijk
Ik heb er een aantal gevonden en geprobeerd. Helaas ontbreekt er overal wel wat :(

Backup Premium
URL: http://www.backup-premium.com/
Prijs: $ 39,- voor 1 tot 9 licenties
Voordelen:
  • Makkelijk en gebruiksvriendelijk
  • Vriendelijke prijs
  • Biedt de gewenste instellingen voor SFTP, scheduling, taken voor en na backup
Nadelen:
  • Een incremental backup is alleen mogelijk als de naam van de backupmap hetzelfde blijft. Een archief is hierdoor icm incremental backup onmogelijk geworden.
  • Het is niet mogelijk een enkel bestand uit een eerdere backup terug te zetten
  • Geen ondersteuning voor meerdere jobs
Handy Backup Professional
URL: http://www.handybackup.net/
Prijs: $ 99,-
Voordelen:
  • Uitbreidbaar dmv upgrades en plugins
  • Biedt de gewenste instellingen voor SFTP, scheduling, taken voor en na backup
Nadelen:
  • Het is niet mogelijk een enkel bestand uit een eerdere backup terug te zetten
  • Inloggen met een certificaat is niet mogelijk
En dan nog een hele serie backupprogramma's die bij voorbaat al afvallen vanwege het niet ondersteunen van SFTP. In veel gevallen wordt alleen FTP ondersteund :(

Handy Backup zit een stuk ingewikkelder in elkaar dan Backup Premium. Maar bij allebei ervaar ik het terugzoeken en -zetten van een bepaald bestand als een groot struikelblok. Hoeveel moeite moet je wel niet doen om een per ongeluk verwijderd bestand terug te halen? Bij KPN Backup of Windows Backup (ntbackup) is dit veel handiger gedaan: daar selecteer je een datum waarop een backup is gemaakt en vervolgens blader je die archiefmap door en klik je het gewenste bestand aan om terug te zetten (of in te kijken). Zoiets wil ik ook! :P

Zijn er meer mensen die ooit met dezelfde zoektocht bezig zijn geweest? Wie weet een backup programma dat wel aan de eisen voldoet?

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freezer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-10 11:01

freezer

er komt geen end 'an

Peersync.

http://www.peersoftware.com/

Niet goedkoop maar wel veel mogelijkheden.

• Priet

Priet

Topicstarter
PeerSync is eigenlijk bedoeld om twee locaties te synchroniseren, het is niet bedoeld als echt backup-programma. Helaas.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Goed uitgebreide openingspost!
Priet schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 22:33:
[...]

En dan nog een hele serie backupprogramma's die bij voorbaat al afvallen vanwege het niet ondersteunen van SFTP. In veel gevallen wordt alleen FTP ondersteund :(

[...]
Gezien het feit dat SFTP slechts FTP door een SSH tunnel is, kun je natuurlijk ieder willekeurig FTP-ondersteunend programma gebruiken door hiervoor bijvoorbeeld PuTTY op te starten; en dan de lokale tunnelpoort op te geven ipv de remote FTP poort [gok ik]. Misschien is dat een oplossing waardoor er wat meer interessante backup-applicaties bruikbaar worden? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
sftp is wel wat anders dan ftp over een ssh tunnel hoor :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik zie inderdaad dat ik in een 'Common Misconception' ben getrapt:
A common misconception is that SFTP is simply FTP run over SSH; in fact it is a new protocol designed from the ground up by the IETF SECSH working group. It is sometimes confused with Simple File Transfer Protocol.
Evenwel is nog steeds dezelfde oplossing mogelijk via bijvoorbeeld FTP to SFTP Bridge

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Je zou rsync met cygwin op de windows machine kunnen installeren.

Voordeel:

Prijs (0€)
Mogelijkheden

Nadeel:

je moet alles zelf doen

http://optics.ph.unimelb.edu.au/help/rsync/rsync_pc1.html

Je zou ook kunnen kijken of JaSFTP iets voor je is. Het is een tamelijk uitgebreid sftp client met de mogelijkheid om heel veel te automatiseren. Ik weet alleen niet of er een optie is voor een incrementele backup. Het programma heeft een 30dagen trial versie.

http://www.hiteksoftware.com/jasf/index.htm

[ Voor 43% gewijzigd door Twisted op 14-02-2008 15:17 ]

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Priet

Priet

Topicstarter
Hmmm eigenlijk wil ik zo min mogelijk doen met scripts en dingen als cygwin. Ik wil het op diverse PC's makkelijk kunnen installeren en updaten. Voor mijn prive situatie zou het misschien afdoende zijn, een beetje aanklooien en een paar mislukte backups kan ik mijzelf nog veroorloven, maar niet als ik het bij iemand anders regel :)

JaSFTP valt in principe af: het mooiste is namelijk één geïntegreerde oplossing omdat je op die manier ook makkelijk door oude backups kunt bladeren en een oude versie (van een bestand) terug kunt zetten. Het maakt het weer (nodeloos?) complex als je zelf door de archieven moet bladeren, zeker als dat incrementals zijn.

De FTP naar SFTP truc ga ik eens onderzoeken. Misschien is dat maar de beste weg om te gaan als blijkt dat er geen backup programma's zijn met SFTP ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:19
@Priet
Hallo,

Een heel oud topic, maar over een onderwerp waar ik naar zoek.
Ik maak nu backups met Personal Backup naar Strato HiDrive. Daar stopt Starto echter binnenkort mee. Personal Backup kan werken met FTPS en dat gaat goed.
Ik moet nu echter uitkijken naar een andere opslag locatie. In heb een domein bij One.com Daar heb ik ook een stukje opslagruimte PRIVATE. Dat is echter alleen te gebruiken voor opslag met SFTP.
...en dat ondersteund Personal Backup niet...
Er zijn nu denk ik 2 opties: Of ik zoek andere Backup Software die wel SFTP ondersteund en dan het liefst gratis..., of ik moet opzoek naar andere opslagruimte voor mijn backups die met FTPS te benaderen zijn.

Mijn vraag aan Priet is hoe doe jij dat nu? Iemand nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet

Priet

Topicstarter
Ik gebruik Veeam Agent for Windows (https://www.veeam.com/windows-cloud-server-backup-agent.html) voor het maken van backups van pc's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:18

g0tanks

Moderator CSA
Hendrik55 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:54:
@Priet
Hallo,

Een heel oud topic, maar over een onderwerp waar ik naar zoek.
Ik maak nu backups met Personal Backup naar Strato HiDrive. Daar stopt Starto echter binnenkort mee. Personal Backup kan werken met FTPS en dat gaat goed.
Ik moet nu echter uitkijken naar een andere opslag locatie. In heb een domein bij One.com Daar heb ik ook een stukje opslagruimte PRIVATE. Dat is echter alleen te gebruiken voor opslag met SFTP.
...en dat ondersteund Personal Backup niet...
Er zijn nu denk ik 2 opties: Of ik zoek andere Backup Software die wel SFTP ondersteund en dan het liefst gratis..., of ik moet opzoek naar andere opslagruimte voor mijn backups die met FTPS te benaderen zijn.

Mijn vraag aan Priet is hoe doe jij dat nu? Iemand nog andere suggesties?
Het is beter om een nieuw topic te openen in plaats van een 12 jaar oud topic om hoog te halen. Voel je vrij om dat alsnog te doen als je vragen hebt, maar dit topic gaat op slot. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.