[HDD] Nieuwe Seagate Barracuda's geven foute data terug

Pagina: 1
Acties:

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik heb onlangs een nieuwe PC bij elkaar gesprokkeld, een Intel Core 2 Duo E6750 (2.66 GHz), een Asus P5K Pro (met Intel ICH9R RAID controller), 2x 1GB GEIL 800MHz 4-4-4-12 mem en een GF 8800GT. Wegens de aanwezige RAID controller (wat de reden was dat ik voor de P5K Pro ben gegaan ipv de gewone P5K) heb ik ook twee 250GB Seagate Barracuda 7200.10 (ST3250410AS, SATA2) harddisks gekocht om ze in RAID 0 opstelling te draaien.

Na een aantal keren Windows XP 64 te hebben geinstalleerd op het RAID volume bleef ik toch steeds problemen houden. Elke keer als ik Windows opstarte was er wel iets anders dat niet goed ging. Na het installeren van Supreme Commander (die ik nu eindelijk fatsoenlijk kan draaien :P) wilde deze vervolgens niet patchen naar de laatste versie omdat de files blijkbaar anders zijn dan verwacht.

Nou heb ik ook nog een andere Windows XP 32 installatie op een oude disk die wel fatsoenlijk werkt, en hierin ontdekte ik ook dat alle fouten aan de drives lagen. Als ik een grote file ging kopieren naar het RAID volume en deze dan vervolgens ging vergelijken met het origineel was deze anders. Het frappante is dat zelfs twee vergelijkingen direct achter elkaar ook andere verschillen opleverden. De verschillen zijn in de orde van grootte van een tiental bits in een 6 GB file, toevalligerwijs steeds in bytes die eindigen op een hexadecimale offset van 7.

Dit kan natuurlijk van alles betekenen, dus ik heb mijn PC een aantal grondige tests laten doorlopen. Memtest en cputest waren prima, SeaTools vond enkele bad sectors op een van de schijven (die bovendien erg warm wordt, hij heeft momenteel een piekwaarde van maarliefst 66 graden, en dit terwijl mijn kast continu open heeft gestaan en de overige disks tussen de 40 en de 50 graden worden), maar verder gaf deze ook een pass.

Ik heb mijn RAID volume ontbonden en de harde schijven apart geformatteerd, maar ze behielden hetzelfde probleem. Aanvankelijk dacht ik dat de problemen zich limiteerden tot een van de schijven (diegene die warm wordt en bad sectors had), maar uiteindelijk ontdekte ik dat ook de andere schijf dezelfde kuren vertoont. En daar wringt 'm ook meteen de schoen. Dat er een schijf stuk is, goed, dat kan gebeuren. Maar allebei vind ik wel heel erg toevallig.

Ik heb natuurlijk andere kabeltjes en poorten geprobeerd, maar dat mocht allemaal niet baten. Ik ga beide schijven morgen nog even op mijn werk PC proberen (op een Asus P5K), maar zijn er nog andere dingen die ik kan nagaan of tests die ik kan draaien, of weet iemand informatie dat van belang kan zijn?

Ik heb ze overigens gekocht bij www.computerwebstore.nl. Verder geen slecht woord over de shop hoor, maar ze staan dus inmiddels niet meer op de website. Ze waren ook vrij goedkoop (47 euro, de goedkoopste in de pricewatch is momenteel 55 euro). Nou is het naar eigen zeggen een outlet, dus ze komen waarschijnlijk uit een een of andere batch die ze ergens vandaan hebben (wat waarschijnlijk ook betekent dat zij me niet van nieuwe kunnen voorzien, maar dat terzijde). Wellicht is die hele batch gewoon kut.

Hier trouwens een voorbeeld van twee filecompares direct achter elkaar. X: is een van de Seagate Barracuda's in kwestie, W: is een Maxtor die ik al had (en op dezelfde controller zit aangesloten).

X:\>comp testfile.bin w:testfile.bin
Comparing testfile.bin and W:testfile.bin...
Compare error at OFFSET 312FB87
file1 = 7A
file2 = 7B
Compare error at OFFSET 312FC27
file1 = 92
file2 = 93
Compare error at OFFSET 312FC87
file1 = 8A
file2 = 8B
Compare error at OFFSET 312FCA7
file1 = DC
file2 = DD
Compare error at OFFSET 6FEFFB87
file1 = DE
file2 = DF
Compare error at OFFSET 6FEFFC97
file1 = F7
file2 = F6
Compare error at OFFSET 6FEFFCB7
file1 = CF
file2 = CB
Compare error at OFFSET 6FEFFD07
file1 = 58
file2 = 5C
^C
X:\>comp testfile.bin w:testfile.bin
Comparing testfile.bin and W:testfile.bin...
Compare error at OFFSET 820EDE87
file1 = 1E
file2 = 1F
Compare error at OFFSET 820EDE97
file1 = A2
file2 = A3
Compare error at OFFSET 86FFBBB7
file1 = 78
file2 = 79
Compare error at OFFSET 86FFBC97
file1 = 29
file2 = 28
Compare error at OFFSET 86FFBCB7
file1 = 9C
file2 = 9D
Compare error at OFFSET 86FFBD87
file1 = F8
file2 = F9
Compare error at OFFSET 86FFBE37
file1 = A7
file2 = A6
Compare error at OFFSET 86FFBE87
file1 = 7
file2 = 26
Compare error at OFFSET 86FFBF07
file1 = A2
file2 = A3
Compare error at OFFSET 86FFBF17
file1 = 7C
file2 = 5C
10 mismatches - ending compare

Compare more files (Y/N) ? n

Tot slot nog even de melding dat HD Tach een gemiddelde sustained read van 129 MB/s op het RAID volume rapporteerde, met een burst van maarliefst 380 MB/s, waar ik toch wel tevreden mee was geweest als de daadwerkelijk gelezen data ook echt klopte ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Ik zou zeggen slecht geheugen, maar je hebt je RAM al getest zei je.

Maar als je zegt dat de schijf 66 graden heeft gehaald, dan is de cache chip nog veel warmer geworden. Dat kan er natuurlijk voor gezorgd hebben dat deze beschadigd is, of in die tijd verkeerde data heeft gestuurd en dus data heeft gecorrupteerd. Maargoed dat is maar een theorie.

De ultieme test zou zijn een RAID1 array maken van een totaal andere schijf en de schijf waarvan je vermoed dat deze tot corruptie leidt. Naar deze array ga je veel schrijven, maakt niet uit wat, maar gewoon helemaal vol. Daarna vergelijk je op byte-niveau de twee schijven in de mirror met elkaar, of je laat een rebuild uitvoeren en kijkt of er daadwerkelijk blocks zijn geupdate (en dus niet in sync met elkaar waren!) Als dat het geval is, ligt het aan één schijf. Als beide schijven corruptie vertonen, ligt het aan je host systeem (RAM/OS/virus/foute driver/whatever).

Ik raad je overigens sterk aan om je schijven actief te koelen, bij voorkeur met een 120mm intake fan.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat het aan mijn systeem ligt. Ik heb nog twee andere disks (een Maxtor en een WD) op dezelfde controller, en daar heb ik dus totaal geen problemen mee. Zoals gezegd heb ik ze ook geprobeerd aan te sluiten op andere SATA poorten in verschillende volgordes, en ook nog met andere kabeltjes. De temperatuur zou een probleem kunnen zijn, maar dat is maar bij een van de probleemgevallen - de andere Seagate die wel een fatsoenlijke temperatuur heeft (47 normaal, 52 piek - volgens de datasheet hebben ze een operating temperature tot 60 graden dus dat zou geen probleem moeten zijn) heeft dezelfde problemen.

En ik was idd van plan om fatsoenlijke koeling aan te brengen :). Maar nu jij het ook zegt zal ik ook direct maar een fan bestellen, want ik ken mezelf en dan ben ik lui en doe ik het uiteindelijk toch niet :P

Ik heb trouwens contact gehad met de shop en die zei dat ik in principe gewoon mijn geld terug kon krijgen aangezien hij ze niet meer leverde (kudo's!). Ik test de disks nog even op m'n werk, als ze hier nou dezelfde problemen vertonen dan stuur ik ze terug. Zo niet, ja dan kan het niet anders dan dat het aan m'n systeem ligt :/

[ Voor 91% gewijzigd door .oisyn op 14-02-2008 12:10 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Blijkt dat de disks op m'n werk wel fatsoenlijk werken 8)7

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:59
De resultaten van de filecompare die je uitvoert zijn wel vreemd, omdat ze constant op verschillende plekken optreden. Dit zet mij aan het denken of het wel aan de schijven alleen ligt. Net als Enlightenment is mijn eerste gedachte toch het RAM, maar aangezien de andere schijf het wel goed doet lijkt er toch iets anders aan de hand.

Kijk eens of je nieuwe drivers voor je chipset/SATA-controller kunt vinden, en eventueel ook nieuwe firmware voor je schijven. Ik vermoed dat het een compatibiliteitsprobleem is.

Heb je bij de Seagates trouwens de SATA150/300 jumper verwijderd? Niet dat het iets uit zou moeten maken, maar toch. Overigens is de 7200.10 serie niet bepaald zuinig, koel en stil. Integendeel zelfs. Actieve koeling is hier dus echt ten zeerste aan te raden, nog meer dan bij andere 7200 rpm schijven.

Mijn advies is eigenlijk om te kijken of je de schijven kunt retourneren, en er een setje andere schijven voor terug kunt krijgen.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ok, there has been a "development". Ik beweerde eerder dat mijn andere schijven het probleem niet hadden. Na nader onderzoek blijkt dit toch wel het geval te zijn. Ik zal nog eens proberen of het wat uitmaakt als ik mijn geheugen / cpu onderklok, maar anders kan het niet anders dan dat het gewoon aan het moederbord of specifiek aan de controller ligt. Mijn PATA schijf waar ik nog een windows XP install op heb staan en waar ik momenteel steeds mee boot vertoont iig als enige echt geen problemen.

De jumper heb ik eraf gehaald ja :). Geen last van lawaaiige drives overigens (ik vind ze een stuk stiller dan mijn maxtors en de WD, ik hoor ze zo goed als niet bij random access), zuinig kan ik niets over zeggen maar ze worden idd wel wat warm. Ik kon iig wel mijn geld terugkrijgen, ik overweeg nog of ik ze terugstuur. Even los van dit alles had eentje natuurlijk wel last van een paar bad sectors wat sowieso niet hoort, maar ik heb niet helemaal zin om dat proces te doorlopen (terugsturen en nieuwe bestellen kost ook weer zo'n 30 euro aan verzendkosten e.d.). Mijn moederbord moet iig sowieso terug. Maar stel ik vraag mijn geld terug, wat voor drives kun je dan aanraden?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
.oisyn schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 23:42:
Ik zal nog eens proberen of het wat uitmaakt als ik mijn geheugen / cpu onderklok
Zojuist gedaan. M'n FSB van 333 naar 266 MHz, de multiplyer van m'n Core 2 Duo van 8 naar 7 (dus effectief 2.66 GHz naar 1.83 GHz icm de FSB verandering), m'n geheugen van 800MHz 4-4-4-12 naar 667MHz 5-5-5-15. De problemen blijven. Ik ben er dus 99.99999% zeker van dat het niet aan mijn CPU of geheugen ligt. Dat zou ook wel raar zijn, ik heb al uren achter elkaar Supreme Commander zitten spelen op dit systeem, wat nogal CPU en memory heavy is. Ik zou dan op z'n minst glitches verwachten.

Pagina: 1