• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 18:51

xAn52

Whatever...

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een duidelijke verklaring wat nu het verschil is tussen een E53xx en een X53xx processor. Kan het bij Intel niet echt vinden. Ik lees dat de X 120W verbruikt en iets meer V over de core mag hebben, waar de E 80W verbruikt. Daarnaast zou de X Improved Performance bevatten.
Maai in sales land, maar daar heb ik verder niets aan.

Waarom zoek ik dit: 4 node ESX 3.5 HA cluster bestaande uit E53xx nodes. Aantal machines die we "over" hebben, hebben X53xx processoren.
Zoals ik het zie kunnen die prima samen, maar wat is nu het verschil?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik meende dat de E cpus gemaakt waren voor multiprocessing en de X cpus voor dualprocessing.

Echter, in de intel datasheets is dit niet terug te vinden, maar er staat idd nergens vermeld wat het wel zou moeten zijn.

[edit]
Ook in de manuals van de mobofabrikanten is het vrij moeilijk te vinden of er nu verschil is voor een single of dual xeon setup bijv.

[edit2]
Dus niet zo als ik de reply van thandor moet geloven :)

[ Voor 32% gewijzigd door TERW_DAN op 14-02-2008 10:08 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12

KneoK

Not in a million lightyears

Wauw, daar is weinig over te vinden zeg. Maar met wat volharding het volgende kunnen vinden in een datasheet PDF'je van Intel zelf:
Intel® Xeon® Processor X5300 Series offers higher clock frequencies than the
Quad-Core Intel® Xeon® Processor E5300 Series for platforms that are targeted for
the performance optimized segment. The Quad-Core Intel® Xeon® Processor L5300
Series is a lower voltage, lower power processor intended for ultra dense platforms.
Meer dan dit is er gewoon niet te vinden. PDF'je waar je meer vergelijkingsmateriaal in zal kunnen terugvinden (thermal profiles, verbruik, alles netjes schematisch weergegeven): http://download.intel.com/design/Xeon/datashts/31556903.pdf

Edit: nog een sheetje van DELL gevonden:
One way to maximize datacenter power efficiency is by using lower wattage
processors. Intel offers two different processors in the Xeon® 5300 family of
quad-core processors. The X5300 series runs at high frequency and draws 120
watts per socket. The E5300 series runs at a slightly lower frequency and draws
80 watts per socket. Customers focused on power issues would like to know
they are maximizing their performance while choosing the Intel processor that
best meets their datacenter’s power capacity.
http://www.dell.com/downl...xeon_power_comparison.pdf

[ Voor 31% gewijzigd door KneoK op 13-02-2008 22:54 ]

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 18:51

xAn52

Whatever...

Topicstarter
Zover was ik ook inmiddels. :) bedankt voor de moeite. Ik ga er voor het gemak maar van uit dat de .33 GHz + Wattage het enige verschil is/was. Inmiddels zijn de oude X'en door nieuwe E's ingehaald en is het allemaal niet zo spannend dus.

[ Voor 11% gewijzigd door xAn52 op 14-02-2008 08:26 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:15

Thandor

SilverStreak

In dit geval is het, hetzelfde als bij de desktop processoren. Een Core 2 Duo E#### is trager dan een Core 2 Duo X####. De X staat daar voor eXtreme, iets wat Intel bij de Xeon ook wil gebruiken dus.

Hier is een lijstje te vinden van de modellen met de specificaties. De X versies hebben de hoogste klokfrequenties voor zowel de CPU als de FSB. Uiteraard (en inderdaad) is het zo dat de oude X#### modellen voorbijgesneld worden door de nieuwere E#### modellen. De tabel laat overigens ook zien dat de processoren allemaal voor 'DP' ofwel dual-processor systemen zijn.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.