Toon posts:

Vpn verbinding werkt maar extern bureaublad niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem / vraag:

Op locatie staat een SBS 2003 server welke een vast publiek ip-adres heeft om hem van een externe locatie te benaderen.
Nu kan ik de pc's in het netwerk benaderen van buitenaf door publiekip\remote in te typen en vervolgens (via externe werkplekomgeving) de pc kiezen waarmee ik verbinding wil maken en vervolgens in te loggen.

Echter moet de pc op kantoor dan altijd aan blijven staan.
Ik kan als ik op een externe pc een vpn verbinding opzet aan de hand van het publieke ipadres een vpn verbinding opzetten (de desbtreffende gebruikers hebben rechten om remote in te loggen).
Maar als ik dan via extern bureaublad wil inloggen gaat het mis.

Nu is mijn vraag welke handelingen ik moet verrichten om via die vpn verbinding en externburaublad in te loggen op de accounts zonder dat ik de pc's aan moet laten staan.

Hopelijk kan iemand me vertellen hoe dit in te stellen.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:48
Euuh, dat kan gewoon niet wat je wilt. Hoe kun je nou inloggen op een PC die niet aan staat :+

Bedoel je toevallig niet dat je een Terminal Server wilt opzetten? Dan moet je de gebruikers op de SBS een Terminal Server profiel toewijzen in Active Directory gebruikers & computers.

Daarna kunnen gebruikers dan werken op de Windows Server. Maar echt veilig is dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
Maar je kunt toch een reeks van ipadressen opgeven welke je kunt gebruiken om een vpn verbinding op te zetten en zo in te kunnen loggen op je netwerk? Zonder dat er een pc aan staat

Verwijderd

Dan moet je met Wake On Wan gaan werken.
Het schijnt mogelijk te zijn door pc's die Wake On Lan ondersteunen zo in te stellen i.c.m. je Firewall en NAT dat je vanaf internet je pc kan aanzetten.

Maak een script of leg een gebruiker hoe hij dit moet doen en attendeer ze erop als ze klaar zijn dat ze de pc afsluiten voordat ze extern bureaublad verbinding verbreken.

Maak je echter een VPN aan naar een server of router dan wordt het alleen maar makkerlijker en is dus de oplossing die je zoekt WOL (Wake On Lan).

Verwijderd

Je maakt een VPN verbinding naar je externe ip adres, in jouw geval dus de SBS server.
Wat je dan kan doen is een remote desktop sessie starten naar je SBS server en dan vanuit die sessie een nieuwe remote desktop sessie starten naar een pc op je netwerk 8)

Verwijderd

Topicstarter
Maar het moet voor de gebruikers wel enigzins simpel gehouden worden dus bijvoorbeeld een vpn verbinding aanklikken en vervolgens via externbureaublad in te kunnen loggen o.i.d.

Ik begrijp dat zoiets dus alleen via Terminal services kan gaan of via WOL??

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 20:41:
Maar het moet voor de gebruikers wel enigzins simpel gehouden worden dus bijvoorbeeld een vpn verbinding aanklikken en vervolgens via externbureaublad in te kunnen loggen o.i.d.

Ik begrijp dat zoiets dus alleen via Terminal services kan gaan of via WOL??
Terminal Server is gemaakt voor het idee om met meerdere gebruikers op 1 of meerdere servers te werken. (Kort door de bocht)
Met WOL kun je de pc's die uit staan een schop geven dat ze opstarten en als ze opgestart zijn afhankelijk van de pc qua tijd kan de gebruiker een Extern bureaublad naar zijn pc maken.

SBS 2003 kan geen Terminal Server worden wegen de beperkingen van SBS.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2008 20:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ok ik begrijp dus dat WOL noodzakelijk is in deze situatie.
Hoe zou ik dit verder moeten configureren dan, ben namelijk met WOL niet bekend.

neem aan dat de desbetreffende pc's WOl moeten ondersteunen, maar betekend dit dan zodra ik dit aanzet dat de pc dan gelijk aangaat bij het verbinding maken met die pc?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 20:59:
Hmm ok ik begrijp dus dat WOL noodzakelijk is in deze situatie.
Hoe zou ik dit verder moeten configureren dan, ben namelijk met WOL niet bekend.

neem aan dat de desbetreffende pc's WOl moeten ondersteunen, maar betekend dit dan zodra ik dit aanzet dat de pc dan gelijk aangaat bij het verbinding maken met die pc?
WOL is een feature wat je netwerkkaart en je mobo moeten ondersteunen, maar dit staat uitgebreid op internet uitgelegt en kun je prima zelf uitzoeken.

Als je WOL ingesteld staat dan kun je een soort gelijk iets als een ping uitvoeren naar een pc en dan schopt je netwerkkaart de pc aan. Er zijn speciale tools die een WOL pakketje kunnen versturen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar wat ik niet begrijp is dat je dus met een SBS 2003 server geen toegang tot je account kunt krijgen tenzij je iets met WOl doet?

Het lijkt me toch mogelijk moeten zijn om extern gewoon op je account in te kunnen loggen d.m.v. bijvoorbeeld een vpn verbinding??

• vakantieman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 22:49:
Ok, maar wat ik niet begrijp is dat je dus met een SBS 2003 server geen toegang tot je account kunt krijgen tenzij je iets met WOl doet?

Het lijkt me toch mogelijk moeten zijn om extern gewoon op je account in te kunnen loggen d.m.v. bijvoorbeeld een vpn verbinding??
Dat kan wel, maar dan bedoel je volgens mij Terminal Service. Als je dit aanzet kunnen gebruikers inloggen op je server met hun eigen accounts. Of dit wenselijk is moet je zelf bepalen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 22:49:

Dat kan, je maakt een VPN verbinding met je SBS en vervolgens meld je je aan op een PC.
Met een account aanmelden op een SBS kan niet tenzij je een administrator bent of een gebruiker met de juiste rechten. Maar dan zit je gebonden aan maximaal 2 gebruikers. Één met console en één zonder.

Wil je dit anders dan heb je een Terminal Server nodig en daar heb je minimaal een Windows 2003 Standaard voor nodig. SBS ondersteund simpelweg GEEN terminalserver rol.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dus als ik het goed begrijp, krijg je de foutmelding dat je niet lokaal aan amg melden wanneer je via een VPN een Terminal Server sessie opstart op je Server

Hint: Zoek in secedit.msc eens naar het recht om lokaal aan te melden. Wie mogen dat?

Verwijderd

Equator schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 20:38:
Dus als ik het goed begrijp, krijg je de foutmelding dat je niet lokaal aan amg melden wanneer je via een VPN een Terminal Server sessie opstart op je Server

Hint: Zoek in secedit.msc eens naar het recht om lokaal aan te melden. Wie mogen dat?
Leuk, lief en aardig, maar volgens mij weet hij het zelf ook niet meer.
Pagina: 1