Aansluiten switch op linksys router en fritzbox

Pagina: 1
Acties:

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik heb een fritzbox met adsl modem. Hierop heb ik een linksys wrt54gl aangesloten. Op de router zit een dreambox en mijn pc. Nu wil ik met een sitecom switch mijn pc en mijn andere dreambox aansluiten. Ik als ik deze echter aansluit dan krijg ik geen verbinding. Hoe moet ik de instellingen zetten zodat ik wel verbinding krijg?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

• papmetklonten
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-03 17:37
Welke netwerk kabel heb je waar ingestoken?

Krijg je wel een ip adres?

Wat heb je zelf al gedaan om het voor elkaar te krijgen?

• drernie
Ik heb gezocht op internet naar de combinatie fritzbox, linksys wrt54gl router en de sitecom switch maar daar kwam ik niet zo ver mee. Ik heb niets veranderd aan de instellingen van de router omdat ik blij ben dat mijn internet redelijk functioneert, afgezien van de frequente disconnects.

Mijn router staat momenteel ingesteld op dhcp, maar ik kom op internet ook tegen dat je hem als ppoa in kan stellen. Ik heb overigens dommel als provider. Ik weet eigenlijk niet zo heel veel van netwerken. Als ik de dreambox aansluit dan brand er één groen lampje continue in de dreambox en op de switch en ééntje knippert.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Het hele verhaal is een beetje wazig.
Sluit hem anders aan in een aantal stappen.

Fritzbox --> wrt54gl
Zorg dat de Fritzbox verbinding heeft.
Stel DHCP in op wrt54gl en zorg dat deze ook verbinding heeft. Sluit dan je pc aan op de WRT54GL. Als je hier op dit moment geen verbinding hebt, heeft het geen zin om de rest van de apparatuur erop aan te sluiten dus eert dit in orde maken. En dan kan je je switch hier op aansluiten.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• drernie
Als ik de router op de fritzbox aansluit en de pc op de router heb ik verbinding. Als ik vervolgens de switch aan de router hang, dan gebeurt er niets. Er knipperen wel een hoop lampjes.

Ik hoef de router niet als bridge of zo in te stellen of andere instellingen te wijzigen?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
In principe zou het zonder probleem moeten werken, want eigenlijk is een switch maar een "dom ding" dat alleen maar een poortuitbreiding is van een router.
Wat je dan nog tegen kan zitten is de verbinding tussen switch en router.

Misschien is wat ik aanroer al lang bekende kost, misschien toch nuttig om even in herinnering te brengen. Bij de wat oudere typen had men twee verschillende poorten (ben de juiste namen even kwijt), maar het komt er op neer dat je tussen router en switch een gekruiste verbinding nodig hebt, R(eceive) van de een naar T(transmit) van de ander en omgekeerd. Sommige typen hub of switch hadden daarvoor één poort die daarin voorzag, of alle poorten waren eender, zodat je tussen router en switch een crosslinkkabel nodig hebt.
Switches van de laatste jaren zijn echter autodetect, d.w.z. dat ze die omkering indien nodig zelf softwarematig verzorgen.
Kortom, is die switch misschien van een wat oudere generatie, zodat je probleem simpel met een crosslinkkabel opgelost kan worden?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-03 19:51
je moet je linksys aansluiten via 1 van de switch poorten op zowel de linksys als de fritzbox, dan je sitecom switch op een andere uitgang van dezelfde switch als waar jij de linksys ook op aangesloten hebt.

Ik hoop dat je hier wat van snapt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• drernie
Wat mij opvalt is het volgende: als ik de kabel die van de router komt aansluit dan knippert het activity lampje voortdurend. Als ik de switch met een 'kant en klaar' kabeltje aansluit op mijn dreambox of pc dan brand het activity lampje continu. De stekker van de kabel die van de router komt is met een krimptang zelf gemaakt en deze maakt alleen onder een bepaalde hoek goed contact.

De switch is een sitecom ln-113 die nog steeds verkocht wordt. Dus ik kan mij niet voorstellen dat het verhaal van een wel of niet crossed cable van toepassing is op deze switch.

Ik heb nu het volgende gedaan: ik heb de switch naast de router staan, deze verbonden met de geprefabriceerde kabel en de pc met het andere uiteinde van het snoer aangesloten en nu heb ik dus wel contact. Ik er dan toch iets mis met het stekkertje?

[ Voor 18% gewijzigd door drernie op 16-02-2008 14:44 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik gok dat je een cross cable nodig hebt om de switch aan de Linksys te hangen :)

Ow, een edit. Werkt het nu zonder crosscable? Ik vind je uileg allemaal maar een beetje warrig eigenlijk...

Edit: Nog eens goed gelezen, maar ik gok dat die zelfgeknepen stekker dan niet helemaal jofel meer is inderdaad. Even opnieuw doen, of een andere kabel gebruiken.

[ Voor 70% gewijzigd door Orion84 op 16-02-2008 14:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• drernie
Het is ook ingewikkelde materie ;)

Als de switch nu wel werkt aan de andere kant van de kabel, dan moet deze kabel toch geschikt zijn?

• Techneut
  • Niet online
drernie schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 14:40:
......De stekker van de kabel die van de router komt is met een krimptang zelf gemaakt en deze maakt alleen onder een bepaalde hoek goed contact......
Dan is dit dus een bar slechte verbinding, dat is overduidelijk. Even opnieuw (en een beetje zorgvuldiger ;) ) aanknijpen. Die crosslinkkabel kun je dus vergeten, de switch is blijkbaar autodetect.

• drernie
Ik heb een goede tang gekocht en connectors. Nu werkt dus de switch met mijn computer. Alleen de dreambox geeft aan dat die geen verbinding heeft.
Op de switch branden de beide lampjes continu van de poort waarop de dreambox zit. Als ik tussen de ventilatie gaten op de printplaat kijk van de dreambox dan knippert er één lampje van de twee. Ik heb ook de twee connectoren vervangen deze kabel, maar dat heeft nog niet veel geholpen.
Op de DHCP clients tabel mis ik ook de dreambox.

Ik moet overigens bekennen dat er één draadje verwisseld was, bruin wit en bruin. Kennelijk heb ik hierdoor wel kunnen internetten. Misschien dat de disonnects nu ook tot het verleden behoren.

[ Voor 21% gewijzigd door drernie op 16-02-2008 17:44 ]

• Techneut
  • Niet online
De UTP-kabel is 8-aderig, maar er worden maar 4 daadwerkelijk gebruikt, Transmit en Receive. Toevallig is het bruine aderpaar zo'n niet gebruikt stel. Daardoor maakte het niets uit.

• drernie
Blijft nu nog het probleem van het niet functioneren van de dreambox. Ik heb inmiddels aan beide kanten van de kabel de connectoren vervangen. Dit had geen effect.

Ik heb de dreambox ook rechtstreeks aangesloten op de switch met het fabriekskabeltje en toen had ik wel verbinding. Mijn conclusie is dus: of er is een draadbreuk of de connectoren maken toch geen goed contact.

Verwijderd

Mijn conclusie is dus: of er is een draadbreuk of de connectoren maken toch geen goed contact.
Ik vraag me eerder af hoe geweldig je die kabels knijpt :X .

Wilde even zeggen dat je een switch niet met een cross kabel hoort aan te sluiten. Nooit.
Dat is namelijk de normale situatie waar je een straight kabel gebruikt. Zonder switch/hub hoor je een cross kabel te gebruiken (maar idd, das nu toch allemaal auto MDI/MDI-X).

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Uhm, Switch-Switch (net als PC - PC) is toch nog altijd gewoon Cross geweest hoor, totdat Auto MDI/MDI-X bestond.

Zie ook de uitleg op:
Wikipedia: Medium dependent interface

Een switch had normaal gesproken een MDI-X interface, en een PC of Router een MDI interface. MDI kan je met een straight kabel verbinden met MDI-X, MDI - MDI moet met cross, net als MDI-X - MDI-X.

In dit geval werd een Switchpoort in de Linksys aangesloten op een Switchpoort in de Sitecom en, aangezien het niet bekend was of hier sprake was van Auto MDI/MDI-X, was het crosscable verhaal dus wel degelijk relevant.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Heren,

Ik heb een Fritzbox 7170 waar mijn adsl binnen komt.
hij werkt prima.
ik had een Linksys WRT54G thuis liggen deze wil ik als een bridge instellen.
Linksys moet een draadloze verbinding maken met fritzbox.
maar hij krijgt geen IP adress van fritzbox.
kunnen jullie mij a.u.b helpen
Pagina: 1