Wel of niet 'nodige' in deze zin?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamarain
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 09:14
nieuws: Creative Labs levert X-Fi-specs aan opensourceontwikkelaars
De driver verkeert in het bètastadium en kan uitsluitend geluid afspelen; bij het opnemen zouden zich nog de nodige problemen voordoen.
Die problemen zijn natuurlijk niet nodig, in tegendeel. Nodig is hier, naar mijn inzien, gebruikt als stopwoordje. Geen idee waarom. Het duikt zo af en toe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Volgens mij vat je het een beetje verkeerd op, zoals het er staat is het prima. Verder de ontbrekende letter toegevoegd en de letters teveel weggehaald.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamarain
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 09:14
Hahn schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:11:
Volgens mij vat je het een beetje verkeerd op, zoals het er staat is het prima. Verder de ontbrekende letter toegevoegd en de letters teveel weggehaald.
Is dat een reactie op mijn berichtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Calamarain schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:14:
[...]

Is dat een reactie op mijn berichtje?
Eerste zin wel ja.

Melee in Brawl veranderd.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 12-02-2008 20:50 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Calamarain schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:09:
nieuws: Creative Labs levert X-Fi-specs aan opensourceontwikkelaars

[De driver verkeert in het bètastadium en kan uitsluitend geluid afspelen; bij het opnemen zouden zich nog de nodige problemen voordoen.]

Die problemen zijn natuurlijk niet nodig, in tegendeel. Nodig is hier, naar mijn inzien, gebruikt als stopwoordje. Geen idee waarom. Het duikt zo af en toe op.
Hij heeft hierin wel gelijk , Hahn. Nodige wordt hier verkeerd gebruikt. Er moeten nog de nodige problemen verholpen worden, is wel correct.
quote: Van Dale
no·dig (bijvoeglijk naamwoord; nodiger, nodigst)
1 niet gemist kunnende worden voor een bepaald doel
verscheidenen is beter, maar je kan het ook weglaten, wat mijn voorkeur heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2008 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Eén ding is zeker: er is discussie over mogelijk en derhalve hoort het niet thuis in dit topic. Gaarne een nieuw topic openen dus.

[edit]
Reacties op verzoek afgesplitst.

[ Voor 14% gewijzigd door Harm op 13-02-2008 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harm schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 19:41:
Eén ding is zeker: er is discussie over mogelijk en derhalve hoort het niet thuis in dit topic. Gaarne een nieuw topic openen dus.

[edit]
Reacties op verzoek afgesplitst.
bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik de zin zo doorlees dan val ik niet over het woordje 'nodige' problemen omdat ik dit niet beschouw als "nodig"...

Het is echter een betaversie en IMHO horen er bij een betaversie problemen... Vandaar dat ik het gebruik van 'nodige' hier terecht vind. Als de heersende opvatting is dat er in een betaversie geen problemen horen te zitten dan is het woord onterecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

al is het een betaversie, er zouden geen problemen in moeten zitten. Dat zou het mooists zijn. Daarom is nodig hier incorrect. De fouten zijn niet nodig, ze zijn er helaas.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2008 21:09 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Dit heb ik, onwetend van deze discussie, gisteren al gefikst :+

Dat het apert fout is bestrijd ik overigens wel: 'de nodige' als alternatief voor 'diverse' is behoorlijk gemeengoed. Ik zou probleemloos "Het gebruik van deze term leverde de nodige kritiek op" schrijven, al is het idd wat spreektalig.

edit:
Als Calamarain gelijk heeft, is ook "Er moeten nog de nodige problemen verholpen worden" fout - niet de problemen zijn dan nodig, maar het verhelpen ervan.

[ Voor 21% gewijzigd door Rataplan op 14-02-2008 10:32 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

hmm, daar heb je een punt. Maar het is veranderd, dus deze discussie lijkt mij verleden tijd?
Pagina: 1