Samsung 2232BW slecht beeldkwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
Hey all,

Kheb nu niet lang geleden (met de Media Markt BTW actie) een Samsung 2232BW wide monitor gekocht.

Top schermpje ben over alles te vreden behalve 1 ding, de beeld kwaliteit.
Kdenk zelf dat het meer aan de instellingen ligt, kwil natuurlijk alles uitsluiten voordat ik ermee terug ga.

Het is vooral de kwaliteit van het beeld algemeen, ik zie bij sommige plaatjes, spellen, inlog scherm bureaublad enz, hoe de kleurlagen in elkaar overlopen.

Kheb un klein voorbeeldje gemaakt van mijn Bureaublad:

Afbeeldingslocatie: http://i19.photobucket.com/albums/b193/laberdelaberkak/example.jpg

Kheb un stukje uit mijn Bureablad geplakt, en daar dus met rode lijnen aangegeven zoals ik de kleuren in elkaar kan zien overgaan van licht naar donker, kleur naar kleur enz. (kan het dus van elkaar onderscheiden, en lijntjes eromheen trekken)
Het is niet zo van WOW gek dat zie je best wel, maar meer van hmm valt toch wel op.
Kheb hier nooit last van gehad op mijn oude 17 inch philips TFTtje.
Valt vooral erg op als ik dus inlog dan vervaagt het beeld naar zwart, en (alleen) hier valt het dus wel mega zwaar op als dat gebeurd.
Dus het is ook niet zo bij een plaatje voor me achterggrond, het is overal wel bij, niet het hele beeld, maar op sommige plaatsen, en dit is toch niet echt wat ik wil....

Iemand dier hier iets van af weet of me verder kan helpen, heb zelf al geprobeert te zoeken, of instellingen nagekeken van het scherm. Ik moet een Samsung panel erin hebben zitten volgens het hidden menu (opgezogd via het Samsung topic en artikelen).

PC & Monitor specs:

Monitor:

Samsung 2232BW 22 inch wide
1680x1050 32-bits resolutie @ 60Hz refresh rate (kan niet hoger(?))

PC: (had dit ook hetzelfde met de 17 inch philips)

VGA: Nvidia 8800GTS 512Mb @ stock, de 2232BW met de DVI kabel verbonden.
CPU: Core2Duo E6750 @stock
RAM: 2x 1Gb G.Skill Extreme 667Mhz Dual channel
MOBO: Asus P5B
HDD: Seagate 250Gb S-ATA
PSU: 600~650 Watt Superflower-Aurora
CASE: Aerocool AeroEngine 2

anyways, Muchos Gracias.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-05 15:29
Taurnil schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 19:14:
Top schermpje ben over alles te vreden behalve 1 ding, de beeld kwaliteit.
:+

om je vraag te beantwoorden.. 't is waarschijnlijk een 6 bit + dithering scherm ipv echte 8 bit, ik kan het niet beoordelen van hier, maar ik denk dus dat het normaal is voor dat scherm, soms kan wat klooien met contrast en brightness wel e.e.a. verhelpen.

en 60 Hz is inderdaad de goeie frequentie.

[ Voor 7% gewijzigd door - J.W. - op 13-02-2008 19:22 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:33

BCC

Heb je niet gewoon jpgje als achtergrond waarvan je nu de compressie ziet?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 09:52

TMC

Niks aan te doen vrees ik, dat is normaal bij LCD-monitoren met 16,2 miljoen kleuren in plaats van 16,7 miljoen.

• Taurnil
Hey thanks voor de snelle reply!

zou kunnen J.W. zou het niet weten, iemand die een 2232BW heeft en die dit ook merkt??

@BCC: zoals ik al vermeld heb, dit is niet alleen met mijn bureablad, ook met inlog scherm, en in games enz. (alles op 1680x1050 reso gezet ofc 60Hz)

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Staat je desktop niet toevallig op 16bits?

• Taurnil
tenzij mijn beeldscherm ut verkeerd weergeeft niet.

Verwijderd

Ik heb zoiets met foto's. Bepaalde gradients zijn gewoon niet goed en de kleuren zijn raar. Het is net alsof sommige JPG een veel te hoge compressie hebben.

Heb de drivers geinstalleerd, scherm staat op 32bits. Heb een LCD van 4 a 5 jaar ernaast gezet en daar zijn de kleurovergangen wel goed. Ik ga vanavond weer aan de gang met die tuning / calibratie tool van Samsung. Wil het daarna nog niet lukken dan breng ik dit scherm iig terug. Is wel een Samsung panel trouwens....

Verwijderd

De boel bekeken. Drivers en Calibratieprogramma eraf gehaald. Beeld is nu veel beter....probeer het wel opnieuw met de drivers etc. Ben iig blij dat het scherm goed is...kwestie van instellingen dus.
Modbreak:De editknop zou toch makkelijk genoeg te vinden moeten zijn...

...gebruik hem dus aub als je binnen 24u nog iets wilt toevoegen :o

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 16-02-2008 21:22 ]

• Taurnil
@XL-TEKK: Heb jij ook een Samsung 2232BW? Zo ja. Zou je mij je instellingen door kunnen geven dat ik die ook eens probeer als het kan?

Verwijderd

Zal vast ook een kwestie zijn welk paneel je er in hebt hangen.

• Taurnil
naja kheb t gecontrolleert, en het moet volgens bronnen een Samsung panel zijn.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:49

Mojo

The Power Within

Ik heb zelf hier een Samsung 226BW (met volgens mij een heel eind hetzelfde paneel) en zie op de screenshots die je hebt gepost geen kleurverschillen.. :P Je hebt zelf al aangegeven dat je wat drivers en een calibreerprogramma eraf hebt gegooid en dat het nou beter is, dus ik denk dat je een heel eind op de goede weg zit.. :P

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Brightness 24 - Contrast 37. Meer niet eigenlijk, volgens mij dus best wel standaardinstellingen. Kwam net wel een dode pixel tegen. :( Geen monitor drivers en geen MagicTune oid geinstalleerd.

Edit: geen dode pixel op het scherm. Blijkt een dode pixel in m'n spiegelreflex :( Blijft balen natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2008 16:28 ]

• Taurnil
Kan iemand mij zeggen wat de funktie "RTA" betekent? kheb het eens aangezet, en dit looste zowat 99% van het probleem op :D (dat van dat ik de overgangen van de kleuren kan onderschijden komt ook beetje terug in me 17 inch tft dus, dat zal dan wel in orde zijn) maar in games en login screen is het dus weg :D

Verwijderd

RTA is een overdrive functie waardoor de reactiesnelheid van het scherm wordt verbeterd. Ik heb zelf ook een Samsung 2232BW en merk echter vrij weinig van deze functie.

Ben zelf erg teleurgesteld in dit scherm tot nu toe. Ik heb geen last van de slechte gradients waar jullie het over hebben maar wel problemen met de helderheid. Bij een wit scherm zie je duidelijk de enorme verschillen in brightness. Vooral aan de linkerkant is het scherm lichtgrijs. Het maakt niet uit hoe ik ervoor zit, het midden van het scherm blijft gewoon het mooist en zo zou het hele scherm moeten zijn.

Ga vandaag Samsung bellen en waarschijnlijk terug naar de mediamarkt..... zucht..

edit: nog even met Dead Pixel Tester het scherm wit gemaakt en als je een beetje schuin kijkt zijn er twee brede zwarte diagonale balken te zien. Dit klopt echt niet....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 14:15 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:33

BCC

Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 14:05:
edit: nog even met Dead Pixel Tester het scherm wit gemaakt en als je een beetje schuin kijkt zijn er twee brede zwarte diagonale balken te zien. Dit klopt echt niet....
Grote schermen hebben altijd wel wat last van clowding, maar als het echt te erg is, dan zou ik hem terug brengen idd.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Ik ben vandaag terug gegaan naar de Mediamarkt. Daar zeiden ze dat elk tft scherm wel een beetje donkerder is langs de randen en dat dit ruim binnen de marge valt.
Ik wist eigenlijk zeker dat ik dit bij de andere schermen niet zo erg had gezien, maar na een inventarisatie klopt het voor een deel wel. Voor een tft met echt egale kleuren zit je toch wel in een hogere prijsklasse zei de verkoper.

De diagonale donkere strepen waren in de winkel niet te zien, later nogmaals bij een vriend gecontroleerd, maar daar was het ook weg. Nam aan dat het aan mijn videokaart lag. (MSI Geforce 6700). Erg vreemd is wel dat nu ik thuis ben het probleem zich ook niet meer bij mij voordoet. De kabels heb ik wel tien keer gecheckt dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Ook beide VGA en DVI kabels gebruikt en beide gaven die donkere diagaonalen.

Ik moet gewoon maar wennen aan de clouding die bij tft's optreed. Meer geld dan dit heb ik er namelijk niet voor over en mn oude Iiyama heeft het echt begeven...

Verwijderd

Merk nu ook hier dat gradients niet altijd goed worden weergegeven en dat ik ook harde overgangen zie net als de TS. Ga proberen om drivers en calibratieprogramma eraf te gooien en kijken of het het dan beter is.

Wel raar dat het beter kan worden door het verwijderen van software speciaal gemaakt voor Samsung schermen. Ik heb overigens ook een Samsung Panel.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Zelf heb ik het 226BW scherm met een A paneel (dus geen Samsung (S) paneel), en ik heb vandaag maar eens reset to defaults gedaan en toen eens zelf eens een beetje zitten tweaken en ik moet zeggen dat het nu wel een stukje beter is geworden. Het paneel is nu wel wat feller, maargoed, daar leer ik wel mee leven denk ik.

Overigens vind ik het nog steeds een goed scherm voor een zeer goede prijs (de mijne iig dan), die eigenlijk goed is voor alles.
Pagina: 1