Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martink
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 12:38
Hoi,

Ik heb zonder erbij na te denken een harddisk toegevoegd aan een spanned partitie in windows Vista.
Nu heb ik dus 1 partitie verdeeld over 2 schrijven.

Nu wil ik dat niet maar als ik hem ga verwijderen de partitie haalt hij de partitie van beide hdd's af, als ik partitie ga verkleinen kan ik hem niet kleiner maken dan 56MB op de 2e harddisk en start de harddisk niet op als de 2e hdd mist.

Heeft iemand hier al ervaring mee en hoe ik dit kan aanpakken? :)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Er zit niets anders op dan een backup te makken van de gegevens die je in die spanned partitie hebt staan. Als je dat gedaan hebt kan je die partitie verwijderen en de schijven weer zo indelen als je wilt. Daarna kan je de backup weer terugzetten op de plek die je het best uitkomt.

Het weghalen van 1 van de disks die meedoet aan de spanned partitie is naar mijn beste weten niet mogelijk zonder gegevens verlies. Ook al heb je na het aanmaken van de span er niets extras opgezet.

Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martink
Pff stomme functionaliteit, waarom zit dat er niet in.

De span/striped heeft ook geen backup zoals raid heeft he? bedoel als er 1 van de harddisks stuk zou gaan dat je dan al je data kwijt bent?

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Raid heeft niet altijd een backup, raid 0 = stripped (voor snelheid) raid 1 = mirror (voor veiligheid). Wat jij hebt gedaan is een span oftwel het aan elkaar plakken van drives in 1 partitie.

Op zich is de functionaliteit niet "stom", nadat je de partitie hebt uitgebreid naar meer schijven is het niet meer mogelijk om het terug te brengen naar 1 omdat de partitie tabel niet "weet" op welke schijf wat staat.

Bij een span ben je ook al je data kwijt (net als bij raid0 en Jbod) als 1 van de schijven de geest geeft.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

HaseMike schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 07:54:
Raid heeft niet altijd een backup, raid 0 = stripped (voor snelheid) raid 1 = mirror (voor veiligheid). Wat jij hebt gedaan is een span oftwel het aan elkaar plakken van drives in 1 partitie.

Op zich is de functionaliteit niet "stom", nadat je de partitie hebt uitgebreid naar meer schijven is het niet meer mogelijk om het terug te brengen naar 1 omdat de partitie tabel niet "weet" op welke schijf wat staat.

Bij een span ben je ook al je data kwijt (net als bij raid0 en Jbod) als 1 van de schijven de geest geeft.
Correctie RAID is NOOIT een backup, RAID zorgt alleen voor redundancy en databaeschikbaarheid, maar het is absoluut geen backup. Ook een RAID set kan corrupt raken. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Martink
Pff dan wil ik het niet. maar ze hadden wel iets kunnen programeren dat het zeg maar de data zou overzetten van hdb naar hda als je hdb wilt verwijderen :(

dan ga ik maar even zoeken waar ik 500gb aan data kwijt kan :(
Pagina: 1