Last van mijn ogen met nieuwe TFT

Pagina: 1
Acties:

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:11

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik ben sinds kort overgestapt van mijn oude 19" IIyama CRT naar een 22" Samsung 2232bw TFT scherm.

Op zich is alles lekker scherp tov mijn oude CRT en heb ik de kleuren nauwkeuriger kunnen krijgen dan met mijn oude CRT. Maar desondanks krijg ik toch elke keer last van mijn ogen, het is net alsof je in TL buizen kijkt, ik kan het niet heel goed omschrijven maar een soort fluorecent achtig effect waardoor er een soort gloed op mijn netvlies achterblijft. Wanneer dit opvalt is vooral met witte achtergronden zoals de meeste websites.

De brightness staat al bijna op 0%, contrast staat rond de 60 de gamma mode op 3. Het kan bijna niet donkerder en als ik echt alles op 0 instel dan kloppen de kleuren niet meer en ziet het beeld er te donker uit, maar toch blijft het wit dan om de 1 of andere manier zeer irritant.

Ik weet niet of dit enkel aan dit Samsung model ligt, of het feit dat het 22" is of dat het aan de TN techniek ligt.

De resolutie staat gewoon op native op mijn NVidia 7900GS en het scherm staat ver genoeg verwijdert.

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 10:40

Paxlie

chaos en inslag

Wat is nu je bedoeling van het topic dan? Of meer mensen dit hebben?
Ik mis een vraag om antwoord op te geven :P

Heb je al eens gedacht aan een dataview bril anders? Als je dat ding ziet knipperen is er echt iets mis namelijk.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:31
Hij staat ook op native aantal Hz (60 dus)? Geen gekke movie modus oid aanstaan?

Verder geen idee..
TN is natuurlijk niet de beste techniek, maar last van je ogen hoef je er nou ook weer niet van te krijgen ;). 1680x1050 op 22" is ook groot genoeg... alleen snap ik het niet helemaal, de 2032bw is nl. 20".

ow, en de search al gebruikt? Zijn wel meer topics over.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De ruimte waar je zit is wel een beetje fatsoenlijk verlicht? Dat wil namelijk ook nog wel helpen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-04 15:02
Ik heb zelf ene Syncmaster 940BW van Samsung, en toen ik van mijn 17" CRT kwam heb ik een klein weekje last gehad van hoofdpijn en pijn in mijn ogen. Dit is vrij normaal als ik het van vrienden en kennissen hoor.

Gewoon gewenning. Als het langer dan een week gebeurd is er wel iets aan de hand en moet je is kijken naar je refresh instellingen.

Ook hebben sommige ATI kaarten in CCC wat instellingne om een soort van TFT overdrive te doen, dit kan subtiele flikkeringen veroorzaken omdat het beeldscherm dit eigenlijk niet aan kan, misschien staat dit aan of een soort gelijk Nvidia's iets.

Verder heeft mijn Samsung beeldscherm een soort van tekstmodus die ik vaak gebruik om te lezen omdat deze minder fel is. Maar brightness 0 gebruik ik nooit. Misschien is je beeldscherm auto te bright?

[ Voor 14% gewijzigd door roy-t op 13-02-2008 20:36 ]

~ Mijn prog blog!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ja alles staat gewoon goed 60Hz, native zoals in de startposting staat. Verder heb ik gewoon licht in de kamer (natuurlijk en een bureaulamp). Maar het is vooral met tekst dat ik er last van heb.
Eigenlijk is het meest irritant wit en zwart, het is moeilijk uit te leggen en ik heb het verder niet echt bij veel LCD schermen gezien.

Ik ben ook vrij gevoelig voor lampen dat ik ze al snel zie knipperen... terwijl anderen het dan nog niet zien. Misschien de backlights die ik toch zie refreshen?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:31
Het zou aan de TN techniek kunnen liggen hoewel me dat sterk lijkt. Ik heb zelf een lamp schuin op m'n TFT gericht omdat ik anders ook last van m'n ogen krijg met mijn Dell 2007WFP. Kan je ook nog proberen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:32
Moet zeggen, dat ik van baan gewisseld ben en dit sindsdien ook heb. Voorheen altijd Samsung monitoren (vorige baan en thuis), nergens last van. Toen ik op deze plek 2 maanden geleden begon had ik ook 2 weken lang last van mijn ogen op een ander scherm. Inmiddels is dit over en maakt het niet meer uit of ik nu thuis zit of op het werk.

Al heb ik wel een gruwelijke hekel aan die met TL-bak verlichte kantoorruimte. :(

Verwijderd

n00bs schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 22:46:
Ja alles staat gewoon goed 60Hz, native zoals in de startposting staat. Verder heb ik gewoon licht in de kamer (natuurlijk en een bureaulamp). Maar het is vooral met tekst dat ik er last van heb.
Eigenlijk is het meest irritant wit en zwart, het is moeilijk uit te leggen en ik heb het verder niet echt bij veel LCD schermen gezien.

Ik ben ook vrij gevoelig voor lampen dat ik ze al snel zie knipperen... terwijl anderen het dan nog niet zien. Misschien de backlights die ik toch zie refreshen?
Zet is iets groots donker achter je TFT, en dan nog een lamp achter je TFT. Kijk dan eens of het probleem opgelost is. Waarom?

Mijn kamer is volledig op high-tech spul ingericht, daardoor een zwarte muur met wit/geel led verlichting schijnend achter de TFT. Dit zorgt voor een rustiger beeld. Ook kan je via de TFT denk ik wel iets van Text reading instellen, dan word het beeld minder scherp voor de ogen.

Suc6!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Er komt tegenwoordig behoorlijk wat licht af van die schermen, dus het idee dat je in een TL buis zit te kijken, klinkt mij nog niet eens zo raar in de oren.

Ik zou zeggen: ga verder van je scherm zitten, probeer je ogen rust te geven, backlight omlaag schroeven en flinke verlichting in de kamer houden.

Ik heb er zelf ook wel eens last van na een avondje gamen, maar dan zit je heel geconcentreerd constant met je ogen op het scherm te staren. Op het werk heb ik er niet zoveel last van, daar heb ik toch de neiging om wat vaker mijn ogen van het scherm te halen.

Ook kan je evt kijken naar de indeling van je kamer/kantoor. Zit je met je rug naar een raam, of juist met je scherm voor een raam?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Wat ook erg irritant is dat ondanks de relatief diepe zwarting van die paneel de diverse grijstinten extreem moeilijk te onderscheiden zijn, enkel als je een beetje van bovenaf op het scherm kijkt.

Wat nog erger is, is dat er bijna geen andere keuze is. Het is tegenwoordig bijna enkel TN tenzij je meer dan 1000 Euro wil neerleggen. S-IPS had voor mij een toekomst, maar zelfs Dell past dit niet meer toe.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:31
Volgens mij moet je wat beter kijken :p mijn 2007WFP is toch echt s-ips ;) kost misschien 100 euro meer dan een 20" TN paneel.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ramon schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 12:37:
Volgens mij moet je wat beter kijken :p mijn 2007WFP is toch echt s-ips ;) kost misschien 100 euro meer dan een 20" TN paneel.
Ik zie het, ook een mooi scherm net als Nec echter ga je wel in prijs over de 450 Euro en dat vind ik teveel van het goede voor een 20" scherm dat ook nog eens meer dan een jaar oud model is.

Het enige IPS scherm dat wel betaalbaar is, is de Acer AL2032WB. Echter is daar nergens een review van te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door n00bs op 14-02-2008 13:00 ]

Pagina: 1