Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de werkzaamheden van een zwangere collega overgenomen voor de periode van 16 weken.
Haar werkzaamheden worden in deze periode voor 95% door mij verricht. (dit bovenop mijn eigen functie)
Dit houdt een bijna-verdubbeling van werkzaamheden (EN verantwoordelijkheden) in voor mij.
Concrete afspraken over een extra beloning voor deze extra werkzaamheden heb ik niet gemaakt met HRM. Wel is aangegeven dat dit aan het einde van het jaar wordt meegenomen bij mijn beoordeling.
Ik heb vernomen dat bij meer dan drie maanden overnemen van werkzaamheden het verplicht is dat er een vergoeding tegenover staat. Is dit correct? En moet dit per direct worden uitbetaald? Wat is redelijk om te eisen in zo'n situatie?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als jij tijd hebt om 95% van het werk van een collega over te nemen had je het al niet druk in de 1e plaatst tenzij je nu structureel 20 uur overwerkt. Verder kan je weinig eisen denk ik behalve hopen op een goede beoordeling.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-01 23:56
Werkgevers houden niet echt van loonsverhogingen omdat de situatie tijdelijk is, later zou er weer een loonsverlaging moeten komen - nogal ongebruikelijk. Daarnaast zijn er allemaal consequenties t.a.v. pensioensafdracht, premies volksverzekeringen enz.
Ga een gesprek aan en vraag om een bonus als de werkzaamheden naar tevredenheid worden verricht. Laat deze bonus niet aan het eind van het jaar uitbetalen (je kan tussentijds vertrekken, kan je fluiten naar die bonus...) maar aan het eind van die periode - of eerder, in gedeeltes. Vergeet niet vast te leggen hoe die tevredenheid wordt gemeten.
Als de werkzaamheden gelijkwaardig zijn aan jouw huidige werkzaamheden lijkt een bonus van twee maandsalarissen haalbaar.

NB: Ik ga er wel van uit dat je je huidige werkzaamheden blijft uitvoeren, en dat eventuele overuren van jou niet worden uitbetaald. Als je huidige werkzaamheden zijn doorgeschoven danwel vervallen, of je krijgt ineens overuren betaald ligt het natuurlijk wat anders.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Ik ben het een beetje eens met Trailblazer..... en die zwangere collega moet dan ook maar eens nadenken wat haar werk eigenlijk inhoudt....

Desalnietteplus: dit had je van de voren moeten regelen. Je had om iets moeten vragen als waarnemingstoeslag. Een beetje bedrijf had daar wel iets voor geregeld. Nu (achteraf) ben je afhankelijk van de goodwill van je werkgever.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 21:49
Over wat voor soort functies gaat het? En maak je er veel overuren door? Als de functie die je waarneemt een stapje hogerop is, zou ik niet moeilijk doen, en het gewoon gebruiken als bewijs om zelf ook die stap eens te maken.