Externe HD via eSata op notebook = freeze

Pagina: 1
Acties:

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
Geachte lezers,

Ik heb een probleem waar ik al enige tijd mee stoei. Het leek mij handig om de gegevens op mijn laptop te backupppen op een externe hd. Aangezien dit via eSata tegenwoordig lekker vlot kan had ik een externe behuizing met eSata en een AC-Ryan PCMIA-Esata-adapter aangeschaft. Kortgezegd voldeed dit niet aan wat ik ervan verwacht had. Het schrijven naar een externe schijf gaat allemaal vlotjes, maar wil ik gegevens vanaf de schijf terugplaatsen op de laptop dan volgt de volgende mededeling:

Het usb-apparaat wordt niet herkend. Plus USB-icoontje.

Indien ik het kopieren daarna niet meteen onderbreek freezet mijn hele systeem en kan ik opnieuw opstarten. Het merkwaardige van dat USB-icoontje is dat ik feitelijk helemaal geen USB-apparaat op mijn laptop heb, maar alleen die PCMIA-insteekkaart. Deze wordt dus aangegeven als USB-apparaat.

Wat heb ik allemaal geprobeerd.

- De externe hd op een pc met e-sata aansluiting: Zelfde foutmelding en freeze
- Andere externe hd met e-sata op de laptop : Zelfde foutmelding en freeze

HIerbij is opvallend dat wanneer ik de PCMIA-adapter niet gebruik, dus als ik de HD aansluit op de pc, ik dezelfde foutmelding krijg. Dan waarschijnlijk via de sata-esata omvormer in de PC.

Graag hoor ik van jullie tips over wat ik kan testen en proberen. Ik zat er zelf aan te denken dat het mogelijk zo is dat de snelheid van de e-sataschijf de snelheid van de interne schrijf overschrijdt en daarom een vastloper veroorzaakt. Is dit mogelijk?

Bij voorbaat dank voor het meedenken :) Het heeft me inmiddels bijna 200 euro gekost en ik kan nog steeds alleen USB 2.0 gebruiken :/

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Kijk eens in de bios bij uw Sata-controller of deze goed staat ingesteld.
Vergeet ook niet dat sata niet hot plug & play is.

Je moet dus éérst de pc/laptop uitzetten, om daarna je eSata-kabel in te pluggen, daarna zet je de voeding aan.
Als dit gebeurd is kan je de pc opstarten en wordt de externe harde schijf goed geinstalleerd.

Succes :)

[ Voor 7% gewijzigd door Moris op 13-02-2008 18:26 ]

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-02 07:21
Moris schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 18:25:
Kijk eens in de bios bij uw Sata-controller of deze goed staat ingesteld.
Vergeet ook niet dat sata niet hot plug & play is.

Je moet dus éérst de pc/laptop uitzetten, om daarna je eSata-kabel in te pluggen, daarna zet je de voeding aan.
Als dit gebeurd is kan je de pc opstarten en wordt de externe harde schijf goed geinstalleerd.

Succes :)
Ik heb een soort gelijke oplossing(alleen via expres card) en dit is wel degelijk plug & play

• objectief2
In het laptopbios staan geen speciale instellingen voor de Sata-controller. Opstarten met PCMCIA-Sata adapter of zonder maakt voor het freezen helaas niet uit. Ik heb inmiddels ook drie verschillende drivers geprobeerd voor deze adapter maar dat maakt helaas ook geen verschil. Voorlopig houd ik het op een soort van productie hardwarefout in AC-Ryan producten qua E-sata. Met USB doen ze het namelijk prima!

Ik heb ook 2 verschillende sata-kabels geprobeerd. Beide van AC-Ryan, I-vormig. Misschien inderdaad eens een ander merk proberen :)

[ Voor 14% gewijzigd door objectief2 op 13-02-2008 18:57 ]

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Misschien eens een andere eSata-kabel proberen :?
objectief2 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 18:37:
In het laptopbios staan geen speciale instellingen voor de Sata-controller. Opstarten met PCMCIA-Sata adapter of zonder maakt voor het freezen helaas niet uit. Ik heb inmiddels ook drie verschillende drivers geprobeerd voor deze adapter maar dat maakt helaas ook geen verschil. Voorlopig houd ik het op een soort van productie hardwarefout in AC-Ryan producten qua E-sata. Met USB doen ze het namelijk prima!

• objectief2
Update:

tot mijn grote verbazing doet de 2de gekochte 'complete' e-Sata HD het nu prima op de pc met een gemiddelde transferrate van 64MB/s. Zelfs sneller als de WD Raptor die in de pc zit :) Ogenschijnlijk lijkt het probleem te zitten in de driver van de PCMCIA-SATA adapter van AC-Ryan en/of de externe behuizingen van dat merk. Hopelijk heeft er ooit iemand iets aan dit probleemgeval. Voor mij is het wachten op een softwareupdate voor die adapter denk ik ;)

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 15:26
eSATA heeft in principe niet zo veel te maken met hot-swappable of niet. Het hangt er vanaf of je AHCI inschakelt of niet... Intern kun je ook hot swappable maken (bij een pc) en eSATA is een interne connector, maar dan buiten je pc :+

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

Pagina: 1