Toon posts:

voordelen 2 x 160 GB HD boven 1 x 250 GB HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig een laptop aan te schaffen.

Zie nu een systeem dat is uitgerust met een 250 gb hd (5400 omw) en een systeem dat is uitgerust met 2 x 160 gb (5400 omw).
Op zich is 250 Gb meer dan genoeg schijfruimte voor mijn doeleinden. Maar zitten er voor of nadelen aan een configuratie met 2 x 160? Is dat sneller, veiliger oid?

Verwijderd

laptop met 2 hd's? maar goed als deze in raid hangen zou het sneller moeten zijn

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Sneller uitpakken van bestanden van de ene naar de andere harde schijf (geen RAID !).
Niet meteen bottleneck afspelen van mp3-tjes als de andere schijf druk bezig is.

Zelf zou ik voor 2 schijven gaan. :) HDD is toch vaak de bottleneck in systemen vandaag de dag... alle beetjes helpen.

Wel meer energieverbruik waarschijnlijk.

Happy Blessings <3

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:36
Je zou ze in raid kunnen zetten neem ik aan:
RAID0: sneller, minder veilig
RAID1: veiliger (soms lezen ook sneller als er een goede controller in zit)
Of gewoon als 2 losse disks: disk-to-disk copy gaat sneller

Roomba E5 te koop

• FireMotion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

FireMotion

De wereld is een plaatje.

Let er wel op dat twee harde schijven meer stroom gebruiken dan eentje. Dus de accu is eerder leeg, wat mij het grootste nadeel lijkt van twee harde schijven i.p.v. één. Vooral als je onderweg bent lijkt me dat dat een verschil maakt.

Bij twee harde schijven spreidt je inderdaad het risico van crashende harde schijven, maar daarmee verhoog je het risico ook.

Twee harde schijven zijn ook zwaarder dan eentje.

[ Voor 42% gewijzigd door FireMotion op 13-02-2008 09:53 ]

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-01 10:52
Nadelen zijn stroomgebruik en gewicht. Voordelen is sneller, en nog wat meer ruimte.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:00

aap

Mijn laptop heeft 2 HDs aan boord. Ik dacht toen ik bestelde dat ze in RAID0 zouden staan en dus betere performance zouden geven. Dat was dus niet zo (ik had natuurlijk dat beter moeten checken).

Volgens mij bieden veel fabrikanten 2xHD aan, omdat dat vaak per Gb goedkoper is dan 1 HD van de dubbele capaciteit,

2 HDs maken de laptop zwaarder en de accuduur korter, terwijl performanceverbeteringen alleen in specifieke scenarios optreden (zoals bij het kopieren van de ene naar de andere disk; maar hoe vaak doe je zoiets?). Als je de capaciteit van de 2e HD niet nodig hebt, zou ik er niet voor kiezen.

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
volgensmij maakt accuduur niks uit in een situatie waar je kan kiezen voor 2 HDD's.. Een laptop die 2 HDD's heeft is toch te groot en zwaar om mobiel mee te werken...

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Pagina: 1