Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:10
Tot mijn grote schrik kreeg ik gisteren post van de belastingdienst.
Ik moet ruim 5000 euro betalen omdat ik ( naar nu blijkt) nooit definitief aangifte over 2005 heb gedaan.
In 2005 heb ik een huis gekocht. Dit leverde heel veel aftrekposten op, waardoor ik oktober 2005 een voorlopig teruggave formulier heb ingevuld. Hier heb ik toen flink wat geld op teruggehad.
Dit moet ik volledig terugbetalen nu + m'n inkomen is geschat(te hoog) + boete + strafrente....= € 5400 :|

Is er een mogelijkheid om alsnog aangifte te doen? Want die aftrekposten zijn natuurlijk niet veranderd, en m'n salaris is lager geweest dan ze geschat hebben. Volgens mij is dus alleen die boete terecht!

Graag advies, want dit is echt erg veel geld!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:40
Even met de belastingdienst bellen?

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 16:08

beany

Meeheheheheh

Bellen om een afspraak te maken. Ga persoonlijk langs, leg het verhaal uit en neem alvast wat bewijs mee. Maak HEEL duidelijk dat je alsnog bereid bent om die aangifte te gaan doen. Hou er alleen wel rekening mee dat ze waarschijnlijk alles op papier willen zien(bewijzen, nota's etc etc)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Die voorlopige teruggaaf krijg je alleen van de rente, die aftrekposten voor wat betreft de koop van het huis heb je dan toch opgegeven bij de aangifte over 2005 of kan dat ook met de VT?

Elect a clown, expect a circus.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Als het goed is heb je ook een aanmaning tot het doen van aangifte gehad. Als niet, dan heb je een redelijke kans dat je 't succesvol aan kunt vechten en er zonder boete vanaf komt. Als je die wel hebt gehad, dan kom je niet onder die verzuimboete uit (en de rente), maar kun je wel om een herziening van het bedrag vragen (door alsnog aangifte te doen).

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

jmderonde schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 09:29:
Tot mijn grote schrik kreeg ik gisteren post van de belastingdienst.

Ik moet ruim 5000 euro betalen omdat ik ( naar nu blijkt) nooit definitief aangifte over 2005 heb gedaan.
Aangifte downloaden, invullen en opsturen. Wél eerst nog snel bezwaar maken op de manier zoals op de aanslag staat.

Food for thought:
Ik kan er niet bij dat mensen niet vooraf nadenken, geen voorlichting vragen, wél een voorlopige teruggaaf opsturen en niet op de gedachte komen dat na voorlopig iets definitiefs moet komen.

ARME AOW’er

• jmderonde
Owkee, thanx.

Ik heb in 2005 aangifte laten doen door adviseur. Ik had toen huis gekocht en dergelijke, dit bracht natuurlijk erg veel aftrekmogelijkheden in beeld.
Tegelijk heeft die adviseur voor mij aangifte gedaan voor de jaren ervoor, dit was m'n 'bijbaantjestijd'
Ik heb toen voor de aftrekposten van dat huis geld teruggehad en ben dus altijd in de veronderstelling geweest aangifte gedaan te hebben.
helaas blijkt dit een voorlopige te zijn geweest.

Mijn eerste idee was ook: aangifte 2005 downloaden, invullen en opsturen, maar wilde eerst vragen of er meer mensen zijn met ervaring / kennis hierover.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

jmderonde schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 11:45:
Owkee, thanx.

Ik heb in 2005 aangifte laten doen door adviseur. Ik had toen huis gekocht en dergelijke, dit bracht natuurlijk erg veel aftrekmogelijkheden in beeld.
Tegelijk heeft die adviseur voor mij aangifte gedaan voor de jaren ervoor, dit was m'n 'bijbaantjestijd'
Ik heb toen voor de aftrekposten van dat huis geld teruggehad en ben dus altijd in de veronderstelling geweest aangifte gedaan te hebben.
Maar je hebt in ieder geval in voorjaar (januari ws) 2006 een brief gehad met dat je aangifte over 2006 moest doen. En als 't goed is heb je later (na 1 april) een aanmaning gehad? Heb je die genegeerd, of heb je die domweg nooit ontvangen? Dat maakt nogal wat uit.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

jmderonde schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 11:45:
Owkee, thanx.

Ik heb het idee dat je wel definitief aangifte heb gedaan, je hebt al je aftrekposten toch (gedeeltelijk) teruggekregen, en na aanleiding wat ik hier boven lees.

Je aftrekposten kan je toch niet via de VT terugkrijgen of kan dat wel?

Edit: of de adviseur heeft alleen je een VT laten invullen op basis van de rente

[ Voor 7% gewijzigd door Slasher op 13-02-2008 14:48 ]

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Slasher schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 14:39:
Jawel hoor.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Ok weer wat geleerd, maakt verder niet uit. Zelf heb ik de aftrekposten bij de aangifte zelf gedaan is om het even

Verwijderd

Bezwaar briefje sturen, even bellen en alsnog formulier invullen. Zo heb ik het toendertijd gedaan.

Kan wel zijn dat belastingdienst het geld wil hebben en dat je het later weer terugkrijgt. Dat is het vervelende punt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 15:09:
Bezwaar briefje sturen, even bellen en alsnog formulier invullen. Zo heb ik het toendertijd gedaan.

Kan wel zijn dat belastingdienst het geld wil hebben en dat je het later weer terugkrijgt. Dat is het vervelende punt.
Niks vervelends aan, uitstel van betaling aanvragen en als reden opgeven dat je een verlate aangifte doet. Problem solved.

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 16:43:
[...]

Niks vervelends aan, uitstel van betaling aanvragen en als reden opgeven dat je een verlate aangifte doet. Problem solved.
Klopt, normaal gezien doet de belasting daar niet moeilijk over en krijg je uitstel van betaling. Soms komt het voor (verleden, slechte betaler, weet ik veel waarom) dat de belastingdienst het geld wel wil hebben en dat er dan gekeken wordt wat je terugkrijgt.

Maar nogmaals, meestal doet de belastingdienst niet moeilijk.

Verwijderd

Slasher schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 14:39:
[...]

Ik heb het idee dat je wel definitief aangifte heb gedaan, je hebt al je aftrekposten toch (gedeeltelijk) teruggekregen, en na aanleiding wat ik hier boven lees.

Edit: of de adviseur heeft alleen je een VT laten invullen op basis van de rente
Dat haal ik er niet uit. Hij heeft in 2005 aangifte laten doen... Over de jaren ervoor en een VT voor 2005 aangevraagd. In 2005 kan je natuurlijk nooit een definitieve aangifte voor 2005 doen ;)

• jmderonde
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 09:09:
[...]

Dat haal ik er niet uit. Hij heeft in 2005 aangifte laten doen... Over de jaren ervoor en een VT voor 2005 aangevraagd. In 2005 kan je natuurlijk nooit een definitieve aangifte voor 2005 doen ;)
Klopt helemaal, en nu ik er mee bezig ben is het natuurlijk stom. 8)7

Maar gelukkig lees ik hierboven veelbelovende verhalen. dus ga contact opnemen met belastindienst. Aangifte doen is geen enkel probleem, want ik heb alles netjes hier liggen.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Ik ben ook wel eens erg laks met de aangiftes. Mijn ervaring is dat ze als je bijv. per 1 april 2006 aangifte had moeten doen, ze in de periode april '06- nov '06 nog een flink aantal herinneringsbrieven sturen (ca. 4-5 stuks), voordat ze pas echt zelf een schatting / aangifte gaan doen. Als je die herinneringsbrieven niet gehad hebt, zou ik ook die boete gaan betwisten, want dat is niet de normale gang van zaken!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:42

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Denk er ook aan, dat als die adviseur naast de hypotheekrente meteen je notariskosten, NHG-kosten, taxatiekosten e.d. heeft meegenomen in de VT-aanvraag 2005, de belastingdienst ervan uitgaat, dat je vervroegde teruggaaf voor 2006 weer hetzelfde bedrag bedraagt, en je dus weer een gedeelte van die kosten terugkrijgt, terwijl je alleen recht hebt op de hypotheekrente aftrek. Misschien moet je dat ook nog even nakijken, want anders zal de Belastingdienst dat nog misschien doen, aangezien je nu een kruisje achter je naam hebt.

Waarom? Omdat het kan!!

Pagina: 1