Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

USB header op MOBO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Net een nieuwe kast gekocht (OrigenAE) om een multimedia van te maken. In de kast zit al standaard een touch-screen, IR-module, front panel met dubbele usb en fire-wire. Kortom veel stekkertjes. 8)7

In de zoektocht naar headers om al die stekkertjes op aan te sluiten blijkt dat een MOBO met meer dan 2 USB-headers niet echt standaard is, een met een fire-wire aansluiting ook niet. :'(

Vervolgens veel forums en sites afgezocht naar probleemdelers, ik zal toch niet de enige zijn.......
Ook op tweakers kom ik een paar threats tegen. Maar allemaal doodgebloed zonder oplossing (laatste dateerd van juli 2007) :X :?

Een PCI (-e) kaart met alleen headers was mijn eerste gedachte. Op het moederbord zitten al acht usb-poorten, in het front panel nog een 2 en 1 in de multi cardreader. Absurd, ok. Ik zit dus ook niet te wachten op een pci-kaart met 4 externe poorten en 1 interne USB header. :S

Toen er geen PCI kaarten bleken te bestaan met alleen extra intene aansluitingen sprong mijn gedachte naar een USB-hub.

"Als op 1 externe USB-poort een hub met vele aansluitingen gekoppeld kan worden waarom niet intern ook. De USB header als een soort stekkerdoos gebruiken." d:)b

Dit werd mij afgeraden want het zou wel eens gecompliceerder kunnen zijn dan ik vermoed.

Maar het idee liet mij niet los en zo kwam ik bij de volgende knutselaar uit:
http://www.tygatech.com/Project001/

Behalve dat hij hier gebruik maakt van een intern kabeltje met een headerplug en een female USB aansluiting die eigenlijk vervangen kan worden door dierect de headerplug op het kabeltje te monteren (als je dan toch al aan het knutselen bent......), maakt die dus op een simpele manier een verdubbeling van de USB aansluitingen op het moederbord

Vraag:
Is het wel echt zo simpel, kan dit?
In feite sluit je op deze manier meer (rand-)apparatuur op 1 USB-plugje aan, hoe worden die data stromen gescheiden? :? :?

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 14:54
Scheiden van de datastromen:
quote: Wikipedia
When a new USB device is connected to a USB host, the USB device enumeration process is started. The enumeration process first sends a reset signal to the USB device. The speed of the USB device is determined during the reset signaling. After reset, USB device setup information is read from the device by the host and the device is assigned a unique host-controller specific 7-bit address. If the device is supported by the host, the device drivers needed for communicating with the device are loaded and the device is set to configured state. If the USB host is restarted, the enumeration process is repeated for all connected devices.
Wikipedia: Universal Serial Bus - Wikipedia, the free encyclopedia

Verder ziet het er inderdaad erg simpel uit, ik zou het een gok wagen.

[ Voor 4% gewijzigd door mhoogendam op 13-02-2008 08:40 ]

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08

PeaceNlove

Deugleuter

De wat duurdere moederborden hebben dit gewoon hoor, bijvoorbeeld de Asus M2N32 WS Professional

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-11 09:27

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ja dit kan zonder dat het problemen zou moeten geven. Het enige waar je op moet letten is dat je nu max. 500Mah over 2 aansluitingen hebt in plaats van 500Mah over 1 aansluiting.
Als je toch zoiets gaat knutselen, dan zou ik persoonlijk voor een gevoede USB hub gaan, en deze intern op een molex stekker (zo'n stekker waar je ook harde schijven etc op aan sluit) aansluiten. 9 van de 10 keer vraagt zo'n USB hub om 5 volt, en die kan je direct van een molex stekker halen.

Overigens bestaan er tegenwoordig zat moederborden die 2 of meer USB headers op het moederbord hebben. Als ik me niet vergis heeft de mijne er 3 of 4 (Asus P5N32-SLI Premium WiFi)

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Thanx allemaal voor de reacties.

@mediabest, E-vix: MOBO, dat is idd het geval, maar ik heb net een nieuw moederbord gekocht (Gigabyte GA-P35-DS3R uit de BBG van januari) dus die wilde ik niet meteen afschrijven, ook vanwege dat "duurdere". Daarnaast wist ik niet van te voren dat ik met zoveel USB zou worden opgescheept, dat stond niet in de productspecificatie van de behuizing. Maar ik heb er wel over nagedacht want ik zit ook nogsteeds met een nutteloze fire-wire in mijn front panel die ik echt nergens aan vast kan maken. (dus als iemand een oplossing weet.......)

@E-vix: Voeding, very good point, die molex heb ik nog wel, maar dat bouwen is wel complexer, terwijl ik geen ervaring heb met dit soort knutselwerk. Vandaar dat ik vooral af ga op de probeersels die ik op het net tegenkom.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:12

Cheezus

Luiaard

Hoeveel aansluitingen heb je nou nodig?
Ik begrijp dat je kast een dubbele USB aansluiting heeft en je moederbord één USB header (die waarschijnlijk voor 2 poorten is)..
Tot nu toe geen probleem lijkt me.

Daarnaast heb je nog een cardreader die USB nodig heeft? Misschien kun je je moederbord header verdelen, dat je 1 Front USB aansluiting gebruikt en 1 voor je cardreader.

Je zit dan wel met een half werkend front panel (één usb en geen firewire) maar is dit een probleem? Oftewel: ben je van plan al je front aansluitingen ook echt te gebruiken?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-11 09:27

E-Vix

Nu met sneeuw!

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 09:30:
@E-vix: Voeding, very good point, die molex heb ik nog wel, maar dat bouwen is wel complexer, terwijl ik geen ervaring heb met dit soort knutselwerk. Vandaar dat ik vooral af ga op de probeersels die ik op het net tegenkom.
Molex verloopkabeltje (of een ander kabeltje met een molex aansluiting er aan) nemen, kabeltje van de adapter van je USB hub doorknippen. Vaak is van de kabel van de adapter één kabel gemarkeerd met een witte streep. Dit is dan de -, en deze gaat aan een zwart kabeltje van de molex. De andere gaat aan de rode kabel van de molex. Aan elkaar solderen en een krimpkous er overheen is de meest nette manier, maar als je dat niet hebt of kunt dan zou je zelfs met een kroonsteentje kunnen werken.
Heb je een multimeter, meet dan de stekker nog even na. De + moet aan de binnenkant van de stekker die in je USB hub gaat, en de - is de buitenmantel.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leuk projectje - ik denk alleen dat het beter tot z'n recht komt in Elektronica. Ik move even :)

Move PMG -> EL

Oslik blyat! Oslik!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Heb zelf al een tijd geen recent mobo meer gezien met maar 1 (dubbele) usb header, weet je zeker dat je goed kijkt?
Sterker nog, als ik op plaatje van je mobo zoek lijkt het alsof je er 1 hebt met maar liefst 4 interne dubbele usb aansluitingen... (Al lijkt het alsof er meerder revisies/versies zijn van dat mainboard, allemaal hebben ze er zat)

Elke usb connector zijn 2 usb poorten he...

Firewire is een ander verhaal, maar merk zelf dat ik dat eigenlijk weinig gebruik, 1 frontpoort zal meestal zat zijn...

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

Idd, volgens deze handleiding (PDF alert) op pagina 29 heb je de beschikking over 4 interne USB headers. Kun je anders een foto maken van je mobo?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
'k zou gewoon dit soort kabeltjes gebruiken "USB Internal Male Header to USB A Cable" :
Afbeeldingslocatie: http://www.performance-pcs.com/catalog/images/large/products/USB2Header_t_LRG.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door djexplo op 13-02-2008 18:44 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
Thanx you all,

Er zitten idd twee rijtjes headers op het moederbord, maar.....
Vast in de kast heb ik:
- uit het frontpanel een dubbele stekker (9 gaatjes), die neemt dus meteen een heel contactpunt voor zijn rekening.
- een IR die op een usb aangesloten moet worden, met stekker 3(gaatjes) +1 losse (gnd)
- een touch screen met eveneens 3 + 1
Daar heb ik dus al mijn twee headers bezet (idd dat zijn 4 USB ingangen)
Dan blijft mijn frontpanel firewire sowieso zinloos, want daarvoor heb ik geen enkele aansluiting op het moederbord.
Maar vervolgens heb ik ook een multi cardreader met USB-poort die een 9 gaatjesstekker heeft. Die kan ik dus nergens kwijt op het moederbord.....

Maar... ik heb niet stil gezeten.
Ik heb inmiddels drie externe USB-hubs gesloopt, de eerste ging prima ok tot ik 'm aansloot, het bleek USB1 te zijn. Gelukkig slecht 5 euri. Daar was ik verder het meest tevreden over, maar die hadden ze niet in USB2 versie.

Toen een Vivanco bij Mediamarkt gekocht voor 14 euri, daar was de printplaat zo slecht van dat ik er al niet eens aan begon om de poorten los te solderen.

Toen een van 19 euri (Sitecom 7 poort) gekocht en daar de poorten van af gesoldeerd, headerpinns terug geplaatst. De draad van de mini USB-plug (hub ingang) aan een stekkertje gemonteerd en die op de header van het moederbord geplaatst. (blijft nu dus 1 rijtje leeg) De voeding conform de beschrijving van E-vix (was nog lastig om erachter te komen dat die draad met streep de - is zonder de zaak door te branden).
Headerpins zijn los te koop. Stekkertjes niet, daar zitten al draadjes aan, maar die zijn eraf te peuteren. Enige lastige is dat de gaatjes in de printplaat niet even ver uitelkaar staan als de gaatjes op de interne stekker. (pinnetjes dus iets scheef solderen)

De dubbele stekkers van het frontpanel en de cardreader vervangen voor enkele en aangesloten. Uiteindelijk alles aan de praat gekregen behalve de cardreaders. Dus heb ik nu 3 extra USB poorten aan de voorkant, niet echt nodig, maar ze niet aansluiten vond ik stommer. Helaas is de cardreader aansluiting dus niet gelukt, waarschijnlijk opgeblazen.

Overigens heb ik nu dus wel nog 5 extra interne USB headers. Kortom overkill, maar ik kon geen goeie extern gevoede USB 2-hub vinden met 4 poorten.
Totale kosten ongeveer 50 euri, minimaal mogelijk kosten 25 of zo.
Pagina: 1