Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarvoor is het kleine vinnetje op de a-stijl

Pagina: 1
Acties:

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:17
Tien jaar terug hadden een hoop auto's een klein vinnetje op de a-stijl halverwege ongeveer, net boven het punt waar het raam in de sponning komt.

Tegenwoordig hebben nog maar een aantal auto's dat vinnetje. Ik vraag me af waar is het voor?
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/mli0m1.jpg
En ja ik kwam er op omdat ik deze auto wil kopen. :P

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Is dat niet een geleider om ervoor te zorgen dat het raam bij het dichtdraaien goed in de deur land?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• 911GT2
Dat dacht ik eerst ook, maar een raam van een auto zit (bijna) altijd in geleiders. Dus dat zou nutteloos zijn

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 14:24
Janoz schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 08:31:
Is dat niet een geleider om ervoor te zorgen dat het raam bij het dichtdraaien goed in de deur land?
En dan voornamelijk bij het dichtdraaien tijdens het rijden. Waarschijnlijk wordt door de rijwind het raam een beetje naar buiten getrokken...?
911GT2 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 08:41:
Dat dacht ik eerst ook, maar een raam van een auto zit (bijna) altijd in geleiders. Dus dat zou nutteloos zijn
Aan de achterkant (bij de B-stijl) wel ja, aan de voorkant moet het raam bij het schuine stuk omhoog geschoven worden. Hij zit binnenin de deur wel in een geleider, maar daarboven kan hij een beetje bewegen. Niet als je stil staat met je auto, maar als de rijwind met zo'n 80 km/u vat krijgt op zo'n raam, dan kan hij wel eens een halve centimeter naar buiten komen.

[ Voor 45% gewijzigd door dreamscape op 13-02-2008 08:43 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kun je daar niet zo'n kunststof extra windkap opmonteren?

• 911GT2
dreamscape schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 08:42:
[...]

En dan voornamelijk bij het dichtdraaien tijdens het rijden. Waarschijnlijk wordt door de rijwind het raam een beetje naar buiten getrokken...?

[...]

Aan de achterkant (bij de B-stijl) wel ja, aan de voorkant moet het raam bij het schuine stuk omhoog geschoven worden. Hij zit binnenin de deur wel in een geleider, maar daarboven kan hij een beetje bewegen. Niet als je stil staat met je auto, maar als de rijwind met zo'n 80 km/u vat krijgt op zo'n raam, dan kan hij wel eens een halve centimeter naar buiten komen.
Klinkt plausibel, rest de vraag waarom alleen in die periode, nieuwere auto's hebben het niet meer.

Wat ik ook denk dat het kan zijn is juist het tegenovergestelde, dat het wat meer turbulentie opwekt waardoor het raam juist niet gaat klapperen.
Iedereen kent dat gevoel wel dat de druk op je oren krijgt bij bepaalde snelheden met het raam open. (dat klapperen)

[ Voor 15% gewijzigd door 911GT2 op 13-02-2008 12:18 ]

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 11:37
Ik heb ook zo'n ding maar zou inderdaad niet weten waarvoor het is....

Wat betreft het feit dat het raam heen en weer gaat tijdens het rijden, ik zal dat eens proberen...

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 21:40
Bij mijn Suzuki Swift uit '92 miste ik ooit zo'n vinnetje. En ik kan concluderen dat het inderdaad is om het raam naar binnen te geleiden als je op de snelweg rijdt.

Ik probeerde het raam dicht te draaien met 100 km/u maar het raam boog echt een een dikke centimeter naar buiten door de rijwind.

En da's best vervelend :p

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:18
Ik dacht juist dat het was om de windstroom te 'breken' zodat je minder windgeruis krijgt.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:20

paQ

volgens mij was het idd om wat dreamscape uitlegde.

het haalt de druk van de ruit.
Modernere constructies zijn gewoon beter geworden. (op nog wat trutteschudders na)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Lastig om een duidelijkere foto te vinden, geen populair detail om foto's van te maken.

Vond dit wel een mooie :P

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2eku8gp.jpg
(desnoods klikken voor duidelijker beeld)

Ik denk dat het een soort vortex generator functie heeft. Waarschijnlijk onstaat er een (laminaire?) grenslaag die er voor zorgt dat er aan het raam getrokken wordt door de resulterende kracht. Het halfopen raam fungeert dan als een vleugel en dit kan er voor zorgen dat het raam net naast de sponning komt (wat je wel eens met oude auto's zag).

Zo'n ding dus op een vliegtuigvleugel:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0f/VortexGenerators01.JPG

Waarschijnlijk is het effect klein, maar groot genoeg om zo'n (ontsierende?) druppel te plaatsen op de A-stijl. Tegenwoordig zie je het inderdaad niet meer :)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Pagina: 1