W&G FAQ

Pagina: 1
Acties:

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het idee was er al eerder, maar het is er nog nooit van gekomen, het is wel handig om veelgestelde vragen hier in een FAQ te zetten, zodat er minder "Hoe verander ik de kleur van m'n scrollbalkjes" en "Waar staan goede Photoshop tutorials" vraagjes worden gepost.

Hoe pakken we dat aan? Mij lijkt het het beste om eerst even een lijstje te maken met dingen die erin moeten komen en daarna netjes een korte/duidelijke uitleg inclusief links naar topics die erover gaan.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-01 13:10

DeFeCt

je wéét toch

Stel ik voor dat iedereen hier zijn of haar input post, je daar een index van maakt met de juiste uitleg en links erbij en er vervolgens een mooi paginaatje van maakt, die ergens plaatst.. Linkje in zo'n permanente posting en klaar... of gewoon alle faq in de posting zelf...

we need:

Javascript popUp window
A:Hover
Custom Scrollbar in IE
FavoIcon (de laatste maanden niet meer langsgekomen BTW)
Dashed lines om link in IE

tjeeez wat nog meer :?

Flickr

• Tom
  • Niet online
Arjen gaat aan de slag met een FAQ scriptje, waarin je vraagjes kunt zetten (via DB), submitfunctie, zoekfunctietje en onderverdeling in categorien (HTML, Photoshop, CSS, Javascript, Algemeen enz.).

Verwijderd

Tom, had je al ge-icq't. Just a knowledge base. :)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:55
Op vrijdag 16 februari 2001 10:23 schreef DeFeCt again het volgende:
Stel ik voor dat iedereen hier zijn of haar input post, je daar een index van maakt met de juiste uitleg en links erbij en er vervolgens een mooi paginaatje van maakt, die ergens plaatst.. Linkje in zo'n permanente posting en klaar... of gewoon alle faq in de posting zelf...

we need:

Javascript popUp window
A:Hover
Custom Scrollbar in IE
FavoIcon (de laatste maanden niet meer langsgekomen BTW)
Dashed lines om link in IE

tjeeez wat nog meer :?
Vergeet text-decoration: none niet voor de mensjes die niet weten hoe ze een ononderstreepte hyperlink moeten maken ;)

• InZane
  • Laatst online: 22:55
Op vrijdag 16 februari 2001 10:27 schreef Tom het volgende:
Arjen gaat aan de slag met een FAQ scriptje, waarin je vraagjes kunt zetten (via DB), submitfunctie, zoekfunctietje en onderverdeling in categorien (HTML, Photoshop, CSS, Javascript, Algemeen enz.).
Lijkt me goeie zaak :)

• Tom
  • Niet online
OK, deze onderverdeling lijkt mij het beste:

<li> Algemeen (prijzen, werk zoeken, opleidingen, op welke resolutie designen, enz.)
<li> HTML (frames, favicon, dashed lines om link, fixed background enz.)
<li> Javascript (form-items aanspreken, redirect, mouseovers, referer oproepen enz.)
<li> CSS (scrollbalkjes, korte uitleg exact positioneren, wat wel/niet werkt in NS)
<li> Photoshop (veelgebruikte functies/effecten kort beschrijven)
<li> Flash (algemeen Flash, hoe je 3D dingetjes in Flash kan krijgen enz.)
<li> Overige (al het andere, bijv. 3DMax enz.)

Ben vast nog wel iets vergeten :?

Onze meer technische vrienden zijn trouwens ook al bezig:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/127454/1

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op vrijdag 16 februari 2001 10:27 schreef Tom het volgende:
Ook wat zaken over het runnen van je bedrijf. Hoeveel moet ik vragen. Waar kan ik een baan vinden in het webgebeuren. Hoe zit dat met belastingen. Waarom moet ik me bij de KVK inschrijven. Hoe zit dat met algmene voorwaarden. Hoe ziet een contract eruit. Wat is het verschil tussen freelance en loon. Hoe zit het met copyright en intellectuele eigendom.

3d en internet.

FAQ over video. Welke codecs en welk programma. Hoe te streamen op het web, voor en nadelen etc etc.

Gaan er ook nog dingen over php komen, in ieder geval de triviale zaken lijken me handig. News submitters, forums en counters lijke mij een aantal zaken waar je in ieder geval kort iets over moet zeggen.

Kopje zoeken op internet. Waar vind ik plaatjes, hoe meld ik me aan bij een zoekmachine. Waar zijn warez en gratis p0rn0 te vinden.

Niet alles hoeft woordelijk uitgelegd te worden een link naar een tutorial site of info site kan ook voldoende zijn.

Tom, splits algemeen op in:
Werk
Algemeen Design: Op welke resolutie moet ik ontwerpen, met welke browsers moet ik rekening houden. Hoe gebruik ik templates, welke programma's worden aangeraden. Oftewel al die zaken die belagrijk zijn voordat je daadwerklijk je muis ter hand neemt.

• Tom
  • Niet online
Op vrijdag 16 februari 2001 11:04 schreef cutter het volgende:
Ook wat zaken over het runnen van je bedrijf. Hoeveel moet ik vragen. Waar kan ik een baan vinden in het webgebeuren. Hoe zit dat met belastingen. Waarom moet ik me bij de KVK inschrijven. Hoe zit dat met algmene voorwaarden. Hoe ziet een contract eruit. Wat is het verschil tussen freelance en loon. Hoe zit het met copyright en intellectuele eigendom.
Zie mijn post boven je, dat soort vragen kunnen onder Algemeen.
3d en internet.
Voorlopig onder 'overige'.
FAQ over video. Welke codecs en welk programma. Hoe te streamen op het web, voor en nadelen etc etc.
Goed idee! Hier staat trouwens ook al iets over codecs ed: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/85720
Gaan er ook nog dingen over php komen, in ieder geval de triviale zaken lijken me handig. News submitters, forums en counters lijke mij een aantal zaken waar je in ieder geval kort iets over moet zeggen.
Kan in de FAQ van Programming & Webscripting.
Kopje zoeken op internet. Waar vind ik plaatjes, hoe meld ik me aan bij een zoekmachine. Waar zijn warez en gratis p0rn0 te vinden.
Hehe :D ja dat laatste is een goed idee ;)
Maarehm kan ook onder Algemeen denk ik...
Niet alles hoeft woordelijk uitgelegd te worden een link naar een tutorial site of info site kan ook voldoende zijn.
Yep maar de meeste dingen zijn wel in 3 zinnen uit te leggen.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-01 11:27

Pelle

🚴‍♂️

Op vrijdag 16 februari 2001 10:58 schreef Tom het volgende:
Ben vast nog wel iets vergeten :?
Ik heb een aantal jaren redelijk actief gepost in nl.internet.www.ontwerp (niwo), en daar is op een gegeven moment ook het idee ontstaan om FAQs op een site te gaan zetten:
www.phnet.com/niwo/index.html
www.niwo.org (nu uit de lucht zo te zien)

FAQ natuurlijk zelf schrijven, maar het is altijd handig om er een voorbeeld naast te hebben (onderwerpen die vergeten zijn, manier van FAQs behandelen etc).

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01 15:58

Tim Schuhmacher

abasios

Het lijkt mij trouwens wel van belang dat zo'n faq niet retelang moet worden - dus niet proberen alle lullige puntjes af te vangen. en ook niet super specifiek

bv.
niet proberen een los antwoord neer te zetten voor: "hoe krijg ik een link zonder lijntje"

maar meer in de trant van:
Hoe wijzig ik de stijl van tekst en links?
en dan als antwoord 'css' met een paar linkjes en een korte omschrijving.

Verwijderd

Op vrijdag 16 februari 2001 21:18 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
Het lijkt mij trouwens wel van belang dat zo'n faq niet retelang moet worden - dus niet proberen alle lullige puntjes af te vangen. en ook niet super specifiek

bv.
niet proberen een los antwoord neer te zetten voor: "hoe krijg ik een link zonder lijntje"

maar meer in de trant van:
Hoe wijzig ik de stijl van tekst en links?
en dan als antwoord 'css' met een paar linkjes en een korte omschrijving.
ne precies, anders kunnen we Webdesign & Graphics meteen wel sluiten >:)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:25

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

goed idee, en ook Tim Schuhmacher's input lijkt me hel goed,

misschien zou het uitgangspunt van de FAQ moeten zijn om de vragen die duidelijk onder GoT W&G-niveau zijn al af te vangen en de basics te stellen;

1) basistermen, -begrippen
2) regels van gedrag, wat te doen en wat niet te doen
3) knowledge base van kennis die op GoT aanwezig is.
4) bruikbare links, tutorials, documentatie, w3c-recs

het zou jammer zijn als Arjen aan een simpel FAQ-scriptje gaat werken, want dan zal je zien dat juist de mensen die er gebruik van moeten maken dat niet doen, evenals de 'search'

maar een goede knowledge base zou eigenlijk voor GoT wel een gewenste uitbreiding zijn, met een kort Q-&-A-behaviour en misschien verwijzingen naar goede threads waar de probleemstelling is behandeld
(ik gebruik nu met plezier en succes de knowledge-base http://developer.irt.org , maar misschien is het een goed idee ook zoiets vanuit got op te zetten, nederlandstalig kan soms een voordeel zijn, maar zeker ook de koppeling aan een forum met threads waarin ook zijdelingse zaken behandelt worden).

misschien is het ook van belang om de nadruk te leggen op gedrags-regels;
- goede naamgeving voor threads, niet : "F#ck, het LUKT NIET !!!!" maar "[html] probleem met frame-border"
- ook in de threads een duidelijke uitleg geven van het probleem, eventueel met de source of een link naar een pagina waar het probleem zich voordoet.
- verder is het af te raden dat mensen te snel met 'SLOTJE' gaan reageren, als het een duidelijk niet toegestane post is, kun je dat melden in StouteUsertjes en daar kan een Adje er ook meteen op reageren, het SLOTJE-roepen veroorzaakt enkel de mogelijkheid van boze reacties van de originele poster.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Op vrijdag 16 februari 2001 10:14 schreef Tom het volgende:
Het idee was er al eerder, maar het is er nog nooit van gekomen, het is wel handig om veelgestelde vragen hier in een FAQ te zetten, zodat er minder "Hoe verander ik de kleur van m'n scrollbalkjes" en "Waar staan goede Photoshop tutorials" vraagjes worden gepost.

Hoe pakken we dat aan? Mij lijkt het het beste om eerst even een lijstje te maken met dingen die erin moeten komen en daarna netjes een korte/duidelijke uitleg inclusief links naar topics die erover gaan.
Ho Stop ;)

Er is na de vorige topic van één à twee maanden wel degelijk verder gegaan.

Ik ben met een groepje anderen al sinds het begin van de kerstvakantie bezig met de voorbereidingen van wat Nederlands beste en compleetste webmaster site moet worde.

Op die site wordt ook aan alle facetten van het webmasterren (weer een werkwoord uitgevonden ;)) aandacht besteedt, van het begin tot het einde.

Voor meer informatie neem dan even contact met me op via email (thadannydude@hotmail.com) of ICQ: 65034026, de site staat wel al online maar ik post de url nog even niet omdat hij nog vrij béta is en we willen dat jullie pas je oordeel vellen wanneer hij ook echt af is...

Rest me nog te zeggen dat we nog steeds hard op zoek zijn naar een paar mensen die tutorials kunnen schrijven of goede vragen voor de faq's weten.

We zijn vooral nog op zoek naar iemand die de nodige kennis heeft van JS, CGI of ASP (ASP het meest...).
Meldt je alsjeblieft op het zelfde ICQ nummer wanneer je zin hebt, of wanneer je gewoon eerst wat meer info wilt hebben.

edit: typo

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01 15:58

Tim Schuhmacher

abasios

Lijkt mij dat het wel bij deze site moet horen en dus niet een externe site.

Verwijderd

Op zaterdag 17 februari 2001 17:09 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
Lijkt mij dat het wel bij deze site moet horen en dus niet een externe site.
T ging bij mijn weten om een plek waar die vragen naartoe konden worden doorverwezen, zodat niet 1000 x dezelfde vraag beantwoord behoefde te wordden, of niet soms?

• brammetje
  • Laatst online: 12-01-2025
Op zaterdag 17 februari 2001 17:18 schreef dannydude het volgende:
T ging bij mijn weten om een plek waar die vragen naartoe konden worden doorverwezen, zodat niet 1000 x dezelfde vraag beantwoord behoefde te wordden, of niet soms?
nee, het gaat om een beter faq dan nu..

niet met volledige tutorials of andere dingen, maar snelle vraag&antwoord dingen..

Verwijderd

Er komen ook over de onderwerpen waar tut's over zijn FAQ's hoor...

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02-2025

waxle

Schavuit & Schobbejak

Liep zelf al een tijdje met het idee om een database aan te leggen van allerhande relevante reource sites voor de problemen die (web)designers tegen komen... faq is goed id om dat allemaal in onder te brenegn,
dacht ik zo.
ff wat ideeen:
-font-linx
-flash-linx
-HTML/DHTML/XML/etc-resource-linx
-relevante (opgeloste topics)
-mogelijkheid voor Tweakers om nieuwe tips 'n tricks te posten natuurlijk onderverdeeld in programma/onderwerp-gerichte threads...
-afdeling pixel-proggies: Fotosjop, Fireworks, PhotoEditor, Paint, Gimp, etc...
-afdeling vector: Illustrator, Freehand, CorelDraw, corel Xara, etc...
-afdeling WYSIWYG/Code-html-editors
-design algemeen: prijzen, copyright
-drukwerk
-ga zo maar door ?

...of ben ik een beetje te enthousiast?;)

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

Op vrijdag 16 februari 2001 10:58 schreef Tom het volgende:
OK, deze onderverdeling lijkt mij het beste:
* waxle had dit nog niet gelezen en heeft wat suggesties: ;)

Algemeen (prijzen, werk zoeken, opleidingen, op welke resolutie designen, enz.)
HTML (frames, favicon, dashed lines om link, fixed background enz.)
Javascript/Actionscript (form-items aanspreken, redirect, mouseovers, referer oproepen enz.)en actionscript voor Flash
CSS (scrollbalkjes, korte uitleg exact positioneren, wat wel/niet werkt in NS)
Pixels Alle pixelproggies (veelgebruikte functies/effecten kort beschrijven)
Vector alle vectorproggies
Video/Animatie Flash/Premiere/Aftereffects/Director
3D 3DSMAX/Cinema4D/Maya/Lightwave/Dimensions
Fontz Problemen/vragen over (gebruik van) Fonts
Links Links naar goeie tutorials, resources en voorbeelden
Bookmarks Plek om alle sites te posten waardoor je onlangs nog bijna besloot om te stoppen met WebDesignen >:)
Overig

...en natuurlijk voor iedereen een mogelijkheid om te posten, maar dan moet er natuurlijk een redactie/mod zijn.

<edit>typo</edit>

ouwe meuk

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

FAQ is heel leuk, en ook heel nuttig, maar begrijp me ff niet verkeerd:

Dit IS en Blijft een forum, je kan hier vragen stellen en antwoorden geven. De enige reden dat het af en toe wat eentonig lijkt, is omdat veel mensen (en ik ook) er hier een soort gemeenschaps gevoel op na houden, en hier dus elke dag het hele (of delen van het) forum afstropen op wat nieuws (je zou het ook verslaving kunnen noemen).
Met zo'n FAQ streef je het doel van het forum dus eigenlijk een beetje voorbij en als je hem te vol stauwt maak je het forum zelfs overbodig. Gebruiksvriendelijker wordt het er ook niet van als je als nieuw usertje voor elke vraag eerst een knowledge base moet doorspitten.
In principe is het geen slecht idee, maar ik vind eigenlijk dat je er als "veteraan" maar gewoon tegen moet kunnen als dezelfde vraag voor een zoveelste keer gesteld wordt, dan kijk je er toch niet naar? er zijn zat newbees die het nog nooit gezien hebben en ook hun inbreng willen geven.

Dan ben ik dus meer voorstander van een webdev-site/archive/d-base waar je vanalles op kan vinden, maar dat bestaat toch al lang, ik kan me niet voorstellen dat dit een revoultionair idee is ofzo :P

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

Op zaterdag 17 februari 2001 19:49 schreef Clay het volgende:
Dan ben ik dus meer voorstander van een webdev-site/archive/d-base waar je vanalles op kan vinden, maar dat bestaat toch al lang, ik kan me niet voorstellen dat dit een revoultionair idee is ofzo :P
Toch is het goed om alle knowhow van de mensen op het forum te bundelen. Dat iest al gedaan is wil niet zeggen dat het niet meer hoeft; misschien kunnen we wel iets beters in elkaar bakken >:) Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch ? ;)
Bijvoorbeeld: Er zijn wel meer sites die prijsvergelijkingen doen, maar Tweakers heeft er ook een, ja toch?

ouwe meuk

Pagina: 1