[FBSD-6.3] Als nsswitch.conf niet voldoet

Pagina: 1
Acties:

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Hi,

Ik had een vraagje... Ik weet niet of het mogelijk is, maar kan ik alle resolving via dns laten gebeuren?
Het grootste deel gaat wel via dns, maar dingen als 'arp' en 'last' gaan alleen via de hosts tabel.. dat is nogal zinloos als je met dhcp werkt....

Als ik bij google op termen als hosts file en dns zoek krijg ik een hele lading hits over de /etc/nsswitch.conf, maar die voldoet nou juist niet, want daarin staat het al goed...

Is het eigenlijk wel mogelijk om 'arp' en 'last' naar dns te laten kijken?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Volgens mij niet:

http://netbook.cs.purdue.edu/othrpags/qanda212.htm

Maar goed, dat is ff snel gegoogled. DNS is IP based en arp werkt op basic van mac adressen. Lijkt me dat dit dus niet kan. :) (Ik ben ook maar een n00b :+ )

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• xzenor

xzenor

Topicstarter
klopt, arp geeft de koppeling weer van mac adressen en ip adressen. doe maar eens arp -a op je systeem, dan zie je een lijstje met mac adressen waarvan of waarnaar verkeer is geweest en de bijhorende ip adressen.

Alleen, als je een naam aan dat ip adres gekoppeld hebt door middel van de hosts file dan zie je die in de arp table staan, ik zou graag hebben dat die ook via dns geresolved zou worden..

Verwijderd

In opensuse werkt dat wel zo out of the box. De nsswitch.conf voor hosts ziet er als volgt uit:

hosts: files mdns4_minimal [NOTFOUND=return] dns

Het arp -a laat in dit geval keurig de niet in mijn hostfile aanwezige hostsnames zien welke het van de dns server haalt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2008 23:41 ]

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Het tooltje 'arp' gebruikt gewoon de resolverfuncties en maakt dus ook gebruik van nsswitch.conf (en dus standaard ook van DNS). Zo te zien resolvet 'last' uberhaupt niet.

[ Voor 9% gewijzigd door serkoon op 14-02-2008 15:32 ]

• xzenor

xzenor

Topicstarter
vaag verhaal.....
Is dit op FreeBSD bij jou Serkoon?

[ Voor 10% gewijzigd door xzenor op 16-02-2008 17:39 ]

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Ja, al is dat een 6.2-release-p5-systeem en dus geen 6.3.
Pagina: 1