Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Een tijd geleden heb ik voor een bedrijf een klein programma geschreven dat af en toe van een ftp een tekstbestandje afhaalde en dit inlas. Ook kon het programma dit weer (gewijzigd) op het ftp neerzetten. Een soort van databaseje dus

Dit programma wordt nu echt veel vaker gebruikt dan verwacht en soms tegelijkertijd, hoewel er een mini bestand bezet koppeling in zit gebeuren er dus steeds vaker fouten. (Maarja hier was het programma nooit voor bedoelt)

Nu is het de bedoeling om dit te vervangen door een simpele database. De queries zullen uitermate simpel zijn, maar waar ik mee worstel is de goede database vinden, of nouja een goede tutorial met een goede database.

Het probleem zijn namelijk de beperkte middelen. de Database moet draaien op een Windows XP home machine die via een router met het internet verbonden is, en de database moet toegankelijk zijn voor een nog in C# te schrijven app. in heel Nederland.

Oh btw, ik ben niet nieuw in C#, maar wel redelijk nieuw in Databases (icm C#)

Performance is niet erg belangrijk. (Denk ook aan max 1 of 2 actieve users tegelijkertijd)

Het gaat er vooral om, om een zo simpel mogelijk stuk database software neer te zetten, waar op een zo simpel mogelijke manier in SQL tegenaan gesproken kan worden.

Welke database software kan ik nu het beste gebruiken?

Ik ben nu bezig met mySQL voor windows. Maar de installatie daarvan is een stuk minder point-and-click dan bijvoorbeeld SQL Express. Hoewel SQL Express remote beschikbaar krijgen weer een stuk moeilijker lijkt (En ik hier geen tutorials over kan vinden :/)

Zelf kan ik het niet zo goed vinden, ook omdat ik er nog niet uit ben of ik het juiste programma wel gebruik stel ik mijn vraag hier.

Is er misschien een goede website (Die ik nog niet echt heb kunnen vinden via google) waar een soort mysql voor windows icm C# tutorial op staat? (Eentje die dan ook remote werkt, want tot nu toe heb ik alleen 1tje gevonden voor mysql3 (we zijn nu bij 5 (6beta) ) die volgens de comments alleen via localhost werkt gevonden.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
roy-t schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:51:
Een tijd geleden heb ik voor een bedrijf een klein programma geschreven dat af en toe van een ftp een tekstbestandje afhaalde en dit inlas. Ook kon het programma dit weer (gewijzigd) op het ftp neerzetten. Een soort van databaseje dus
Euh :? Ik zie de overeenkomst met een database niet :?
Je kopieert gewoon data op-en-neer; wat heeft dat met een database te maken?
Dit programma wordt nu echt veel vaker gebruikt dan verwacht en soms tegelijkertijd, hoewel er een mini bestand bezet koppeling in zit gebeuren er dus steeds vaker fouten. (Maarja hier was het programma nooit voor bedoelt)
Dat had je juist niet gehad als je een DB had gebruikt ;)
Nu is het de bedoeling om dit te vervangen door een simpele database. De queries zullen uitermate simpel zijn, maar waar ik mee worstel is de goede database vinden, of nouja een goede tutorial met een goede database.

Het probleem zijn namelijk de beperkte middelen. de Database moet draaien op een Windows XP home machine die via een router met het internet verbonden is, en de database moet toegankelijk zijn voor een nog in C# te schrijven app. in heel Nederland.
Je zult toch iets moeten 'openen', dus of je nou een MySQL/MSSQL/whatever poort open zet (3066, 1433) of een Webservice gebruikt (80); het kan allemaal. Daarna is het een kwestie van connecten op het public ip (of nog mooier; maak er een DNS entry van) et voila.
Oh btw, ik ben niet nieuw in C#, maar wel redelijk nieuw in Databases (icm C#)

Performance is niet erg belangrijk. (Denk ook aan max 1 of 2 actieve users tegelijkertijd)
As said; MySQL, MSSQL (Express), Access, Firebird, Oracle en noem er nog maar 10; er zijn zat databases die op XP draaien. Een grappig alternatief (waar ik me nog niet in verdiept heb) zou zoiets kunnen zijn.
Het gaat er vooral om, om een zo simpel mogelijk stuk database software neer te zetten, waar op een zo simpel mogelijke manier in SQL tegenaan gesproken kan worden.
Niks makkelijker dan een rechtstreekse connectie* en anders kun je altijd terugvallen op een webservice.
Ik ben nu bezig met mySQL voor windows. Maar de installatie daarvan is een stuk minder point-and-click dan bijvoorbeeld SQL Express.
Als je een DB wil gebruiken moet je je gewoon even in de documentatie verdiepen; ja dat is soms saai maar dan lever je straks wel een fatsoenlijk(er) product op. Daarbij is de installatie van MySQL echt geen rocket science en durf ik het zelfs peanuts te noemen.
Hoewel SQL Express remote beschikbaar krijgen weer een stuk moeilijker lijkt (En ik hier geen tutorials over kan vinden :/)
Kwestie van TCP/IP enablen (staat default uit op MSSQL) en een poort forwarden :?
Zelf kan ik het niet zo goed vinden, ook omdat ik er nog niet uit ben of ik het juiste programma wel gebruik stel ik mijn vraag hier.
Pick one; zo'n beetje elke DB kan wel (hoewel soms in een 'light' versie ofzo) op een XP-bak draaien.
(Eentje die dan ook remote werkt, want tot nu toe heb ik alleen 1tje gevonden voor mysql3 (we zijn nu bij 5 (6beta) ) die volgens de comments alleen via localhost werkt gevonden.
Je moet gewoon de juiste users de juiste rechten geven en met portforwarding de juiste poorten open zetten; in principe werk je 'lokaal' ook remote (als je via TCP/IP verbindt met localhost). Ik zie echt het probleem niet zo :?

* = Waarbij 'rechtstreeks' nog altijd client -> router -> internet -> router -> server kan zijn, maar waarmee je dus wel zonder tussenliggende services met de server verbindt.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 13-02-2008 00:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Oei, een hoop opbouwende kritiek. Ik denk dat ik misschien iets te onzeker ben geweest.

Aller eerst heb ik MySQL hier gewoon draaien nu, (tuurlijk is het geen moeite om de manual even te lezen, het is ook geen onwil, maar vond het maar omslachtig ivm MSSQL, was meer een side note, sorry voor de verwarring) :-)

En snap ik dat je MySQL opent op een poort of via een webservice, ik zoek echt naar de minst omsachtige manier omdat bij (een database) te doen.

En ik vroeg me af of er nog iets anders was de de geijkte MSSQL en MySQL.

Ik heb het nog wat verder uitgezocht en begin nu toch wat happier te worden met MySQL en vermoed dat ik met MySQL mijn programma zal bouwen. Wel erg jammer dat er geen visueel instellingen paneel, en een visuele table maker in zit. Maar ik ben denk ik te verwend door MSSQL :P.

Ik denk dat ik dit topic iets te haastig heb geopend door onzekerheid van mij op dit gebied. :-)

Verder klinkt het eerste gebruik van het programma natuurlijk helemaal fout. Maar toendertijd was het niet nodig/ leek het geen probleem om gewoon FTP te gebruiken, en dat was er al :-)

Ik ga flink verder stoeien (na wat slaap) om nu een echte DB app te maken zodat het allemaal weer werkt zoals het moet :-)

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
roy-t schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 00:14:
En snap ik dat je MySQL opent op een poort of via een webservice, ik zoek echt naar de minst omsachtige manier omdat bij (een database) te doen.
Het minst omslachtig is een rechtstreekse connectie met de DB server (ook van buitenaf dus); maar met een toegevoegde 'webservice' laag ben je IMHO wat minder kwetsbaar voor aanvallen op je SQL server (zoals Slammer indertijd bijvoorbeeld).
En ik vroeg me af of er nog iets anders was de de geijkte MSSQL en MySQL.
Wikipedia: Comparison of relational database management systems :Y)
Ik heb het nog wat verder uitgezocht en begin nu toch wat happier te worden met MySQL en vermoed dat ik met MySQL mijn programma zal bouwen. Wel erg jammer dat er geen visueel instellingen paneel, en een visuele table maker in zit. Maar ik ben denk ik te verwend door MSSQL :P.
Daar zijn ook zat tools voor. Granted, met MSSQL wordt je (IMHO althans) misschien wat meer 'verwend' maar dat went ;)
Ik ga flink verder stoeien (na wat slaap) om nu een echte DB app te maken zodat het allemaal weer werkt zoals het moet :-)
Succes! :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 13-02-2008 00:22 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Oeh, MySQL administrator en de Query browser zien er uit als precies iets wat ik nodig heb :-)

Ben er nog niet helemaal uit hoe de MySQL browser goed geinstalleerd is, zo te zien heb ik nog wat foutjes in mijn MySQL setup want:

"Either the service or configuration file could not be found" (daarna start het programma in een soort mini modus, die me alleen verteld welke versie van SQL ik geinstalleerd heb e.d.)

Ik heb iig mysql-nt runnen. (De Query builder geeft ook de 2 databes die er standaard in zitten "test" en "information_schema")

Maar inderdaad heb ik niks gedaan met een configuration file, dus daar vanmiddag/vanavond even achteraan :-).

~ Mijn prog blog!