Toon posts:

CPU krijgt geen stroom meer. Blame voeding of mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had eerst het systeem:

P4 3 ghz HT
865PE Neo2-P Platinum Edition
512 MB DDR400 RAM
Nvidia 4400MX
350 watt voeding (M-Tek)

Dit systeem draaide prima voor 1,5 jaar.

Ik heb hierin een XFX 6800Xtreme, 512 mb RAM (totaal 1gb dus) en een Coolermaster extreme power 430W bij gedaan.

Dit systeem draaide ook prima voor ongeveer 2 jaar.

Nu heb ik vandaag geprobeerd mijn pc aan te zetten zonder succes. Wat blijkt, de CPU power connector (4-pins van de voeding) was zwart en gesmolten (aan de kant van de twee 12V pinnen)

De connector op het mobo was een beetje bruinig.

Nu heb ik mijn oude voeding (350W M-Tek) weer aangesloten. Deze deed het een paar seconden maar viel ook uit. En nu wilt ie helemaal niet meer aan. De 4 leds van het mobo worden rood bij het opstarten, wat wijst op dat de CPU niet goed aangesloten is.

Hoe kan dit gebeurt zijn? In het boekje van de mobo staat dat er 12V nodig is voor de ATX power connector. Maar de Coolermaster levert 12+ V op die connector.

Ook krijg ik hem niet meer aan de praat met mijn oude voeding. Zou mijn mobo dan ook beschadigd zijn?

Hartelijk dank voor reacties.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 18:51 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als die CPU power connector zwart en gesmolten is wordt het tijd voor een nieuw moederbord en eigenlijk ook voeding. Er is blijkbaar iets goed verkeerd gegaan en dat mobo is nu gewoon echt dood. Ook de voeding zou ik niet meer gebruiken.

Wat er precies verkeerd gegaan is zou ik niet durven zeggen maar misschien is er gewoon te veel door heen gegaan. Als de 4 pins connector gesmolten is dan is het logisch dat het moederbord dit niet overleeft. Ik heb dit wel vaker gezien en toen was in alle gevallen het moederbord overleden.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 12-02-2008 22:34 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-03 01:45
Het zou zo maar eens kunnen dat je moederbord de oorzaak van het geheel geweest is. Voor mij duidt het verhaal dat je beschrijft op een kortsluiting op het moederbord waardoor er teveel stroom door de ATX-12V connector is getrokken wat weer voor het mogelijke smelten heeft gezorgt.

Thans, ik maak uit je post op dat het vroeger wel en naar behoren heeft gewerkt.
Maar de Coolermaster levert 12+ V op die connector.
Dat lijkt me erg sterk, gezien dat dezelfde rail is als je 20/24-pins ATX connector en die dat probleem niet heeft gehad. Kortom, lijtk me eerder kortsluiting op het mobo dan in de voeding. (Dan was vrijwel zeker de stop van de voeding of anders in de stoppenkast er uit gevlogen.)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-03 17:16
Jouw verhaal duidt op of een heel slecht kontakt in de 12V connector, erg onwaarschijnlijk omdat het een dubbele uitvoering is (2x massa en 2x 12V), of een veel te grote stroom hierdoor. De voeding zal echter tot het maximale aan stroom leveren op deze ene connector, afhankelijk van de max. stroom aan 12V (staat vaak op de voeding en is genoeg om de plug te doen smelten), op het moederbord zit een voeding die dit naar de juiste cpu spanning verlaagt, deze heeft dus duidelijk teveel stroom getrokken en is vrijwel zeker de oorzaak en kapot. Het moederbord kun je dus niet meer gebruiken, maar je kunt als je een nieuwe 12V connector aan de voeding monteert deze waarschijnlijk wel gebruiken aangezien deze vrij goed beveiligd zijn. Probeer in ieder geval de gesmolten connector niet op een nieuw moederbord te gebruiken aangezien je dan erg grote kans hebt dit moederbord te beschadigen! Speel je op safe vervang dan zowel de voeding als het mb.

edit: @kalizec: daar is nu juist die extra 12V connector voor: voor de aparte cpu voeding, de 20/24pins ATX connector levert de stroom voor de rest van het mb, aparte kabels naar de voeding voor cpu en de rest zorgt voor stabielere voeding

[ Voor 11% gewijzigd door base_ op 12-02-2008 22:46 ]

• kalizec
base_ schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:42:
edit: @kalizec: daar is nu juist die extra 12V connector voor: voor de aparte cpu voeding, de 20/24pins ATX connector levert de stroom voor de rest van het mb, aparte kabels naar de voeding voor cpu en de rest zorgt voor stabielere voeding
En bij vrijwel alle voedingen is het dezelfde 12V rail in die voeding. En de CPU trekt zowel uit de CPU-connector als uit de ATX-20/24 connector zijn stroom. Bij mijn weten is het maximum vermogen door 1 dergelijke ader op 12 Volt gelijk aan 25 Watt. Er zijn legio CPU's die meer dan 50 Watt trekken en dus ook uit de ATX-connector trekken. Dus hoewel het erg veel scheelt, wordt niet alle stroom altijd alleen uit de ATX12V-connector getrokken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Hoe komt dit dan? Ik heb wel per ongeluk een condensator een beetje scheef gebogen.. Of was het gewoon pech dat de transformator, die het voltage van de CPU power connector om moest zetten naar de juiste cpu spanning, kapot was gegaan?

• base_
Dit kan idd een kortsluiting in een spoel of in een condensator zijn (zijn geen trafo's, maar het is een zgn buck-converter, hoogfrequent schakelende regeling met spoelen en condensators). Bij het verbuigen van een condensator trek je aan de draden misschien is hierbij intern een kortsluiting ontstaan. Mocht er nog garantie op zitten: gewoon terugsturen (condensator wel ff rechtzetten ;)). Verder kunnen er diverse andere moeilijk achterhaalbare oorzaken zijn (statische ontlading bv, heb je een groundstrap/antistatisch bandje gebruikt? etc etc)

• base_
@kalizec:
Over atx 4-pin 12V connector:
Pinout
Pins 1, 2 Pins 3, 4
Description Wire color Pin number Pin number Wire color Description
ground black 1 3 yellow +12 volts
ground black 2 4 yellow +12 volts
Connector part numbers
Motherboard connector Cable connector Terminals Maximum current per circuit
Molex 39-28-1043 Molex 39-01-2040 Molex 39-00-0168,
Molex 44476-1111 8 amps
Unofficial cable/connector maximum wattage delivery
Voltage rail Number of lines Maximum current Maximum wattage
+12 volts 2 16 amps 192 watts

zie: http://www.playtool.com/p...s/connectors.html#atx12v4

en zoals ik al zei: er is een gegronde reden om dit circuit gescheiden te voeden, zou een beetje zinloos zijn om deze power rail weer te verbinden met die van de 20/24pins connector aangezien je dan nog meer problemen krijgt (de kabels vormen dan een soort spoelen, krijg je hele mooie effecten op hoogfrequent gebied)

[ Voor 19% gewijzigd door base_ op 13-02-2008 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus eh... conclusie: volgende keer "liefdadiger" met mijn mobo om gaan"?

Aangezien dit soort mobo's niet meer geleverd worden (4 ram slots, ddr400, agp 8x, etc.), ga ik voor de E8400 en een compatible asus of gigabyte board... Of weet iemand soms nog waar ik zo een board kan halen?

• kalizec
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 18:51:
Of weet iemand soms nog waar ik zo een board kan halen?
Pricewatch en zelf reviews//info zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn btw geen condensators of iets anders geklapt. (was ik vergeten erbij te melden)
Pagina: 1